Banner

Tuesday, 18 July 2017

KUE TIAW SEMPOI VS SUPLIMEN

Assalamualaikum.... selamat pagi..

Pagi ni buat kue tiaw goreng sempoi jelah... betul-betul punya sempoi langsung tak letak apa-apa rencah pun..cuma racik bawang putih dan bawang besar dan cili kering, tumis..pecah telur, tuang kicap dan air.. tabur garam dan gula.. letak kue tiaw dan sawi..gaul-gaul rata, tutup api terus hidang.. sempoi-sempoi pun licin juga makan 2 orang.. huhu... gitula kalau masak style campak-campak. Dah habis makan baru teringat... "alaaaa...lupa ambil gambar.." erm..nasiblah labu... sape suruh lupa?


Lepas sarapan pagi tu ambil 3 jenis ni dulu.. letak siap2 dlm bekas kecil supaya lebih mudah dan cepat.. nak ke mana-mana cuma bawa bekas kecil tu je..

Kenapa orang selalu skip makan suplimen?

Antara sebabnya terlupa.. kadang-kadang teringat nak makan tu masa tengah sibuk buat kerja..malas nak buka setiap botol pun ye juga..

Yang seronoknya bila ada orang dah sediakan semua tinggal nak telan je macam dok kat wad la.. bila sampai masa makan ubat, nurse datang bawak ubat.. rajin ke malas, tetap kena telan ubat..betul x?

Bila selalu sangat skip suplimen, nanti mulalah salahkan suplimen tu pulak...

"Ah, tak baguslah produk tu..!! Tak berkesan pun.." padahal salah sendiri juga.. tapi nak mengaku takkan adalah kan? Tu biasaaaaaaa...hahaha

Bila umur dah nak masuk 40-an ni, hormon dah mula berkurangan..sebab tu mudah sakit sana sini...  jadi kenalah bantu dengan suplimen juga.. barulah badan lebih sihat.. tak percaya? Cubalah amalkan.. nanti tengok sendiri hasilnya..


Glutamine Plus
Ada 6 fungsi utama;
1. Detoks tahap dalam sel tubuh badan.
2. Antioksidan tahap dalam sel tubuh badan. Lawan kanser.
3. Untuk otot. 61% jirim otot terdiri dari glutamine.


4. Mencerah-serikan kulit. Bukan memutihkan, tapi mencerahkan. Bersinar dari dalam gitu..
5. Makanan penting untuk sel-sel sistem imun. Kalau sel imun tak makan, lemahlah dia.. bila dah lemah, macamana nak lawan penyakit? Penting ni untuk lawan kanser dan penyakit-penyakit lain.
6. Makanan untuk usus. Komponen yang amat penting untuk kesihatan usus. Usus yang sihat menyokong sistem imun untuk berfungsi dengan lebih efisyen.



Harvest Plus

Harvest Plus ini juga sebenarnya setanding khasiat MultiVitamin yang lain..

Nak dapatkan kulit yang lebih cantik, badan yang lebih sihat dan sistem pencernaan yang lebih baik buat jangkamasa panjang boleh tambah harvest plus bagi memastikan bekalan sayuran cukup untuk tubuh badan.

Dalam satu kapsul terkandung tumbuhan dari 17 jenis wholefood dan superfood.. jenis sayuran terpilih yang kaya dengan khasiat ada dalam tu termasuklah chia seed yang tengah trending sekarang ni.

17 jenis tu... gigih ke korang nak mengunyah 17 jenis sayuran setiap hari? Tabik la kalau korang boleh buat camtu. Moha tak mampu..bukan semua sayur Moha boleh terima.. memilih sayur juga tau seorang Moha ni..ngeeee.. nak mudah, telan je 2 biji harvest plus ni 2 kali sehari..selesai masalah..haha


Transfer Factor Plus

Transfer Factor adalah molekul utusan kecil yang memindahkan maklumat tindak balas secara semula jadi daripada satu entiti kepada yang lain, seperti di antara ibu yang menyusukan bayinya sendiri.
Apa maksudnya? Begini... bayi yang baru lahir ni sistem imunnya belum terdedah dengan pelbagai ancaman dan serangan penyakit. Jadi belum tau macamana nak lawan. Sebab tu sebaik sahaja dilahirkan, doktor akan minta ibu menyusukan bayi mereka. Supaya bayi menerima susu awal yang kaya dengan kolustrum.

Kolustrum Susu Ibu

Kolustrum susu ibu mengandungi segala maklumat berkaitan yang diperlukan oleh sistem imun bayi tentang setiap penyakit, kuman dan virus yang menjadi ancaman kepada tubuh badan, dan juga cara merawat. Perpindahan maklumat kepada bayi inilah dinamakan transfer factor.

Sistem imun ni Allah dah cipta untuk manusia bagi melawan semua penyakit-penyakit ni.  Sebab itu transfer factor perlu diambil oleh setiap individu untuk menguatkan sistem imun kita. Lebih-lebih lagi apabila usia semakin bertambah.

Bekalan tf perlu sentiasa ada memandangkan pada masa ini, penyakit dan virus baru sentiasa bertambah. Ada saja virus baru ditemui dan paling kronik ada yang meninggal disebabkannya. 

Oklah..tu jela celoteh sihat sejahtera bersama Mohaz Sue.selamat membaca dan jangan lupa amalkan..

Friday, 14 July 2017

Rindu

Assalamualaikum.....

Belek-belek gambar dalam telefon. Sedang memilih mana yang perlu dibuang sebab "storage" dah mula nak penuh. Ni yang "boring" kalau ram kecil ni. Cepat sangat penuhnya. Sesekali dalam hati tu mengeluh juga.. cemburu bila tengok orang lain punya gajet yang lebih canggih dan lebih mahal.. Astaghfirullahaladzim... Ya Allah... ada masa, hambamu ni kurang bersyukur dengan rezeki yang kau dah berikan.. dugaan tu ada je di mana-mana... kuatkanlah hati ni.. bersyukurlah selalu Moha... insyaAllah ada rezeki lain nanti... 

Tengah pilih-pilih tu terpampanglah gambar kek-kek yang Moha pernah buat beberapa tahun lepas. Rindunya nak baking dan menghias kek. Walaupun hasil seni Moha tak seberapa, tapi seni begini yang menjadi salah satu minat Moha dari kecil lagi. Memang teringin sangat nak buat kek yang cantik-cantik macam pakar tu.. tapi apakan daya... tangan keras lagi..hihihi



Ini kek pertama yang Moha buat menggunakan resepi sendiri. Kek Red Velvet Rossel yang menggunakan bunga Rossel sebagai warna asasnya. Kebetulan masa tu memang ada tanam bunga Rossel. Bunganya banyak. Saja nak buat eksperimen dengan Rossel ni selain jadikan stok pati kordial je kan.. macamanalah rasanya kalau buat kek pulak.. ternyata hasilnya sangat memuaskan citarasa Moha ni.. orang lain tak taulah macamana.. orang dalam rumah ni memang bukan penggemar kek. Jadi tak yahlah tanya... kalau buat sebiji kek 6 inci tu belum tentu boleh habis haritu juga.. kadang-kadang bagi sepotong pun tak habis.. orang dah tak minat kan? Buatlah cantik camne pun.. tetap takkan tergoda punya..huhu


Kek yang ni pulak, gigih Moha google gambar "hello kitty" ni tau..lepas tu cuba pulak design kat laptop dulu.. hantar design kat customer.. dia setuju barulah "apply" pada kek tu.. susahnya.. berejam nk buat "buttercream transfer" ni.. dahlah dalam tu ada 7 lapis kek pelangi.. krim keju yang lembut.. nak bagi dia kukuh tu mencabar jugalah... sudahnya Moha cucuk 5 batang "chopstik" barulah dia stabil. Gitulah kalau namanya amatur...huhu


Setiap kek yang Moha buat ada ceritanya tersendiri. Yang lucu, sedih, yang tak jadi pun ada.. hahaha.... bila tak jadi tu rasa macam nak duduk dalam gua je.. bertapa! Kihkihkih... mood memang ke dasar laut lah. Tapi tak pernah lepaskan kek yang tak jadi tu pada pelanggan. Kesian diorang.. tak jadi tu silap sendiri kan? Biar bersengkang mata dan perut berlagu keroncong, siapkan juga dekorasi kek macam yang pelanggan minta. 


Kek ni ekspress rakyat... order pukul 2 petang nak ambil pukul 6 petang hari yang sama. Coklat moist pulak tu.. huhu.. sebenarnya tak nak ambil tempahan "last minute" camni... tapi dia beriya nak juga.. untuk ibu dia katanya. Dia baru teringat haritu hari lahir ibu dia. Dia dah pergi tempat lain semuanya tolak.. alahai... tak sampai hati... terpaksalah jadi Charlie Chaplin Moha haritu. Cepat-cepat bancuh dan bakar kek dan dekorasi yang seadaanya. Mujur dia tak cerewet bab hiasan. Tapi Moha yang sakit mata... apa punya dekorasi la camni... grrr... baru ingat nak deko balik dia dah datang. Teruja dia tengok kek yang comot tu dan bawa pulang. Aduuuu sekali lagi mood ke laut nan dalam.. risau dia dan mak dia tak suka pun ye.. susah hati jadinya... Mujurlah malam tu dia telefon. Berterima kasih... Katanya mak dia suka kek tu.. alhamdulillah.. barulah lega rasa hati. Tapi tiap kali tengok gambar kek ni, hmmmm... tak puasnya rasa hati


Dalam pada Moha tak puas hati dengan dekorasi kek tu, ada pula yang minat rupanya. Pelanggan baru ni nak tempah kek bertunang dengan dekorasi yang lebih kurang sama macam kek tu... uikss... dah orang minta macamtu, kita buat jelah kan? Maka terhasillah sebegitu rupa.. 


Entah bila dapat buat kek macamni lagi.. kena tunggu Amsyar besar la jawabnya. Sekarang ni jangankan nak deko kek, nak deko rumah pun tak aman... huhuhu... bertabahlah Moha....





Tuesday, 4 July 2017

ADAB KAT MANA?

Assalamualaikum.....

3 hari lepas kami ke Semenyih. Tujuannya nak cari basikal atau kereta mainan untuk Amsyar. 

Pergi pun dah pukul 6 petang. Hari Ahad pulak tu. Tak sangka banyak kedai dah tutup. Uishhh... awalnya.. musykil aiii..huhu.. dorang pergi beraya ni...

Meronda keliling Semenyih cari kedai yang buka. Akhirnya jumpa satu kedai depan The Store. Masa tu ada seorang lelaki melayu dengan 2 orang anak perempuannya dalam lingkungan umur 5 dan 1 tahun lebih rasanya kat kedai tu. Si kecil tengah duduk atas kereta mainan manakala si ayah melayan yang kakak nya tengah pilih basikal. Cara dia layan anak-anak dia, Moha bagi 5 bintang. Memang baik je layanan dia kat anak-anak dia. Suka tengok. 

Masa Moha nak masuk kedai tu, laluan agak sempit. Tambahan pula anak dia yang kecil tu tengah main kereta di laluan tu. Jadi kami ni cubalah menyelit lalu sehabis baik supaya tak terlanggar si kecil tu. 

Dapat je masuk, kami mula memilih. Amsyar pun kemain teruja memilih sama. Terus duduk atas kereta yang dia pilih. Kereta Amsyar naik tu berdepan dengan kereta si kecil tadi. Tiba-tiba, sedang kami berbincang nak pilih yang mana satu, datang lelaki tadi dari belakang dengan suara garau dan nada yang cukup keras, "Tepi sikit". 

Terkejut tapi terus beralih. Dia terus ambil anak dia dan angkat sekali kereta mainan yang anak dia duduk tu. Nyaris....nyaris sikit je lagi nak kena kepala Amsyar.. tercengang-cengang muka si Amsyar masa tu. Panas dah rasa muka mama dia ni.. tadi dahla takde adab mintak lalu.. angkat kereta macamtu sikit lagi nak kena kepala anak orang tu.. sikit pun tak cakap tumpang lalu ke apa.. paling tidak bagitaula.."kak, saya nak angkat kereta ni...alihkan anak kak jap".. kompom ku alihkan anak dlu. Takut sangat orang ambik kereta anak dia.. huh! Menyirap... 

Tak lama suami ajak balik. Tak beli pun walau harganya berbaloi. Sakit hati punya pasal.. huhu.. takpelah cari kat tempat lain pula. Tokey kedai tu pun macam nak tak nak je layan kami. Ok takpelah... duit kami tak laku kat situ.

Dalam kereta kami luahkan rasa sesal dan sakit hati tentang sikap lelaki tadi. Susah sangat ke nak berbudi bahasa? Selain ayat "Tepi sikit" tak boleh ke cakap "Tumpang lalu" Susah ke nak cakap "Maaf ye nak angkat barang jap"

Mungkin jatuh emas dalam mulut kalau cakap elok-elok kot... lain kali simpan emas dalam bank bang.. selamat. Huh...

Akhirnya semalam alhamdulillah Amsyar dapat kereta mainannya. Papanya belikan di Kajang. Kualiti yang lebih baik dari kedai haritu. 




KUE TIAW SEMPOI VS SUPLIMEN

Assalamualaikum.... selamat pagi.. Pagi ni buat kue tiaw goreng sempoi jelah... betul-betul punya sempoi langsung tak letak apa-apa ren...