Advertisement

Kesan Pengambilan Shatavari Himalaya Asparagus Racemosus


Assalamualaikum..

Alhamdulillah Amsyar dah sihat. Dah cergas semula. Senangnya rasa hati ni tak tau nak katalah. Sekarang tinggal nak usaha bagi dia selera makan je. Bulan depan nak checkup. Nanti timbang berat tak cukup, tak bestlah. Kang orang ingat mama tak bagi dia makan pulak. 

Padahal, kita ni naik pening dah fikir menu nak bagi dia selera makan. Masa suap dia makan, kecewanya rasa bila dia makan sikit je. Nanti bila dia dah lapar, mulalah dia cari mama. Bukan nak makan, tapi nak menyusu! Kalau selang 15 - 30 minit sekali menyusu, banyak mana sangatlah susu badan yang ada? Lainlah kalau bancuh susu formula tu kan? Tapi susu formula pun dia tak nak minum! Camne? Hmmm..

Sebab tulah Moha teruskan juga ambil Shatavari ni yang memang dah pernah ambil sebelum ni dan hasilnya ternyata seperti yang dikatakan. Memang susu jadi banyak dan lebih pekat dari biasa. 



Shatavari Himalaya


Shatavari, juga dikenali sebagai Asparagus Racemosus dikenali sebagai "Ratu Herba" kerana ia merupakan ramuan herba utama yang digunakan dalam ubat Ayurveda yang mempunyai pertalian istimewa dengan wanita, walaupun ia juga sangat baik untuk lelaki. 

Mengandungi prekursor hormon phyto-estrogen semulajadi yang membantu wanita mengekalkan sistem pembiakan yang sihat dan tenaga yang optimum. 

Shatavari kaya dengan unsur aktif seperti galaktosa, arabinose, steroid, glikosida dan saponin. Sebagai herba manis, berkhasiat, menyejukkan dan menenangkan, ia dianggap oleh pengamal perubatan kuno Siddha & Ayurvedic untuk keseimbangan energik yang sempurna bagi mengekalkan, menyuburkan dan menguatkan organ-organ pembiakan wanita dalam mengatasi masalah yang berkaitan seperti masalah kitaran haid dan mengawal kehilangan darah, simptom menopaus, mencegah osteoporosis dan sakit jantung, membantu mengimbangi hormon estrogen, mencegah keguguran, berpeluh malam, kehilangan ingatan, kebimbangan dan kekeringan air dalam tubuh. 

Ia juga boleh digunakan untuk mengoptimumkan kesuburan dan meningkatkan pengeluaran susu ibu dan membantu kesembuhan selepas bersalin.


Bagi lelaki ia adalah tonik pemakanan yang serupa dengan ginseng. Kerana Shatavari adalah herba lembut, bertindak sebagai tonik sistemik yang menenangkan.



Shatavari juga digunakan sebagai tonik untuk organ peredaran, pencernaan dan pernafasan, ulser, jangkitan bronkial, cirit-birit, penyakit sendi, kencing manis, ulser pendarahan, gastritis, disentri, batuk kering, sakit tekak, keradangan di paru-paru akibat kekeringan dan panas, kesuburan lelaki dan mati pucuk, membina jisim badan dan tisu otot, menyuburkan darah, sistem imun, menenangkan saraf, dan insomnia.

Selain menyuburkan badan dan minda, ia juga membina imuniti badan, dan menggalakkan kehidupan yang lebih sihat. Penggunaan Shatavari sebenarnya boleh mencegah kemerosotan dan proses penuaan sel, tisu dan organ. Tumbuhan ini adalah sumber mineral zink dan kalsium yang baik dan ia juga menyediakan vitamin B kompleks. Pengambilannya tidak mendatangkan kesan sampingan yang negatif dan menjadikan kehidupan yang lebih seimbang dan mudah, sebab itulah ia sering disebut "The Queen of Herbs."



Cara pengambilan Shatavari

Hanya ambil 2 biji kapsul sehari (1 biji pagi dan 1 biji malam) bersama segelas air suam, bukan susah pun kan? Langsung tak terasa di lidah rasa sebenar herba ni. Jadi tak usah risaulah. Yang pastinya Shatavari Himalaya dijamin HALAL. 


Nak beli di mana?

Bagi korang yang berminat nak cuba dan nak beli bole pergi ke mana-mana cawangan butik Himalaya atau farmasi terpilih yang terdekat, atau boleh juga beli secara online di laman media Himalaya Malaysia:

Instagram : 

Facebook : 

Post a Comment

21 Comments

  1. Bagusnya Himalaya nie. Ada jugak milkbooster

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup sangat bagus dan sangat rekemen pada semua ibu menyusu ambil shatavari ni.

      Delete
  2. Samalah kita pun makan yang ni jugak

    ReplyDelete
  3. Bestnya, tak sabar nak cuba jugak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat best Kak Mas. Tak menyesal punyalah cuba Shatavari ni

      Delete
  4. ina pun dah cuba juga,Alhamdulillah. milkbooster terbaik setakat ini.. anak dah tak melekap lagi untuk menyusu.Cepat tertidur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow! Alhamdulillah.. seronokkan? Kita pun dapat xtra time nak rehat.

      Delete
  5. Hi Moha..
    Himalaya good product .Alam pun pakai jugak tapi minyak rambut yang ada argan oil tu.

    Tahan 4 bulan..berbaloi la.

    Jom Singgah & Follow

    https://caramelmacchiyato.blogspot.my/2018/02/review-restaurant-mm-tuah-cafe-penang.html

    ReplyDelete
  6. Bagus dah zaman skg ni, ada byk produk milk booster utk ibu menyusu

    ReplyDelete
  7. lepas bersalin, kalau susu badan kurang, bolehlah try consume shatavari himalaya ni

    ReplyDelete
  8. bagus juga la... tapi lisa takde anak lagi. tokleh makan kan ?

    ReplyDelete
  9. Fiza pun tengah consume untuk milkbooster

    ReplyDelete
  10. Kak nina pun consume shatavari. Memang berkesan!

    ReplyDelete
  11. sangat bagus.. saya dah guna..

    ReplyDelete
  12. Kalo x menyusu anak boleh ke makan shatavari ni

    ReplyDelete
  13. Kalau pcos or cyst boleh consume ke shatavari ni....?

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete