Advertisement

Petua : Cara Selesaikan Masalah Nasi Mentah


Assalamualaikum.....


Majoriti tekak melayu sukakan nasi. Kalau tak dapat nasi dalam seminggu, boleh rosak sistem satu badan...waaa.. melampaunya perumpamaan...hahaha

Ada orang suka nasi putih yang berderai. Ada yang suka melekit macam pulut.. ada juga yang suka nasi lembik atau lembut. Tak kurang yang suka guna beras wangi, beras basmathi, beras hancur... Korang suka yang macamana?

Masa bujang dulu, masa masih duduk dengan keluarga, arwah mak memang masak guna beras wangi. Jenama sakura. Sedap.. tapi cepat muak. Okla tu.. takdelah makan banyak nasi.. karbohidrat tu... mok-mok nanti.. haruuuuu.... hahaha




Tapi bila dah kawin, partner tak gemar nasi putih wangi-wangi ni. Melainkan selain nasi putih atau nasi lemak. Itu takpe wangi. Pastu nasi putih biasa yang lembut je dia suka. Kalau masak keras sikit sure kena komplen. Tercekik katanya..huhuhu.. ikut jelah... Moha pun suka nasi yang lembut dari yang keras. Memang tercekik pun kalau yang keras tu..

Adakalanya bila masak nasi, nasi jadi mentah. Masaknya tak sekata. Moha selalu terkena sebelum ni. Tak kiralah masak guna rice cooker atau dapur biasa. Apa yang Moha perasan, punca nasi Moha mentah disebabkan:

1. Kadang-kadang terlupa nak kais-kais nasi tu bila air dah kering.

2. Anak asyik buka tutup penutup rice cooker. Ni kalau Moha masak nasi favourite diorang.. tak tahan bau la tu...

3. Sukatan beras terlebih muatan. Memang periuk nasi ada ukuran dan sukatan. Tapi periuk Moha tak boleh melebihi 10 cawan beras. Walaupun sebenarnya boleh masak 15 cawan beras.

Bila jadi macamni, apa penyelesaiannya? Takkan nak buang nasi tu....oissssh... sayanggg... tak baik membazir. Haa ni ada beberapa cara:

1. Ada orang, dia akan tambah air dan gaul2 sekata nasi tu kemudian hidupkan suiz atau hidupkan api dapur semula. Tapi nasi bahagian bawah berisiko jadi lembik dan yang mentah tu tetap mentah.

2. Ada juga yang ambil bahagian atas yang mentah tu dan kukus balik. Satu kerja pulak nak keluarkan satu famili kukus...kang nak basuh lagi..aduhai...

3. Haaa...yang ni Arwah Kak Long buat. Moha ada cuba cara ni dan memang terbukti berkesan. Caranya, buat lubang tengah-tengah nasi tu tapi jangan sampai nampak permukaan periuk. Kemudian ambil gelas kecil yang tahan panas. Letak air separuh gelas dan tempatkan gelas tu di lubang tadi. Tutup periuk nasi dan tekan semula button rice cooker atau hidupkan api dapur (kecil je tau). 

Hasilnya, nasi masak sekata semuanya. Takde gelas? Mangkuk boleh...apa-apa bekas la yang ado...janji tahan panas. Kang tak memasal bocor atau cair pulak bekas tu.. lagi haruuu


Siapa yang terkena macamni, jangan buang nasi tu ye.... boleh cuba cara arwah Kak Long Moha ni... memang berkesan dan yang best, tak payah nak basuh banyak perkakas..hihihi... oklah nak sambung mengemas rumah... byeee

Post a Comment

4 Comments

  1. Assalam.. Hi Terima kasih kongsi petua.

    Boleh saya tahu apa cara untuk jadikan nasi lemak tak jadi jelantah (tak masak) sebab selalu nasi lemak kalau masak dalam kuantiti yang besar contoh lebih dari 2KG pasti jadi jelantah..

    Mohon share tips atau petua kalau ada ya sis.

    Thank you so much in advance ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Pernah jadi juga pada saya dulu. Nasi mentah bahgian atas biasanya terjadi bila saya buka tutup periuk sebelum button rice cooker tu naik ataupun terlebih sukatan beras. Jadi cara yang saya buat, tunggu button rice cooker dah naik baru buka penutup periuk dan kaup nasi gaul rata. Cara ni memang menjadi. Tapi kalau masih jelantah juga, boleh cuba tips ni.

      Tambah sedikit air, gaulkan rata dan letak setengah gelas air di tengah2. Kemudian tutup permukaan periuk tadi dengan plastik wrap supaya semua wap terperangkap di dalam periuk. InsyaAllah jadi. Selamat mencuba 😊

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Saya tengah cube..harap mnjadi

    ReplyDelete