Masa susah lembut gigi dari lidah. Dah senang...

December 31, 2018 Mohaz Sue 0 Comments

Assalamualaikum..

Tengah-tengah skroll fb, terbaca posting ni...


Weh.. 2 tahun tu!!! Tabung travel boleh pulak dipenuhkan. Kenapa tak ujudkan tabung bayar hutang? Aduhai...

Geram tau.. bukan apa. Kisah hutang ni samalah cam kes suami. Bila sorang kawan dia ni beriya merayu nak pinjam duit. Katanya nak isi minyak kereta nak pergi kerja pun takde duit. Sewa rumah pun dah tertunggak 2 bulan. Janjinya, selepas dapat gaji pasti dibayar habis duit yang dipinjam. 

Atas rasa simpati dan yakin dengan janji manis tahap diabetes yang ditabur tu, maka suami pun bagilah pinjam. Tau apa jadi lepas tu? Huh, segala jenis cara untuk berhubung disekat terus! Tak dapat dihubungi lagi dah. 

Geram memang sangat geram. Kita dah bantu, tapi dibuat camtu sudahnya. Betullah kata orang.. muka baik, hati belum tentu... Jadi sekarang kami lebih berhati-hati. Takde lagi dah nak bagi pinjam-pinjam. Sebab kami tak mahu hati sakit dan secara tak sedar terdoa yang tidak-tidak. Pengalaman lepas mungkin ujian kecil bagi kami. Tak apalah. Semoga yang meminjam tu dimurahkan rezekinya dan tak menyusahkan orang lain pula selepas ni.

0 comments:

William jual cermin mata murah tapi berkualiti tinggi di kedai Eye Pro Vision, Sungei Wang.

December 26, 2018 Mohaz Sue 5 Comments



Assalamualaikum...

Sejak raya haji lepas lagi, Mata Moha selalu rasa sakit. Adakala rasa gatal, pedih, kabur, berdenyut dan kadangkala jadi merah dan bengkak tak tentu pasal. Sangat tak selesa. Rasa macam ada 'benda' kat bawah kelopak mata tu. Nak kelip mata pun rasa tak licin. Rimas!! 


Ajak juga suami pergi kedai cermin mata. Tapi dia busy sangatlah sekarang ni. Nak tak nak kenalah tunggu dia free. Tertanya-tanya lah juga, gejala sakit mata ni sebab Moha dah lama tak pakai cermin mata ke? Last pakai cermin mata masa Amar umur 3 tahun. Sekarang dia dah 11 tahun pun. 8 tahun tu!! Hurmm kena pergi cek power mata la kan? Kalau tambah rabun, boleh buat cermin mata baru. 

Bukan apa, cermin mata lama tu dah tak boleh pakai. Itulah, siapa suruh buat cermin mata takde bingkai? Terhantuk dengan kunci dalam beg je pun, daaah pecah.. tak kuasa nak repair. Nanti pecah lagi! Yang pakai pulak ganas..huhu.. Baik buat yang baru je tapi buat yang lebih tahan lasak. Tapi.. yang tahan lasak mesti mahal kan? Huuuu.... Nangis!!

Suatu hari tu tertengok posting di fb pasal Kedai cermin mata viral - Eye Pro Vision, Sungei Wang. Fuh.. Nasib baik tak tergesa-gesa buat cermin mata kat area Semenyih ni. Alhamdulillah, ada hikmahnya juga. Kalau dah buat haritu, rugi besarlah Moha. Mujur juga Moha terbaca pasal kedai cermin mata Eye Pro Vision kat fb tu. Terus berkenan nak buat cermin mata kat situ. 


Harga murah giler!!

Macam tak percaya pun ye juga. Betul ke dengan RM125 je dah boleh dapat cermin mata yang berkualiti dan tahan lasak? Siap dalam sejam pulak tu! Spek lama Moha yang dah pecah tu pun tak dapat harga tu tau. Fuh.. sejak tu, setiap hari Moha minta suami bawa Moha buat cermin mata kat kedai ni.

Alhamdulillah, akhirnya permintaan ditunaikan. Maka sehari sebelum cuti Krismas tu, seawal jam 9 pagi kami gerak ke sana. Kang lambat, jalan jem.. tak pun nanti orang dah ramai pulak (kedai viral kan? Mesti ramai customer). Tak pasal nanti kena tunggu lama.

Ngam-ngam sampai, kedai baru je dibuka. Suka betul hati jadi pelanggan pertama ni. Boleh tanya macam-macam dan banyak masa nak pilih bingkai cermin. Terus jumpa tokey kedai. Eh, muda lagi orangnya. Tapi macam familiar la rupa dia. Sekali terdengar Si Amar cakap dengan Haziq...


"Bang, macam Jae Suk la".  
"Yelah... serupa.. tapi yang ni lagi hensem" jawab Si Haziq. Hahaha.. budak-budak pun pandai gosip eh?

Lepas beritahu tujuan kitorang datang, William sendiri yang layan kami walaupun pekerja dia ada di situ. Lagilah seronok!



Cermin Alpha Blue 420

Serius, Moha memang dah berkenan cermin ni sejak tengok video yang tular kat fb tu. Kali ni dapat tengok live William tunjuk kelebihan cermin tu. Lagilah bertambah minat nak buat cermin mata kat situ. 

Antara kehebatan cermin alpha blue 420 ni :

Tak tembus cahaya biru & cahaya UV
Macam tengok persembahan silap mata pulak bila William tunjuk perbezaan cermin biasa dengan cermin alpha blue 420 ni. Cermin biasa bila disuluh dengan lampu biru/lampu tinggi, ketara sangat tembus silaunya. Tapi bila letak cermin alpha blue 420 kat depan mata dan disuluh lampu tinggi tu, wah... tak silau langsung!

Tahan lasak 
William tunjuk demo pada kami dengan mengetuk cermin tu berkali-kali kemudian mengetuknya ke tepi meja. Kalau korang, berani ke nak buat camtu kat cermin mata korang? William berani! Bagusnya cermin tu jangan kan pecah, retak pun tidak! Cuma ada satu je garis kecil kesan calar. Itu aje! Ni Moha ada rakam untuk korang tengok. Kenapa jadi camni ea? Sebab cermin alpha blue 420 ni ada 120 lapisan coating. Banyak kan? Tapi langsung tak berat. Pasti tak sakit batang hidung bila pakai spek tu nanti.


Kalis air, dakwat kekal dan minyak
Lagi satu ujikaji William tunjukkan. Cermin mata suami Moha dipinjam dan dilukiskan dengan marker pen dakwat kekal. Cermin alpha blue 420 juga dilukis dengan pen yang sama. Apabila cuba dipadam, dakwat pen pada cermin mata tidak hilang tapi dakwat pada cermin alpha blue 420, hilang! Kemudian diuji pula dengan highlighter pen berasaskan minyak. Sekali lagi hasilnya sama. Mudah betul kesan dakwat tu tanggal dari cermin alpha blue 420 bila ditekap-tekap dengan tisu. Tapi kat cermin mata suami, kena gosok kuat-kuat barulah tanggal kesannya. Maknanya, kalau tangan tengah basah atau berminyak, terpegang pula cermin mata.. pasti tak meninggalkan kesan kabur pada cermin mata bila dilap.

Jaminan setahun
William berani bagi jaminan satu tahun sekiranya lapisan coating cermin terkoyak. Jika yang dah ditukar baru tu pun koyak juga dalam setahun, boleh tukar yang baru lagi. Haaa.. berani tak berani tokey muda ni. Katanya bukan mudah nak hasilkan cermin ni. Banyak ujikaji yang dibuat sehinggalah terhasilnya cermin alpha blue 420. Terus dipaten dan hanya kedai William saja yang ada cermin alpha blue 420 ni. Kedai lain mungkin ada, tapi kualiti pastinya tak sama.


2000 pilihan bingkai termasuk yang mudah lentur

Sangkut kat sini paling lama. Pilih frame punya pasal๐Ÿ˜„
  
Mana satu ni?๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
  
Sampai flat William kerjakan frame tu..still kukuh lagi dia
Haaa.. rambang mata terus bila disuruh pilih bingkai. Semua cantik dan menarik. Macam-macam jenis design ada. Tapi Moha pilih yang flexible la. Tapi sebab banyak sangat design, tak tau nak pilih yang mana. Rasanya memilih bingkai tu yang paling lama. Sekejap cuba yang ni, sekejap cuba yang tu. Kejap lagi cuba yang tadi balik.. eh, yang tu pun nampak cantik!!! Huaaa...mana satu nak pilih ni??? 


Lepas cek mata, terkejut bila William cakap...

"You rabun sikit aje. Silau tak ada". 

William kemudiannya suruh Moha jeling ke sebelah kiri. 

"Oh, you ada penyakit mata sudah" katanya. Kemudian dia tunjukkan Moha gambar penyakit mata tu di handphonenya.


Menurut William, sebaiknya hari siang Moha pakai cermin mata untuk elakkan sinaran UV. Sebab kalau Moha tak jaga, ada kemungkinan selaput tu akan merebak lagi hingga menutup mata hitam. Masatu terpaksalah bedah kalau  tak nak penglihatan terganggu. Alamak.. tak sangkanya boleh terkena penyakit ni.

Close-up mata Moha.
Bila tengok mata sendiri dah tumbuh selaput ni, mestilah rasa risau. Jadi memang patut sangatlah Moha buat cermin mata sekarang bagi mengelakkan mata Moha terkena sinaran UV terutama bila keluar rumah waktu siang, ataupun ketika menghadap skrin handphone supaya selaput ni tak merebak lagi. 


Cermin mata siap dalam 1 jam


Suami Moha pun buat juga cermin mata sebab yang sebelum ni cuma cermin biasa. Tak sampai pun sejam, akhirnya siaplah cermin mata kami berdua. Lepas ni senanglah nak memandu waktu malam. Mata dah tak silau๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž

Terima kasih banyak-banyak pada William sebab meluangkan masa melayan kami yang banyak soal ni. Kalau tak disebabkan William, Moha pun tak tau Moha dah kena penyakit pterygium ni. 


Harga yang William bagi tu memang tak munasabah. 2 pasang cermin mata yang kitorang beli ni cuma RM250 je tau (flexible frame + alpha blue 420 lens). Cermin mata lama, jangankan 2 pasang, sepasang tu pun kena tambah duit lagi. Itupun lens biasa je. Tapi sebab William ni baik hati, dia nak semua orang dapat pakai barang berkualiti dengan harga murah, maka dia jual dengan harga yang serendah ni. Semoga perniaagannya bertambah maju dan cita-citanya nak buka satu wisma cermin mata menjadi kenyataan dalam masa terdekat.

So, korang kalau ada terkena gejala cam Moha, cepat-cepatlah cek mata. Kalau nak buat cermin mata,  pergi je jumpa William kat kedai dia ok. Kedai dibuka setiap hari kecuali cuti umum bermula 11.00 pagi hingga 9.00 malam. Alamat dan no. telefon Moha tuliskan di bawah ni. Waze je ikut alamat ni, confirm jumpa.

EYE PRO VISION (002893352-T)
GROUND FLOOR G111, 
SUNGEI WANG PLAZA, 
JALAN BUKIT BINTANG, 
55100 KUALA LUMPUR.

+6016-377 1304
(William)














5 comments:

Apa Susah? Guna Sajalah Khidmat Penghantaran Mesra Lazz Susu Kambing

December 23, 2018 Mohaz Sue 8 Comments



Assalamualaikum...

Pakaging baru.. ada gambar Omar dan Hana!! Anak-anak mesti teruja nak minum bila nampak 2 watak terkenal ni ๐Ÿ˜ƒ

Bagi sesetengah orang, mereka berpendapat penyusuan badan patut dihentikan selepas anak berusia dua tahun setengah kerana susu itu tidak lagi berfungsi sebagai makanan utama atau pembekal nutrien untuk membesar. Juga memberi ruang kepada ibu-ibu untuk merasa lebih selesa untuk mengandung semula.



Namun begitu, para doktor tidak pula menghalang penyusuan badan bagi anak yang melebihi umur dua tahun kerana ianya tidak memudaratkan kesihatan si anak malah turut membantu mencegah penyakit kanser rahim terhadap si ibu dan mengeratkan lagi hubungan keduanya.


Walaupun umur Amsyar sekarang dah masuk tiga tahun, dia masih lagi menyusu badan. Ada juga yang bertanya kenapa tak berhentikan aje? Hurm... Bukan Moha tak nak berhentikan.. tapi Moha rasa tak sampai hati dan dia pun tak nak berhenti lagi.

Lagipun itu dah memang rezeki dia. Mungkin dengan menyusu badan ni dia rasa lebih damai, tenang dan rasa dilindungi. Malah itu jugalah cara terbaik untuk memujuk bila dia menangis, juga sebagai cara dia melepaskan penat dan memudahkan untuk dia tidur bila sudah keletihan. Jadi, biarlah dulu.. nanti bila dia dah bersedia nak berhenti, biar dia sendiri berhenti secara rela. Dengan cara ni mungkin dapat buat dia membesar dengan lebih ceria dan mengelakkan dia dari rasa stress.


Bagi ibu menyusu, tidak dinafikan betapa perlunya Moha mengambil suplimen atau makanan tambahan yang boleh membantu untuk menambahkan susu badan dan juga menambah tenaga. 

Tambahan lagi dengan cara Amsyar menyusu yang pelbagai gaya, aduuu... Sakit-sakit badan kita ni dibuatnya. Masa menyusu juga dah tak menentu sekarang. Ikut suka dia bila nak menyusu terutama bila di rumah. Jadi, segala kerja rumah perlu dibuat sepantas kilat mengalahkan Charlie Champlin kalau tak mahu kerja tergendala. Sebab bila dah menyusukan dia, silap-silap mata ni pun boleh terpejam lena.. huhuhu. Jujur Moha katakan, ianya sangat memenatkan. Tapi bila tengok dia tidur lena dalam dakapan, semua rasa penat tu hilang entah kemana.

Lazzcafe disediakan dalam peket mudah bawa. Sekotak ada 20 peket, setiap satu mengandungi 25gm Lazzcafe. Senang nak bawa ke mana saja.
Sebab itulah, Moha minum Lazz Cafe bagi memastikan Moha bertenaga sepanjang hari dan juga Lazz Kurma untuk menambah susu badan.

Kenapa pilih Lazz Susu Kambing?

Moha tau susu kambing ni sangat  banyak khasiatnya. Tujuan utama nak minum tu tentulah nak tambah susu badan. Tambahan lagi rasa Lazz susu kambing  yang enak berkrim tanpa rasa dan bau hamis, sangat mudah untuk diminum.

Yang menariknya bila diamalkan selalu, Moha dapat rasakan badan lebih bertenaga, pembuangan air semakin lawas, berat badan terkawal, rambut kurang gugur dan yang lebih penting nutrisi yang terdapat dalam susu kambing ni bukan cuma Moha saja yang terima, tapi  dapat juga disalurkan pada Amsyar.

Gabungan khasiat susu kambing dengan kurma Lazz yang bersifat alkali ni juga dapat membantu mengeluarkan angin, toksin dan meneutralkan pedih ulu hati akibat asid yang banyak dalam perut jika tersalah makan atau minum sesuatu yang berangin dan sejuk.

Khasiat Lazz Susu Kambing untuk Anak

Lazz Susu Kambing mengekalkan konsep susu natural (susu kambing sebenar) tanpa campuran pelbagai suplimen . Jadi khasiat susu kambing lebih pantas diserap oleh anak. Kandungan gula di dalamnya paling rendah (kurang 5g), memberikan rasa yang kurang manis berbanding susu formula. Kurang manis, kuranglah risiko diabetes dikalangan kanak-kanak. Malah susu kambing juga dikatakan dapat meningkatkan sistem imun anak juga. 

Minda anak-anak juga jadi semakin cerdas. Sangat baguslah nak terima pembelajaran kat sekolah yang makin mencabar sekarang ni (Moha pun seriau tengok soalan periksa diorang๐Ÿ˜…). 

Oh, ya! Gigi dan tulang anak pun jadi kuat dan sihat. Ini memang Moha perasan sangat. Sebab masa Haziq dan Amar kecil dulu, Moha bekalkan susu formula pada pengasuh untuk beri pada diorang. Akibatnya, gigi diorang jadi rosak, rapuh dan akhirnya rongak sebelum mecapai usia 3 tahun! Berbeza dengan Amsyar, giginya masih elok tersusun rapi walaupun gosok gigi tanpa ubat gigi (dia tak suka).


Anak sulong Moha - Haziq, perutnya sangat sensitif. Masa kecil dulu disebabkan alergi susu, dia kerap cirit-birit, muntah dan demam sampai terpaksa dimasukkan ke wad. Masa tu tak tau lagi pasal susu kambing ni. Hurm.. Kesian Haziq.. mujur masa Amsyar ni Moha dah tau pasal Lazz dan mula bagi Amsyar dan  abang-abangnya minum susu ni. Alhamdulillah, diorang suka dan tak mengalami sebarang alergi.

Khidmat Penghantaran 1 Malaysia

Bagusnya Lazz susu kambing ni satu famili boleh minum seawal usia 2 tahun ke atas. Jadi memang bagus sangatlah Moha pilih susu ni untuk kami sekeluarga. Nak dapatkan stok pun mudah sangat.

Cuma buka website dan buat tempahan. Atau boleh juga buat tempahan melalui facebook atau instagram dengan meninggalkan komen menyatakan lokasi. Nanti pihak Lazz Susu Kambing akan hubungi kita. Tak perlu nak pening kepala fikir nak cari stok dimana lagi dah. Semua di hujung jari dan penghantaran akan dibuat terus pada kita mengikut lokasi yang kita tetapkan. Bayaran juga boleh dibuat secara online ataupun tunai semasa terima susu tu nanti. Senang kan? Mudah, cepat dan yang penting, selamat!!


Moha berhubung dengan Cik Rai untuk buat tempahan. Moha pilih Kombo Omar : Lazz Choco, Lazz Kurma dan Lazz Cafe. Harga RM120.00 untuk kombo ni sangat-sangatlah berbaloi. Yelah, hanya tunggu di rumah, sambil-sambil buat kerja rumah tu buat tempahan.. nanti ejen hantar susu betul-betul depan rumah kita. Tak payah nak keluar duit tambahan lagi dah untuk postage atau caj COD. Berbaloi kan?!

Jangan risau.. ejen semuanya sopan, mesra dan ramah macam Cik Rai. Paling best, Moha dapat 3 free gift tau. Dapat kalender mini 2019, bekas makanan dan juga tote bag Lazz. Cik Rai siap bagi tips lagi cara buat air Mocha hanya dengan campuran susu Lazz cafe dan Lazz choco. Moha dah buat... Memang sedap!! Nanti korang try ea..





8 comments:

Lychee Chlorophyll Surya yang kaya dengan pelbagai khasiat

December 21, 2018 Mohaz Sue 7 Comments



Assalamualaikum..

Korang perasan tak.. orang tua-tua dulu yang suka makan ulam-ulaman terutama yang bewarna hijau contohnya macam pegaga, ulam raja, dan macam-macam jenis lagi tu, rupa paras diorang lebih muda dari usia sebenar. 


Padahal diorang takde pun guna produk kosmetik yang mahal-mahal tu. Paling tidak pun guna bedak 3A, takpun bedak sejuk yang dah siap bancuh macam foundation tu.. apa tah nama bedak tu.. lupa..huhu.. camne ea diorang boleh  maintain muda??? Haa... Salah satu penyebabnya, sebab diorang amalkan makan ulam-ulaman! Itulah rahsia awet muda diorang!!!

Tapi tak semua orang suka makan sayur-sayuran ni. Lebih-lebih lagi sayuran yang mentah dibuat ulam. Macam Moha jugalah masa sekolah rendah dulu. Sayur yang paling tak suka sekali, SAWI!!! Stress ooo kalau jumpa sawi dalam mee goreng. Jenuh menguis sawi tu ke tepi pinggan. Dah habis kuis, barulah start makan. Selalu kena marah dengan kakak sebab tak makan sayur. Huhuhu..

Sekarang ni Haziq pula ikut jejak memilih kalau makan sayur. Sawi tu dia memang tolak terus. Pahit katanya.. erm... Tak boleh nak kata apa.. mama dia pun camtu juga dulu-dulu.. sekarang je dah terer makan sayur... hehehe....

Kenapa ea bersungguh sangat nak makan sayur hijau? Makan jela sayur lain... Eh, sayur lain memang kitorang makan.. cuma khasiat yang ada pada sayuran hijau ni dikatakan lebih bagus dan terbaik untuk tubuh kita iaitu klorofil.

Klorofil tu apa?

Klorofil ni adalah pigmen yang dimiliki oleh berbagai organisma dan menjadi salah satu molekul berperanan penting dalam sistem fotosintesis.

Klorofil inilah yang memberi warna hijau pada daun tumbuhan hijau dan alga hijau, tetapi juga dimiliki oleh berbagai alga lain, dan beberapa kelompok bakteria fotosintetik yang menghasilkan banyak nutrisi penting untuk manusia.

Nutrisi dalam klorofil.

Klorofil merupakan sumber makanan yang memiliki berbagai nutrisi yang penting bagi tubuh seperti : Vitamin A, Vitamin C, Vitamin E, Vitamin K dan Beta Karoten.

Klorofil juga sarat akan kandungan antioksidan, serta berbagai mineral penting seperti magnesium, zat besi, kalium, kalsium, dan asam lemak esensial.

Manfaat Klorofil.

Klorofil merupakan bahagian tanaman yang mengandungi anti-oksidan, anti-inflamasi yang sangat bagus dalam membantu penyembuhan pada beberapa jenis luka.

Cara mudah pengambilan klorofil.

Sayuran hijau selain makan secara mentah atau dimasak untuk mendapatkan khasiat klorofil seperti vitamin dan nutrisi yang diperlukan untuk sistem kardiovaskular, otot, dan kesihatan pada saraf, ramai juga yang mengambil klorofil dalam bentuk suplimen makanan tambahan yang kini telah banyak tersedia untuk mendapatkan hasil yang  terbaik samada jenis tablet, kapsul ataupun cecair yang telah dirumus khas seperti Lychee Chlorophyll keluaran Surya ini kerana memiliki sifat yang mudah diserap oleh tubuh.

Nak minum Surya Chlorophyll ni pun mudah je tau. Cuma bancuh 25ml klorofil tu dengan segelas air (suam/sejuk) atau 250ml air camtu. Lepas tu kacau rata, dan terus minum sampai habis. Eh, walaupun warna dia hijau..tapi rasa dia sedap tau. Kalau pilih perisa laici, rasa manis laicilah.. kalau pilih rasa peach, rasa peachlah klorofil tu. Ah, komfom senang punyalah nak habiskan segelas. Anak-anak Moha pun selamber je minum sampai habis segelas air klorofil tu. 



Ok, sini Moha listkan beberapa manfaat dari klorofil :

1. Membantu proses pembentukan sel-sel darah merah serta dapat mencegah anemia dengan membantu dalam memulihkan dan melancarkan pembentukan sel-sel darah merah, membantu dalam pembersihan darah serta meningkatkan kemampuan darah untuk membawa oksigen lebih banyak ke seluruh tubuh dan juga mengubah zat besi di pusat molekul menjadi magnesium untuk memberikan bentuk bioavailable besi sehingga dapat digunakan dengan baik oleh tubuh.

2. Membantu mengawal rasa lapar. 
Dalam sebuah kajian yang telah dibuat pada September 2013 telah mendapatu bahawa bahan yang mengandung klorofil dapat membantu dalam menahan rasa lapar. Dari hasil kajian tersebut, didapati peserta kajian kurang rasa lapar selepas mengamalkan pengambilan makanan yang mengandungi klorofil dan hasil ujian darah mereka menunjukkan bahawa kadar gula dalam darah mereka juga menjadi stabil. Disebabkan itulah ramai yang yakin dari hasil kajian tersebut, klorofil merupakan salah satu cara yang efektif untuk menahan rasa lapar dan sekaligus mengurangkan berat badan.


3. Dapat menyahkan bau badan.
Klorofil juga memiliki sifat sebagai penghilang bau, ia dapat digunakan untuk menghilangkan bau mulut dan badan secara efektif yang disebabkan oleh masalah pencernaan yang tidak baik. Selain itu, klorofil juga dapat merangsang kesihatan pencernaan iaitu dengan membersihkan usus besar dan aliran darah. Selain untuk menghilangkan bau mulut dan badan, klorofil juga efektif untuk menghilangkan bau pada luka, najis dan air kencing dan juga mengatasi masalah sembelit.

4. Mempercepat proses penyembuhan luka.
Sejak dahulu lagi dikatakan makanan yang mengandung klorofil dapat membantu mempercepatkan proses penyembuhan terhadap sesuatu penyakit. Dan baru-baru ini sebuah kajian telah menunjukkan bahwa klorofil juga dapat membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka dengan membantu mengurangi radangan, membantu membunuh kuman, serta meningkatkan ketahanan sel terhadap jangkitan kuman. Klorofil dapat mencegah pertumbuhan bakteria dan mempercepatkan proses penyembuhan.

5. Menghilangkan toxic dalam tubuh (proses detoks badan dan hati).
Dengan kedar pencemaran alam yang semakin meningkat, ternyata menjadi punca kesihatan tubuh badan menurun dan menghidap pelbagai jenis penyakit yang berbahaya. Kandungan klorofil dapat membantu membekalkan oksigen dan melancarkan aliran darah yang lebih teratur untuk menyingkirkan atau menghilangkan kotoran dan racun berbahaya dalam tubuh sekaligus menghalang tubuh badan kita dari menyerap gas-gas beracun tersebut iaitu dengan cara mengikatnya dan dibuang keluar dari badan melalui sistem perkumuhan.



Kandungan klorofil dapat membantu membekalkan oksigen dan melancarkan aliran darah yang lebih teratur untuk menyingkirkan atau menghilangkan kotoran dan racun berbahaya dalam tubuh sekaligus menghalang tubuh badan kita dari  menyerap gas-gas beracun tersebut iaitu dengan cara mengikatnya dan dibuang keluar dari badan melalui sistem perkumuhan.


6. Awet muda.
Kandungan antioksidan dan magnesium yang terdapat dalam klorofil dapat membantu tubuh agar tetap sihat dengan merangsang enzim anti penuaan dan menjadikan kulit tetap segar, sihat dan awet muda. Selain itu, vitamin K yang ada dalam klorofil dapat membuat kulit menjadi lebih bersih dan lebih sihat.



Banyak lagi sebenarnya faedah mengambil klorofil ni. Tapi cukuplah banyak ni je dulu Moha cerita kat sini. Apa yang penting, korang kena tau, klorofil ni memang terbaiklah untuk tubuh badan kita!! Dan sekarang ni pun Moha dah mula amalkan minum klorofil perisa laici keluaran Surya ni setiap hari sejak sebulan yang lepas.




SURYA CHLOROPHYLL

Terdapat 2 jenis perisa iaitu perisa Peach dan Laici yang sedap dan mudah diminum. Perisa yang terdapat dalam Surya Chlorophyll ialah jus asli buah laici dan buah pic. Tiada gula, tiada pengawet dan dijamin HALAL. 



* TIDAK mengandungi bahan pengawet.
* Telah diperakui dan mendapat sijil HALAL / GMP / HACCP.
* Mendapat pengesahan dari BioNexus Key Message Certified.
* Mengandungi klorofil yang telah diekstrak dari daun Mulberry.
* Sumber alkali semulajadi yang sangat sesuai untuk pembersihan dalaman.

Review Moha :
Selepas amalkan minum klorofil keluaran Surya secara konsisten ni, perubahan ketara yang dapat Moha rasakan ialah badan Moha rasa lebih bertenaga. Selera makan juga dapat dikawal. Masalah migrain yang selalu kena tu pun dah makin berkurangan. Yang paling best, kulit Moha yang sensitif dan mudah terluka walaupun terkena kuku sendiri ni pun, cepat je sembuhnya. Jerawat kat tengah dahi dan dagu pun dah tak muncul tau!! Sukanya!!!

Jadi, Moha memang rekemen sangatlah kat korang amalkan minum klorofil ni. Memang banyak sangat manfaatnya kat kita lebih-lebih lagi kalau kita ni jenis yang susah nak makan sayur. Bagi kat satu keluarga termasuk anak-anak minum klorofil ni lebih baik. Barulah semua dapat khasiatnya. Oh, ya!! Nak dapatkan klorofil ni, korang boleh cari di mana-mana cawangan Watson's terdekat juga. 


Nak tau lebih banyak info pasal klorofil ni, korang boleh tengok di fb dan instagram ni ok..





7 comments:

Selamat Bertunang Lily

December 18, 2018 Mohaz Sue 1 Comments


Assalamualaikum...

15hb lepas, berlangsunglah majlis pertunangan anak saudara Moha ni. Lily nama panggilannya. Arwah mak yang bagi. Sebab mak suka bunga lily. Moha pun suka bunga lily yang putih bersih tu. Bau dia pun wangi... 

Lily ni anak perempuan kakak Moha. Anak bongsu dari 4 beradik. Alhamdulillah.. majlisnya berjalan lancar walaupun dalam hujan yang agak lebat. 



Setahun lebih nanti InsyaAllah, sibuklah kami uruskan majlis perkahwinan dia pulak. Hmmm.. bila fikir-fikir balik, sekejapnya anak sedara membesar... Macam baru semalam Moha dukung dan agah-agah dia. Tau-tau dah nak kawin... Aish.. tua dah maksu dia ni..ahaks!!

Okla, Moha nak simpan gambar kenangan majlis tu kat sini. Bukan apa, senang nak refer semula nanti.. Moha ni pelupa.. heeee






1 comments:

Happy Birthday Amsyar❤️❤️❤️

December 14, 2018 Mohaz Sue 3 Comments


Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur.. harini genaplah umurnya 3 tahun. 


Happy birthday my sweetheart Amsyar...

Semoga panjang umur, murah rezeki, menjadi anak yang soleh, bijak dan ceria selalu.  Semoga Allah memberikan segala yang terbaik buatmu dan dijauhkan dari segala kemudaratan dan kejahatan sepanjang hayatmu di dunia mahupun di akhirat kelak...aamiin..


Setiap hari ada saja keletah kamu yang mencuit hati kami. Maafkan mama jika ada kekurangan dalam melayani kamu. Sebolehnya mama cuba tunaikan segala yang kamu mahu selagi tak memudaratkan.


Membesarlah dengan kesihatan yang baik. Jadilah anak dan adik yang baik. Semoga kamu berjaya mencapai apa yang kamu impikan.. doa mama takkan putus untuk kalian anak-anak yang mama. Sayang selalu...


3 comments:

RIINO Multi-Functional Blender & Processor

December 11, 2018 Mohaz Sue 2 Comments



Assalamualaikum..

Dah siap masak ke? Alhamdulillah, Moha dah siap masak untuk lunch hari ni. Sejak Amsyar kena air panas, sebolehnya Moha cuba minimumkan masa memasak kat dapur ni. Serik!! Moha tak nak kejadian sama berulang lagi. Cukuplah sekali!!

Bila nak kerja memasak cepat siap ni, mestilah kena ada peralatan yang boleh membantu kan? Lebih-lebih lagi part nak melumatkan bawang-lada yang nak dibuat sambal tu. Memang taklah Moha nak menggiling atau menumbuk lagi dah walaupun kedua2 peralatan tu ada kat rumah ni. Bukan apa, nanti tengah menggiling atau menumbuk, Si Amsyar tu pun datang nak joint sama. Dah satu hal pulak nak berebut dengan dia. Jadi lagi senang guna blender. Dia pun tak berani nak try test.. padan muka dia.. hahaha.

Sebelum ni Moha guna blender jenama Panasonic. Tapi entah macamana masa tengah blend tu tiba-tiba meletop keluar asap pulak dia. Mujur letupan kecil je. Kalau besar??? Hish.. tak sanggup nak bayangkan.

Bila takde blender ni, kerja memasak ambil masa yang lebih panjang dari biasa. Tu  yang buat mood memasak pun ke laut. Bukan apa, Amsyar ni dia suka ikut ke mana Moha pergi. Bila lama sikit Moha kat dapur tu, mulalah dia datang.. pastu bukannya reti nak duduk diam kat tepi tengok je kita buat kerja. Selagi tak dukung, selagi tulah dia merengek. Paling tak syok, bila dia tiba-tiba datang terjah paut kat kaki.. alahai, tu la yang jadi punca kena air panas dulu tu!! Tak serik-serik tau dia ni! 

Akhirnya Moha beli juga blender baru. Tu pun sebab terbuka apps WOW Shop. Terberkenan kat RIINO Multi-Functional Blender & Processor ni ha sebab banyak perkakas dia. Penggunaan pun nampak mudah. Barang percuma pun banyak dia bagi. So, laju jelah jari-jemari tu mengoder. Hihihi..
Biasanya kalau beli barang dengan WOW Shop ni, Moha pilih bayar secara tunai je. Dapat barang baru bayar. Kalini pun sama jugalah.
Ni yang basic kita dapat dengan harga yang ditawarkan. Nak buat jus, guna jug tu, nak blend bawang llumat halus, guna yang tall cup tu, nak blend bahan kering, guna yang pendek tu, nak buat ice blended, guna botol jus tu senang ada penutup sekali..nak cincang daging, ikan, ayam atau bebawang dan cili, gunalah food processor yang dapat free tu๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰
Bila barang dah sampai, memang tersenyum lebarlah Moha. Puas hati betul!! Dahlah cantik, banyak barang pulak tu. Kira berbaloilah dengan harganya pun (RM187.00). Takpelah.. anggaplah ni reward untuk diri sendiri..... Tapi suami yang bayar.. kihkihkih... senang kerja Moha lepas ni!!!

Ni barang percuma.. 
Paling kerap digunakan sekarang.. senang nak masak sambal. Hasil kisaran macam cincang-cincang tak halus macam blender yang kena letak air tu. Perfect for me! 




2 comments:

Asam Pedas Ikan Siakap

December 09, 2018 Mohaz Sue 1 Comments


Assalamualaikum...

Jumaat lepas anak saudara Moha dari Pontian datang bertamu. Dibawa bersama ikan-ikan dan sotong segar dari sana. Begitulah setiap kali nak datang, dia akan tanya dulu nak kirim beli atau tak? Aish.. Memang kirim lah jawabnya.. 

Disebabkan sekarang ni musim hujan, tak banyak sangatlah pilihan ikan yang ada. Harga pun tinggi sikit dari sebelumnya tapi masih lagi murah kalau dibandingkan di kedai kat sini. Yang penting ikan-ikan dari sana masih segar. Isi pun manis lagi. 

Antara ikan yang dibawa, ikan Siakap, Tenggiri, Selar dan Sotong. Ikan Tongkol dan Kembong takde katanya.. takpelah. Yang ini pun dah syukur.. lepas stok untuk 9 hari!

Semalam dah rasmi ikan Siakap masak asam pedas. Request dari Amar. Sebab selalunya ikan Siakap ni Moha masak steam takpun masak 3 rasa. Kalini diorang teringin nak rasa masak asam pedas pulak. Jadi resepi sempoi jelah Moha guna yang sedap di tekak kami ni.. heeee.. ni resepinya.

Asam Pedas Ikan Siakap


1 ekor Ikan Siakap - potong ikut suka
400 gm cili giling cap Mazz
2 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci belacan bakar Melaka*
2 sudu besar air asam jawa pekat*
12 biji bendi - buang kepala dan hujungnya,
2 biji tomato - potong 4
Secekak daun kesum
3 sudu besar Minyak untuk menumis
Air secukupnya

Cara-caranya:

1. Kisar bahan bertanda * dan tumis  bersama cili giling dan daun kesum hingga pecah minyak.

2. Letak air secukupnya dan letak ikan bersama bendi dan tomato. 

3. Letak garam dan ajinomoto. Biarkan mendidih hingga ikan masak. Siap!! Senang je kan?? 

Alhamdulillah...bertambah-tambah diorang makan... 



1 comments: