Packing Tips: The Top 10 Best Travel Packing Tips

While choosing the perfect luggage can be an adventure in and of itself, packing your luggage is downright an art form. Pack things right, and your vacation will be an easy breeze of light luggage. Pack things wrong and it will be a misery of excess baggage charges, strained muscles and cursing at the bewildering logic that led you to pack 5 suits for a beach resort getaway.

It doesn’t matter where your destination is, whether you are going on a trip to look for ipoh property or going for a beach getaway. Your luggage bag is not a limitless black hole. Do think about what you are bringing with you and whether you need it or not. Whether you are packing for a carry-on or a checked-in bag, when it comes to making the choice between what to leave and what to bring, the old adage “less is more” applies well.

1. Bag the Right Bag

These days, travelling light is the way to go. Unless you can’t travel without taking every single thing that you own, bring only the essentials that you need. It doesn’t matter if you swear by the durability of a hard-shell suitcase or insist on the extra pliability of soft side luggage. Either way, the key idea is lightweight and thoughtful design.

Keep in mind that your bag should be light enough when it is empty, so that it will still be easy enough to hoist overhead into the cabin baggage compartments without needing too much strength. The bag should err on the safe side of any standard carry-on size. Do remember to double check your bag dimensions before buying it to avoid any unwanted situations of forced check-in.

If you must bring a long a larger check-in bag, do remember that the bigger your suitcase the more you will put in it.

2. Do Double Duty

You might think your carry on has limited space, but fret not! It is possible to fit two weeks’ worth of clothing into a carry-on bag. All you need to do is make duds to double duty and carefully curate the items of clothing that you pack. You can turn ten items of clothing into 14 outfits if you plan it out properly. The key is that each article of clothing must be able to be worn with any other in your collection. 

Build a foundation of neutrals, i.e. black t-shirts, blue jeans, a white shirt, or khakhi slacks. Then add in pops of color in the form of sweaters, blazers or collared shirts. You can mix and match different combinations for variety. Layout everything you need on the floor and edit ruthlessly. Get rid of anything that is in the ‘just in case I need it’ category.

3. Compression and compartmentalization is key

Compression may be what makes the difference between fitting one weeks’ worth of clothing into your luggage or two. Look into compression bags. They might just be the one travel gadget that isn’t a gimmick. You can also utilize space saves and organizers to compartmentalize your items. Not only does it make everything orderly and organized, it helps save you a ton of space. 

4. Curate the footwear

You only have two feet, so keep your footwear to a minimum. In general, three pairs of varying styles of footwear should accommodate all your needs. Pack one casual pair, one athletic pair and one dress pair, and wear the bulkiest pair on board the flight. You can tailor this rule to your destination. For example, if you are going for an island vacation, you can substitute the dress shoes with flip-flops.

Pack your shoes with the soles facing the side of the luggage bag, going around the edge of the bag and leave the space in the center for clothes and other pliable items. Stuff stocks, undergarments and any other small items into the shoes to maximize space. This helps the footwear keeps its shape, and lets you use all available spaces including the small crevices.

5. Reduce gadget glut

We live in an age of gadgets galore. This however, can be cumbersome and unnecessary, especially since one smartphone can now do the job. Instead of bringing along an iThis and iThat, load up your smartphones with music and entertainment and leave the rest of it at home.

Bring along a couple of things you may need on your journey, such as a camera (if you like taking photos), power bank (to provide some needed juice during moments where you can’t find an electric source), or laptop (if you need to bring along work with you).

Don’t forget to bring a worldwide adapter plug. Otherwise, you might find yourself with tons of gadgets, but no way to charge them.

6. Tote tailored toiletries

Security regulations have relegated toiletries and grooming products to limited travel-size containers. So, leave behind the luxury items. You can expect hotels to provide lotion, soap and shampoo. Toothbrushes and toothpaste can be bought at your destination. If you do need to bring along some other personal items beyond the essentials, they can be placed into travel-size containers.

7. Go Sans Wrinkles

Ironing is such a chore, so forget about it on your travels. Reduce the need for ironing by keeping suits and other ironed clothing in plastic dry cleaning bags. When your luggage is jostled around, your garments will slide safely around in the bag and will be as smooth as it was when it was packed. If you have the budget, you can even splurge on clothing that is more resistant to creasing and hence fewer wrinkles such as a pure wool travel suit.

8. Pack Backup

If you must pack contingency items into your luggage bag, do make sure that they don’t take up the space needed for other essential items. Make sure the backup items you bring with you truly serve their purpose.

For example, you can pack a lightweight duffel that can be folded to occupy minimal space in your carry-on. If you go on a shopping spree, the bag can be filled with the items one inevitably acquires abroad and check in on your return journey.

9. Maximize Rule Allowances

Most airlines will allow passengers to have one carry-on plus one personal item (as long as it fits under the seat in front of you). Take advantage of this opportunity and bring along a backpack that can carry all your flight essentials. Electronics and chargers, valuables and travel documents should be kept here for easy access and added security. Keep the bag light so that you aren’t bogged down by extra weight when running to catch a flight or a fast-moving taxi.

10. Think tetris

The best way to fit everything into one bag, other than compression, is to fill every inch of space. You can take advantage of packing strategies such as rolling your clothes, using packing cubes or even try the bundle technique. These strategies help you maximize your space and reduce clutter.

Buntu nak masak apa, akhirnya beli lauk online je


Bila setiap hari dah memasak, ada suatu ketika akan jadi blur. Tak tau nak masak apa. Bukan mengada-ngada. Bukan malas. Tapi Moha jadi "jem" duduk kat dapur bila blur tu datang. Lama menung tapi tak dapat solution pun. 

Tapi syukur alhamdulillah dapat suami yang memahami. Yelah, daripada Moha masak entah apa-apa kang, dia juga yang tak selera nak makan. Betul tak?

Macam petang semalam, nasi dah masak. Bila nak masak lauk, dok belek bawang, belek sayur, keluarkan ayam, tapi menunya tak muncul dalam kepala. Aduh, nak masak apa? Tanya Haziq, dia pun jawab tak tau. Tanya Amar, 

"Mama masak jelah apa-apa" katanya. 

"Masak air jelah camtu" jawab dalam hati. Hahaha...makan nasi dengan air panas campur garam nak? Ikut style arwah Tok Ayah. Mama ok je..huhu.

Tiba-tiba papanya tanya apa yang boleh di order online? 


Laju Si Amar dan Haziq jawab. Diorang memang suka sangatlah fastfood ni. Tapi tekak mama dan papa diorang ni tak terasa nak makan yang macamtu pula. Lagipun nanti nasi tak luak, sayanglah!

Moha pun capai handphone dan tengok group Makanan Semenyih/Kajang di whatsapp. Mula skroll satu persatu menu yang diiklankan di situ. Ternampak iklan yang menarik minat.

Lala bakar, kupang bakar, kerang bakar & ikan bakar.

"Nak makan kupang bakar tak?" Tanya Moha pada diorang. Sebelum ni pernah beli dan rasanya pun boleh tahan sedap. Harga tu berpatutanlah pada Moha sebab tiada caj penghantaran dikenakan pun. Kuantitipun banyak. Memang puas hatilah satu keluarga makan. 

Bila semua dah setuju, Moha pun terus wasap order kupang, kerang dan ikan bakar pada seller yang bernama Rai tu. Tapi sayangnya kupang dah kehabisan stok. Banyak permintaan rupanya kupang tu. Terkilan jugalah sebab kupang tu yang Moha paling minat sebenarnya. Tapi takpelah, tak kisahlah apa yang ada. Kerang dan ikan bakar pun ok je. 

Dalam setengah jam tempahan pun sampai.

Boleh tahan besar juga saiz ikan siakap ni.
Kerang pun banyak

Kebetulan tiba-tiba makcik dan sepupu papa datang bawa gulai nangka dan betik masak sambal. Alhamdulillah dapatlah dihidangkan dan dijamu bersama-sama rezeki harini.

Ikan dan kerang tu memang segar, cuma sambalnya agak pedas untuk budak-budak. Tapi pada yang suka pedas, memang ngam sangatlah makan dengan nasi panas-panas!

Senang ada penghantaran makanan macamni. Sangat membantu dikala memerlukan. So pada yang stay area Beranang - Kajang tu kalau nak cuba menu yang sama macam Moha ni, bolehlah hubungi no Rai Shop tu ye. Sekian, terima kasih sudi baca..๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

Bonnisan Himalaya Menambah Selera Makan Amsyar


Daripada 11 kg jadi ke 9.4 kg dalam masa seminggu! Patutlah makin keding je! Bila berat badan dia turun mendadak ni, Moha dah susah hati. Risau macam-macam hal yang entah apa-apa. Sindrom mak-mak sangat! Manakan tidak? Dia dah lah susah nak makan. Sampai tak tau dah nak bagi makan apa. Betul-betul bergantung kat susu badan je. Kalau mama takde macamana? 

Boleh "berperang" tau kalau paksa makan. Serapat tidak dia kacip mulut dia tu tak nak makan punya pasal. Last-last siapa yang gemuk? Mama diaaaa juga! Haish! Memang gemukla sebab kena perabis makanan dia tu. Nak buang tak sampai hati pulak. Tak baikkan membazir. Lagi-lagi bila terkenang orang susah yang takde makanan tu. Dilema sungguh! Hurm..

Masa checkup haritu doktor nasihatkan bagi dia suplimen untuk tambahkan selera makan dia. Asyik menyusu je bimbang tak cukup nutrisi pula untuk tumbesaran yang sihat. 

Mujurlah Kak Dila perkenalkan dengan Bonnisan ni. Selain elok untuk menambah selera makan anak, Bonnisan ni elok juga untuk kesihatan terutama bahagian perut. Haa, memang bagus sangatlah ni. Teruja terus Moha nak cuba. Manalah tau kan? Mintak-mintak serasilah dengan Si Amsyar ni.


Sebelum bagi dia minum, Moha cicip dulu Bonnisan tu. Rasa dia not bad pun. Sedap juga. Masam manis berangin macam rasa lemon campur madu campur daun pudina. Tapi tak kuat sangatlah rasa berangin tu. Hujung-hujung lidah je rasa dia. Amsyar ni bukan kategori susah makan ubat. Jadi nak bagi Bonnisan takdelah susah. Yang jadi susah bila dia nak suap sendiri. Nanti mau sebotol tu diteguknya. So cara paling selamat, Moha gunakan syrink.


Sebotol Bonnisan mengandungi 120ml. Sukatan yang disyorkan:
Umur 1 tahun - 2 sudu kecil
Umur 2 tahun - 2 ke 3 sudu kecil
3 - 4 kali sehari.
Untuk Amsyar Moha bagi 2.5 ml 3 kali sehari. Mudah sangat dia minum Bonnisan tu. Siap mintak lagi! Jadi terpaksalah sorok botol Bonnisan tu. Bagusnya Bonnisan ni tak perlu letak dalam peti ais. Kalau tak, susah jugalah. Dia dah  pandai buka lock pintu peti ais. Memang tak "selamatlah" jawabnya simpan kat dalam tu.


Hari pertama bagi tu belum nampak kesan yang ketara. Cuma dia adalah minta roti sapu nuttela tapi makan tak habis pun sekeping tu.

Masuk hari kedua, pagi-pagi lagi dia dah minta makan.

"Ma.. mam.. mam"

Wah! Macam tak percaya. Siap menangis tu tak sabar nak makan. Macam lapar sangat-sangat dah. Nasib baik ada roti masa tu. Nak sapu nutela nanti takut dia tak habis makan macam semalam. Nak cepat punya pasal, gorengkan telur dan curahkan kicap je buat geng dengan roti.  Dapat kat dia terus diam. Leka dia makan. Tau-tau 1 keping roti dengan sebiji telur mata habis dia makan sorang. Whoaaa! Amazing!

Tengahari tu dia ambil pinggan minta nasi pulak. Eh? Biar betul ni? Dalam pada tak percaya tu, cedok jugalah nasi setengah sendok. Letak sayur sikit, ayam sikit. Pun habis juga dia makan. Ya Allah.. sukanya rasa.. syukur alhamdulillah.

Ternyata semakin hari selera makan dia bertambah. Tak susah dah nak bagi makan. 

Sebelum ni, bila waktu makan je, Moha akan suap dia makan dulu sebab dia selalu makan tak habis. Jadi baki makanan tu Moha akan habiskan.

Sebenarnya tak puas  tau makan camni. Yelah, menu untuk Amsyar takde lauk yang pedas. Sedangkan Moha suka yang pedas. Bila dah makan bahagian dia, jadi kenyang pulak. Nak sambung makan lagi dah tak larat dah. 

Tapi sekarang dah tak perlu jadi "majlis daerah" dah. Dah boleh makan masing-masing punya bahagian. Dia makan dia punya, mama makan mama punya. Barulah syok makan sama-sama.

Jadi pada yang anak-anaknya ada masalah macam Amsyar ni, bolehlah cuba bagi dia minum Bonnisan Himalaya. InsyaAllah serasi. Ramai dah kawan-kawan Moha cuba Bonnisan ni dan akui keberkesanannya.

Muka tak sabar nak makan๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„


Korang boleh dapatkan Bonnisan dan pelbagai lagi produk Himalaya ni di mana-mana cawangan butik Himalaya atau farmasi terpilih seluruh Malaysia. Nak beli online atau ada sebarang pertanyaan, boleh ajukan di laman media Himalaya:

Instagram : Himalaya Malaysia

Bersyukurlah walau ujian berat yang datang


Adakala bila tengok keadaan orang lain lebih baik dari kita, sikit sebanyak akan terbit rasa cemburu. Tengok orang ada kelebihan dari segi harta dan rupa, kita pun berharap dapat macamtu. Tengok kehidupan orang lain elok aman bahagia, baik dan sebagainya, kita pun harap macamtu. Yelah, siapa yang tak nak segala yang terbaik kan?

Namun hidup ni bukan cerita-cerita yang kita karang sendiri. Sentiasa bahagia, ceria, kaya dan segala yang terbaik saja. Tentula ada juga yang sebaliknya kan?

Maka ada baiknya kita mensyukuri segala yang telah Allah berikan pada kita. Andai kata masih ada keinginan yang belum tertunai, janganlah terus berputus asa. 

Yakinlah denganNYA. Syukurilah segalanya walaupun musibah yang melanda. InsyaAllah, sesuatu yang indah bakal muncul kemudiannya. Ibarat hadirnya pelangi sesudah hujan turun.. (pinjam gambar goggle..)

Kesan Pengambilan Shatavari Himalaya Asparagus Racemosus


Alhamdulillah Amsyar dah sihat. Dah cergas semula. Senangnya rasa hati ni tak tau nak katalah. Sekarang tinggal nak usaha bagi dia selera makan je. Bulan depan nak checkup. Nanti timbang berat tak cukup, tak bestlah. Kang orang ingat mama tak bagi dia makan pulak. 

Padahal, kita ni naik pening dah fikir menu nak bagi dia selera makan. Masa suap dia makan, kecewanya rasa bila dia makan sikit je. Nanti bila dia dah lapar, mulalah dia cari mama. Bukan nak makan, tapi nak menyusu! Kalau selang 15 - 30 minit sekali menyusu, banyak mana sangatlah susu badan yang ada? Lainlah kalau bancuh susu formula tu kan? Tapi susu formula pun dia tak nak minum! Camne? Hmmm..

Sebab tulah Moha teruskan juga ambil Shatavari ni yang memang dah pernah ambil sebelum ni dan hasilnya ternyata seperti yang dikatakan. Memang susu jadi banyak dan lebih pekat dari biasa. 

Shatavari Himalaya

Shatavari, juga dikenali sebagai Asparagus Racemosus dikenali sebagai "Ratu Herba" kerana ia merupakan ramuan herba utama yang digunakan dalam ubat Ayurveda yang mempunyai pertalian istimewa dengan wanita, walaupun ia juga sangat baik untuk lelaki. 

Mengandungi prekursor hormon phyto-estrogen semulajadi yang membantu wanita mengekalkan sistem pembiakan yang sihat dan tenaga yang optimum. 

Shatavari kaya dengan unsur aktif seperti galaktosa, arabinose, steroid, glikosida dan saponin. Sebagai herba manis, berkhasiat, menyejukkan dan menenangkan, ia dianggap oleh pengamal perubatan kuno Siddha & Ayurvedic untuk keseimbangan energik yang sempurna bagi mengekalkan, menyuburkan dan menguatkan organ-organ pembiakan wanita dalam mengatasi masalah yang berkaitan seperti masalah kitaran haid dan mengawal kehilangan darah, simptom menopaus, mencegah osteoporosis dan sakit jantung, membantu mengimbangi hormon estrogen, mencegah keguguran, berpeluh malam, kehilangan ingatan, kebimbangan dan kekeringan air dalam tubuh. 

Ia juga boleh digunakan untuk mengoptimumkan kesuburan dan meningkatkan pengeluaran susu ibu dan membantu kesembuhan selepas bersalin.

Bagi lelaki ia adalah tonik pemakanan yang serupa dengan ginseng. Kerana Shatavari adalah herba lembut, bertindak sebagai tonik sistemik yang menenangkan.

Shatavari juga digunakan sebagai tonik untuk organ peredaran, pencernaan dan pernafasan, ulser, jangkitan bronkial, cirit-birit, penyakit sendi, kencing manis, ulser pendarahan, gastritis, disentri, batuk kering, sakit tekak, keradangan di paru-paru akibat kekeringan dan panas, kesuburan lelaki dan mati pucuk, membina jisim badan dan tisu otot, menyuburkan darah, sistem imun, menenangkan saraf, dan insomnia.

Selain menyuburkan badan dan minda, ia juga membina imuniti badan, dan menggalakkan kehidupan yang lebih sihat. Penggunaan Shatavari sebenarnya boleh mencegah kemerosotan dan proses penuaan sel, tisu dan organ. Tumbuhan ini adalah sumber mineral zink dan kalsium yang baik dan ia juga menyediakan vitamin B kompleks. Pengambilannya tidak mendatangkan kesan sampingan yang negatif dan menjadikan kehidupan yang lebih seimbang dan mudah, sebab itulah ia sering disebut "The Queen of Herbs."

Cara pengambilan Shatavari

Hanya ambil 2 biji kapsul sehari (1 biji pagi dan 1 biji malam) bersama segelas air suam, bukan susah pun kan? Langsung tak terasa di lidah rasa sebenar herba ni. Jadi tak usah risaulah. Yang pastinya Shatavari Himalaya dijamin HALAL. 

Nak beli di mana?

Bagi korang yang berminat nak cuba dan nak beli bole pergi ke mana-mana cawangan butik Himalaya atau farmasi terpilih yang terdekat, atau boleh juga beli secara online di laman media Himalaya Malaysia:

Instagram : 

Facebook : 

Resepi Ayam Bakar Lada Hitam Paling Senang Tapi Sedap


Bukan sesekali, tapi banyak kali takde idea nak masak apa. Macam harini, Moha cuma buat sambal belacan mangga dan tomyam ayam je. Haritu, takde idea punya pasal, Moha lumurkan je ketulan ayam tu dengan bahan perapan yang paling simple dan bakar. 

Anak-anak Moha kalau lauk ayam je, memang kegemaran dioranglah. Kejap-kejap tanya ayam dah masak ke belum. 

Ok ni Moha share resepi mudah ni kat sini.

Resepi Ayam Bakar Lada Hitam

Bahan :

1/2 ekor Ayam (dipotong dan dibersihkan)
3 sudu besar kicap manis
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar lada hitam kisar
2 ulas bawang putih cincang
1 biji bawang holland potong 6
1 sudu besar cuka makan

Cara-cara :

Gaul semua bahan dengan sebati dan perap sekurang-kurangnya 2 jam di dalam peti ais. Kemudian panaskan oven dengan suhu 200°C selama 10 minit. Barulah masukkan ayam tadi termasuklah bawang holland dalam loyang dan bakar selama 20 minit. Siap.

Tapi kalau ayam je macam tak lengkap pulak rasa kan? Jadi Moha tumiskan je brokoli dengan ayam cincang tabur lada hitam sikit. 

Jadilah dua je menu untuk haritu. Nak masak banyak-banyak dengan menu yang renyah memang susah sikitlah sekarang. Amsyar baru je sihat. Dia punya mood kadang ok, kadang meragam. 

Tapi tiap kali nak masak tu memang dia nak berdukung jelah. Nak tengok kita masak. Letak kat kerusi tak nak pulak. Nak jugak dukung. Bila dia macamtu, sebolehnya Moha elak masak menu yang renyah. Takut minyak panas terpercik kat dia pulak nanti. Bahaya!

Oklah. Tu jelah nak kongsi. Terima kasih banyak pada yang nak cuba resepi ayam tu. Semoga serasi dengan citarasa korang sama macam kitaorang ni๐Ÿ˜„.

The Mohazs


Kadang-kadang macam terlupa yang diri tu dah nak masuk 38 tahun. Macam baru je lagi habis ambil SPM. Masih muda remaja gitu. Ahaks! Tak agak-agak dia punya perasaan!

Padahal anak dah tiga tu! Hero semuanya. Pergi mana-mana je orang tanya.

"Lelaki ea semua?" Ye lelaki..

"Alhamdulillah.. kaya maknya" Erk..alhamdulillah..

"Takpe nanti dapatkan anak perempuan pulak" Ada jual ke? Uish, macam senang je bunyi tu..Kihkihkih...

Ala.. makcik tak kisah pun nak, anak lelaki ke anak perempuan ke, semua rezeki dari Allah. Dia tau mana yang terbaik.

Moha ni sengal sikit dulu-dulu. Moha ni hajatnya nak pilih gak nama yang terbaik. Siap rujuk buku lagi. Tapi.. haa mengada nak juga ada MOHA kat depan nama anak. Alasan tak boleh blah masa tu sebab nama ayah dah ada kat bin.. nama mak mana? Kahkahkah.. kesengalan apakah ini Moha oiii! 

Bila dah anak sulong ada nama Moha, berlanjutanlah sampai anak ketiga. Jadilah nama diorang : Mohaziq Razlan, Mohathmar Zakwan dan Mohazril Amsyar. Panjangnya nama! Sampai Haziq mintak buatkan cop nama untuk dia. Ngeee.. penat ea tulis nama? Maafkan mama nak.. huhuhu.  Tapi disebabkan nama tulah cikgu dan kawan-kawan mudah nak ingat korang tau.

Walaupun ramai je yang tersasul sebut Mohamad. Mohamad Haziq la, Mohamad Amar Zakwan laa.. ikut sukahatila.. janji kenal dah. Ala.. nama mama pun orang selalu salah sebut. Kadang Mohaliza la. Monaliza la.. susah nau nak nyebut nama kita bebetul tau. Hurm..

Gaya rambut baru Amsyar


Semalamkan, Amsyar mengamuk tak tentu pasal. Mama terus dukung dia, pujuk-pujuk bawak dia masuk bilik air. Ajak main air. Simbah sabun kat lantai ajak dia berus lantai. Haha... senyap terus dia. Seronok agaknya nampak banyak buih.


Bila tengok rambut dia yang panjang tu, rimasnya.. dah alang-alang badan dia bersabun tu, teruslah siram satu badan dia. Mujur dia relakan je. Pastu capai gunting dengan sikat. Sikat rambut dia lurus-lurus masa basah tu, cekak dengan jari terus gunting. Pendek terus bahagian belakang. Tercengang sekejap dia. Hihihi.. dalam hati risau dia nak gunting tu je. Tak bagi nanti mengamuk lagi. Mujur dia tak nak. Tapi kena buat cepat ni sebelum dia bosan.

"Mama gunting rambut adik eh. Bagi hensem. Adik duduk diam-diam tau"

Terus dia berdiri tegak tak bergerak. Kira senanglah kerja nak menggunting sampai siap. Langsung tak mengelak dia. Alhamdulillah. Siap juga potong rambut dia yang panjang serabai tu!  Agaknya dia sendiri pun dah rimas dengan rambut dia tu. Itulah ajak gunting kat mamak aritu tak nak! Kan tak pasal mama jadi Ane Tukang Gunting Rambut!

Siap gunting rambut, syampu dan mandi, tunjuk imej baru dia kat cermin. Amboi, kemain sengeh! Jenuh jugalah mama puji dia hensem. Banyak kali juga mama dapat kiss. Hihi... suka sangatla tu agaknya. 

Terus hensem๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„

Janganlah buat mama susah hati!

Makin lama makin tak reti pulak nak handle anak yang tengah tantrum. Makin dipujuk, makin beriya dia mengamuk! Harap sangat-sangat dapat faham apa yang dia nak. Senang sikit kot.

Masa Haziq dulu rasanya takdelah macam ni sangat. Mudah betul nak uruskan Haziq. Cuma masa tu Haziq kerap demam. Mungkin tak serasi dengan susu atau kurang kasih-sayang. Mana taknya, siang mama papa sibuk kerja. Terpaksa hantar kat pengasuh. Untuk Haziq saja 5 orang pengasuh (bertukar-tukar) yang jaga dia. 

Yang pertama, berhenti jaga dia sebab dia mengandung. Yang kedua berhenti sebab pindah ke Kedah. Yang ketiga dan keempat Moha berhentikan sebab anak pengasuh suka pukul Haziq. Yang kelima barulah serasi.  Tapi dah sampai masa untuk mama pulak berhenti kerja dan tumpukan pada keluarga. Alhamdulillah lepas jaga sendiri, anak-anak dah kurang jatuh sakit. 


Masuk umur 2 tahun ni perangai dia berubah betul. Dia dah tak seceria dulu. Asyik nak marah je. Lebih-lebih lagi sejak kes rumah sebelah terbakar tu. 

Sejak tu dia langsung tak nak tidur dalam bilik. Terpaksalah tidur di ruang tamu depan tv. Remote tv orang lain tak boleh pegang. Hanya dia je yang boleh pegang remote tu dan rancangan tv hanya cerita kartun dia. Kadang-kadang bukan dia tengok pun.

Bila-bila dia rasa ada yang tak kena, atau ada kehendak dia yang tak dapat, mulalah dia mengamuk. Habis kerusi ditumbangkan. Peti ais dibuka dan dicampak semua barang yang ada. 

Tak puas lagi, dia akan hantuk kepala kat dinding atau cakar muka sendiri. Ini kalau dia terlepas dari pelukan mama la. Kalau dalam pelukan, mama pulaklah mangsa dia. Nak memujuk bukan senang. Dahlah kita tak faham apa yang dia nak. Dia pun tak reti nak bagitau apa yang dia nak. 

Sebab tu sekarang mama tak sanggup nak kemana-mana. Risau kalau dia tiba-tiba naik angin. Dia bukan nak dengan orang lain pun. Dengan papa pun dia tak nak. Kalau kat rumah  ni mama boleh kawal lagi.  Paling tidak pun mandikan je. Perlahan-lahan nanti dia ok. Tapi kalau dekat luar? Jenuh aih. Tak sanggup. Cukuplah dia buat perangai kat Bangi Wonderland haritu. Seksanya mama je yang tau. Dia menagis sampai takde suara tu!

Bulan depan ada checkup di klinik sebab dia lambat bercakap. Harap-harap bukan masalah autisme walau ada sikit simptomnya. Nanti kita pergi jumpa ustazlah juga ye. Mana tau ada gangguan lain yang mama tak tau ke. Mama harap sangat Amsyar ceria balik macam dulu. Membesar dengan sihat dan gembira selalu. Aamiin..

Rentetan demam, batuk dan selsema yang berpanjangan.

Rabu, 24 Jan. 2018

Entah macamana boleh tersedak. Sudahnya batuk tak berhenti pakej sekali  dengan selsema.

Samada kuman zaman sekarang terlalu kuat, atau antibodi sendiri yang lemah, akhirnya menjelang maghrib jatuh demam. Badan rasa sejuk yang amat. Takut pulak tengok diri sendiri. Dengan kulit dah kuning, kuku dah biru. Badan menggigil kuat walaupun dah berselubung selimut.

Makin malam, suhu badan makin panas, dalam mulut pun dah terasa kering je. Laa, ada ulser rupanya. Pedih masa nak makan tu usah cakaplah. Nak menitik air mata!

Dah demam camni barulah air masak laku. Segelas air habis diminum dengan jayanya. Lepas tu mintak lagi.. haus sungguh! Air manis tak lalu tekak nak telan. Wah! Ada baiknya juga bila demam camni. Ehhh...hihi

Bila suhu makin tinggi, terpaksalah telan pil demam lagi 2 biji. Setengah jam lepas tu mula berpeluh. Lega sebab tak menggigil lagi. Penat rupanya menggigil ni ea? Huhuhu

Khamis, 25 Jan. 2018

Si Amsyar pula demam. Sah berjangkit dari mama la ni. Aduhai! Dalam masih tak berapa kuat, nak menjaga sikecik yang demam juga ni memang satu hal yang terasa susah sangat-sangat. Dia asyik merengek je. Semua serba tak kena. Yang mama pulak, nak berdiri pun rasa nak tumbang semula. Huwaaa... papa takde pulak. Terpaksa keluar atas urusan kerja. 

Tinggal berdua ni terasa betul seksanya. Sangat mengharap ada orang lain yang boleh jaga kami disaat macamni. Tak jaga mama pun takpe. Tapi tolong jagakan Amsyar pun dah bersyukur sangat. Mama nak tidur je! Betul-betul tak larat!

Jumaat, 26 Jan. 2018

Ke klinik An-Nisa. Sejak papa dah berhenti, klinik panel pun dah takdelah kan. Jadi sendiri mau bayarlah. Haha. Berdua dengan Amsyar dapatlah ubat demam, batuk dan selsema setiap seorang cuma mama dapat extra antibiotik dengan jumlah bayaran RM96. Tu diaaa.. terus rasa macam dah sihat! 

Sabtu, 27 Jan. 2018

Demam dah baik. Masih tinggal batuk yang degil tak mau pergi. Amsyar, makin kuat pulak batuknya. Bila dia bernafas, nampaklah dada dia berombak kuat. Susah hati macamni. Tak tidur malam dibuatnya. Takut Amsyar kena sawan tarik macam Amar dulu. Jadi kenalah berjaga-jaga. 

Ahad, 28 Jan. 2018

Mama demam semula. Mungkin sebab kurang rehat. Amsyar pula semakin susut badannya. Sepanjang demam ni dia langsung tak nak makan. Sesudu bubur pun tak nak. Puas dihulur roti, biskut, dan macam-macam lagilah. Semua dia tolak. Mujur masih nak menyusu badan. Tapi tulah, mama sendiri pun tak selera nak makan. Jadi susu mama pun dah makin kurang. Kesian Amsyar tak puas menyusu. 

Isnin, 29 Jan. 2018

Mama dah macam nurse kat hospital. Cukup masa je bagi Amsyar ubat. Mujurlah Amsyar jenis mudah makan ubat. Takdelah nak berperang dengan dia. Tak macam Amar. Amar dulu tiap kali nak bagi ubat, kena bagi dalam bilik air. Senang kalau termuntah katanya. Ada-ada jelah alasan. Nak habiskan 3 ml ubat macam nak telan segelen lagaknya. 

Apa yang mama perasan, lepas badan dia berpeluh (kesan ubat demam), dia mesti meragam kaw-kaw punya. Huish, kalau tak sabar, tak taulah apa jadi kat budak kecik ni. Sanggup dia cakar muka sendiri tu! Entah apa dia nak pun tak tau. Sudahnya angkat bawak ke bilik air dan mandikan. Nangis pun nangislah. Dah mandi, barulah dia nak menyusu dan tertidur. 

Terus berhenti bagi ubat demam. Serik tengok keadaan dia selepas tu. Tapi sentiasa pantaulah keadaan dia. Penat tu penatlah. Tapi apa pilihan yang ada? 

Selasa, 30 Jan. 2018

Akhirnya TF yang mama order tu dah sampai. Apalagi? Terus buka 5 kapsul dan bancuh dengan 5ml air masak. Dengan syrink, mama suap Amsyar. Lepas 2 jam, suhu badan semakin tinggi. Mama lap-lap badan dan kepala dia dengan tuala lembab. Perlahan-lahan suhu menurun. Tidur pun lena je. Alhamdulillah. 

Rabu, 31 Jan. 2018

Nampak Amsyar dah sihat. Cuma batuk masih ada. Mama pulak batuk sesekali je. Tapi telinga pulak dah berdengung macam duduk dalam gua. Kurang pendengaran pulak dah. Jangan sampai jadi macam dulu dahla. Gegendang telinga hampir koyak dulu disebabkan jangkitan kuman. 

Tetap teruskan bagi TF 5 biji 2 kali sehari. Mama sendiri pun makan 3 biji.

Kesannya, Amsyar berak-berak dengan najis yang sangat cair dan berlendir. Kahak dia kot? Entahlah. Tapi dada dia dah tak berombak kuat macam haritu dah. Selsema pun dah takde. Demam pun dah baik. Cuma masih batuk dan suara dah serak!

Disebabkan harini cuti, papa bawak kami semua ke Bangi Wonderland. Haziq dengan Amar heboh nak pergi situ. Tak puas lagi katanya main slide. Harap-harap mood si Amsyar pun eloklah.

Mula-mula sampai, kemain lagi.. "Wow!" Excited dia!

Tapi sayang seribu kali sayang. Keseronokkan dia tak lama. Tak beriya pun dia main air. Cuaca pun panas terik. Mama sendiri tak tahan nak berjemur. Kulit mama pun dah kemerahan. Pedih macam kena air panas dah.

Jadi kami duduk jelah kat khemah yang ada tu. Itulah yang buat dia kebosanan! Dah belanja aiskrim 3 kali pun tak puas hati jugak lagi. Pergh! Dalam suara serak tu dia bantai meraung. Orang sekeliling perhati je. Puas pujuk tak jalan. Meronta-ronta dia dalam pelukan. Kalau dilepaskan, dia berguling kat lantai pulak. Argh.. stress! Dia tak happy, macamana mama nak happy?

Balik rumah terus sapu kulit dengan krim Cosmoderm. Alhamdulillah tak rasa perit dah. Sedar tak sedar kemerahan tu pun hilang. Baguslah krim ni! Nanti nak beli lagi.

Isnin, 5 Jan. 2018

Haziq pula tak sihat. Semalam dia muntah-muntah dan cirit-birit. Jadi harini tak ke sekolah. Papa dia pun sakit tekak. Tonsil bengkak semula.

Pagi-pagi kami berempat ke klinik kerajaan terus. Nak cek Amsyar sekali sebab dia langsung tak nak makan.

Terkejut bila tengok berat Amsyar turun banyak. Dari 11kg ke 9.4kg! Alahai.. kalau berat mama yang turun macam tu alangkah bahagianya..  huhu.. tapi berat mama mantain je walaupun demam berhari-hari. Liat betul ek lemak ni nak tanggal? Penternak lemak yang berjaya sungguh ni.. kahkahkah

Alhamdulillah hasil pemeriksaan, semua takde apa-apa yang serius. Doktor kata, tentang selera makan tu, selagi dia nak menyusu tu kira oklah. Just mama kena ikhtiarlah macamana nak tambah susu badan dan kena cari suplimen atau vitamin untuk tambah selera makan dia.

Mama harap semuanya cepat sembuh. Mama pun tak nak sakit. Banyak urusan terbengkalai bila sakit ni.