Sup tulang

Sup tulang memang sedap...lagi2 klu yg fresh....harini dpt mkn sup tulang gear box fresh...mana x fresh, korban punya....mkn memang sedap...sampai berminyak mulut ngan tangan....

Sumsum tulang tu sedut plk ngan straw, curah sup dlm tu...aduhaiiiii...tak cukup satu! Dah la lemak2 keliling tulang tu lembut...kenyal je...emph....sedap...sgt sedap...

Habis makan, cuci tgn dan mulut...kenyang, alhamdulillah....

Cukup 10 minit lepas tu, hambik ko! Berpinar mata...kepala pening sudah....padan muka! Mkn xingat dunia...hahaha...xpe, ambik je limau nipis, perah dlm air suam...minum...lama2 hilang pening...

Nak resepi ke? Xpe meh nak share resepi arwah bak.....setakat ni hanya resepi dia yang sesuai ngan citarasa...power oooo sup dia...

SUP TULANG

Bahan2;

Tulang lembu
-cuci bersih2....masukkan dlm periuk besar. Masukkan air hingga penuh. Kalau ada periuk tekanan tggi, time camni sgt2la berguna...tp klu xde, kita guna je periuk biasa pun boleh....
-rebus tulang hingga daging n lemak2 sekelilingnya tu empuk dan lembut..

Rempah intuk tumis:
1btg Kayu manis
4 biji Cengkih
4 biji bunga lawang
4 biji buah pelaga
1 inci halia-dikisar halus
1 inci lengkuas-dikisar halus
4 ulas bawang putih-dikisar halus
4 biji bawang merah-dikisar halus
2 btg serai - dititik
1 peket Rempah sup Adabi-bancuh dgn sedikit air

-tumis semua bahan kecuali rempah sup sehingga naik bau dan sedikit garing
-masukkan rempah sup..kacau sebati hingga pecah minyak
-Masukkan ke dalam periuk yg berisi tulang yg direbus td
-kacau sebati, masukkan garam dan perisa....siap

Bila nak makan, taburkan hirisan daun sup, daun bawang dan bawang goreng....

Comments

Popular posts from this blog

SABUN ORGANIK ZING+ DETERGENT FILM

KELAS eUsahawan 2017 secara PERCUMA !

Resepi Ikan Bakar Paling Senang