Keropok Lekor Sedap

Lama tak makan keropok lekor Mersing...dulu kalau balik sana memang tak sah kalau tak beli. Sekarang ni kalau nak makan kena beli kat pasar malam...kadang2 ok, kadang-kadang masam...emmmm....tak segar lah
 
Semalam cik bos kita beli ikan kat zee mart....murah jugak...ikan segar-segar pulak tu...itu yang harini gigih menyiang ikan buang tulang, buang kulit...memang nak juga buat keropok sendiri...
 
Bukanlah pandai sangat...cuma pernah la mak ajar dulu camne nak buat...tapi macam biasalah, kita cuba ubah ikut selera kita pulak...
 
KEROPOK LEKOR
Bahan A -kisar halus
300 gm isi ikan (saya guna ikan selar dgn ikan selayang/sardin) kisar halus.
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
 
Bahan B
300 gm tepung sagu (klu xsuka liat sgt, kurangkan tepung...)
1 sk baking powder
1 sk garam
1 sb gula
1/2 sk ajinomoto
1/2 sk serbuk lada hitam
 
Cara membuatnya:
  • Gaul semua bahan dan uli sebati.
  • Taburkan tepung sagu atas tempat rata.
  • Golek-golekkan doh bentukkan memanjang. Buat sampai siap semuanya.
  • Rebus air yang dicampur 1 sudu kecil gram dan 1 sudu besar minyak.
  • Rebuskan keropok mentah tadi hingga keropok timbul.
  • Toskan keropok. Kalau nak tahan lama, lumurkan dgn minyak.
  • Boleh digoreng atau makan camtu je...
  • Hasilnya memang memuaskan hati. 1 adunan ni dpt 9 btg keropok yg comel-comel...dalam 15cm gitula panjangnya...cukup untuk sekali goreng je..bau diaaaa...wanginyaaaa...macam bau kuah laksam pun ye juga......huhu...next time boleh buat lagi ni....sedap!
#sendiribuatsendiripuji
#hahahaha
 
 
 
 

Comments

Popular posts from this blog

KELAS eUsahawan 2017 secara PERCUMA !

SABUN ORGANIK ZING+ DETERGENT FILM

Resepi Ikan Bakar Paling Senang