Advertisement

Kembangkan Perniagaan Melalui PGMall x JD Worldwide


 Assalamualaikum....

Sekarang ni Moha dan anak-anak memang langsung tak kemana-mana. Kecuali suami je yang keluar jika ada urusan kerja. Jadi bila tak keluar ni, segala barang keperluan seperti barang dapur, barang rumah, barang peribadi dan sebagainya, Moha beli secara dalam talian sahaja. Apa susah? Kan ada banyak aplikasi e-dagang tempatan yang boleh bekalkan barang keperluan yang kita nak..

Boleh dikatakan setiap hari Moha akan buka aplikasi PGMall untuk dapatkan token ataupun untuk tengok barang apa yang tersenarai dalam hotday sale ataupun super shocking sale. Jika ada item yang Moha berkenan dan harga pun berpatutan, apa lagi.... SHOP NOW!!!

Macam haritu, Amsyar terpandang scooter yang dia nak kebetulan tengah ada sale. Tak buang masa, terus pilih masuk cart dan buat bayaran. Tinggal tunggu je diorang hantar nanti. Uish.. senang!

Memang puas hati betul. Mana taknya, dahlah mudah, jimat masa, jimat tenaga dan dapat jimat lebih duit bila barang yang dibeli tu ada diskaun atau penghantaran percuma. Hehe... siapa tak suka dapat untung kan?

Platform E-Dagang Tempatan PGMall

Ok, bagi yang belum tau PGMall ni apa, mari Moha kongsikan serba sikit infonya.

PGMall ni merupakan salah satu platform e-dagang tempatan nombor 1 terkenal di Malaysia yang berdaftar dengan nama syarikat PG Mall Sdn. Bhd. Idea penubuhan platform ini dicetuskan oleh Dato’ Wira Louis Ng. Sekaligus menjadikan PGMall sebuah platform e-dagang yang pertama seumpamanya yang diperkenalkan bertujuan untuk mengembangkan dan merapatkan jenama buatan sendiri ke serata Dunia di bawah model perniagaan ekonomi Perkongsian yang unik.

Dengan PGMall, kita boleh berbelanja pada bila-bila masa dan di mana sahaja dengan menggunakan komputer mahupun telefon bimbit. Mudah sangat! Sambil berehat pun boleh shopping dengan yakin dan buat bayaran dengan pelbagai pilihan pembayaran, kemudian tunggu sajalah barang sampai dengan selamat depan pintu rumah.

PGMall mempunyai pelbagai pilihan produk mulai dari Elektronik, Fesyen, Buku, Rumah & Hidup, Makanan & Minuman, Sukan & Riadah, Anak & Bayi, Kesihatan & Kecantikan, Automotif hingga E- Voucher. Jumlah produk di PGMall meningkat setiap hari kerana mereka memperluaskan perniagaan penjual mereka untuk menjual secara dalam talian di pasaran terbuka di Malaysia ini.

Visi PGMall adalah untuk menjadi pasaran dalam talian No.1 dan paling disukai di negara ini, dan seterusnya mengembangkan kehadiran serantau ke Asia Tenggara, diikuti oleh wilayah lain di seluruh dunia.

Dengan tagline 'Bridging Local to the World', PGMall bertekad untuk berkembang dan bekerjasama dengan usahawan tempatan untuk memasarkan produk mereka ke serata dunia melalui pasaran dalam talian yang sangat kompeten, dalam usaha membina jenama terkenal dan mendapat pengiktirafan global.

ConsuMerchant

Model perniagaan ekonomi perkongsian unik PGMall menekankan pada falsafah ‘Shop, Share, Earn’ berdasarkan konsep ‘ConsuMerchant’ sendiri. Selain menikmati tawaran terbaik di bandar, pembeli juga akan mendapat ganjaran atas usaha mereka untuk berkongsi pengalaman membeli-belah dengan keluarga dan rakan melalui program ConsuMerchant rujukan dan kesetiaan PGMall.

Pasaran Dalam Talian Paling Dikunjungi Ketiga di Malaysia

Inilah salah satu sebab kenapa Moha yakin berbelanja di PGMall. Dalam jangka masa 4 tahun sejak penubuhannya, PGMall telah berkembang secara agresif ke tahap yang lebih tinggi dan mengagumkan sebagai Pasaran Dalam Talian Paling Dikunjungi Ketiga di Malaysia, antara dua pasar dalam talian asing yang lain di Malaysia.

Menurut iPrice Insights dalam laporan kuartal ketiga tahun 2020, PGMall mempunyai jumlah kunjungan bulanan sebanyak 8 juta pengunjung - dan merupakan Pasar Dalam Talian Lokal No. 1 di Malaysia.

Pasarkan Produk Tempatan Ke China

Jika biasanya kita beli barang yang dipasarkan dari China, kali ni PGMall ubah strategi dengan memasarkan barang tempatan pula ke sana. Masa inilah usahawan tempatan kena rebut peluang yang PGMall sediakan ini bagi mengembangkan lagi perniagaan dan tembusi pasaran di China.

Program Jual ke China melalui JD.com adalah platform peruncit dalam talian terbesar di China dengan standard yang tinggi untuk membeli-belah dalam talian melalui komitmennya terhadap kualiti, keaslian, dan penawaran produknya yang luas merangkumi segalanya dari makanan dan pakaian hingga elektronik dan kosmetik.

Platform PGMall menjalankan operasi perniagaan di bawah model perniagaan Sharing Economy yang unik, yang mana ianya mempunyai lebih dari 10,000 penjual dan sejuta pembeli dengan barang dagangan yang terdiri daripada produk gaya hidup dan juga perkhidmatan yang memenuhi pasaran tempatan dan serantau untuk menghubungkan penjual dan pembeli tempatan di platform yang menyediakan perkhidmatan bersambung kepada banyak penyedia perkhidmatan logistik dan pembayaran.

Untuk menyokong ekonomi tempatan, PGMall telah bekerjasama secara aktif dengan pemerintah tempatan untuk mendorong aktiviti yang menyokong penjual dan produk tempatan melalui kempen PENJANA seperti Kempen E-Dagang Mikro dan PKS, Shop Malaysia Online (SMO), dan Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM ).

Kempen ini terbukti berkesan. Dalam jangka masa 4 tahun sejak penubuhannya, PGMall telah mengembangkan perniagaannya secara agresif ke tahap yang lebih tinggi dan mengagumkan sebagai Pasaran Dalam Talian Ketiga Paling Banyak Dikunjungi di Malaysia di antara dua pasar dalam talian milik asing yang telah lama ditubuhkan di Malaysia.

Maklumat yang diperoleh dari iPrice pada suku keempat tahun 2020, dengan jumlah kunjungan bulanan 8 juta pelawat - menjadikannya Pasaran Dalam Talian yang diasaskan secara tempatan di Malaysia.

Berpegang teguh pada tagline 'Bridging Local to the World', PGMall kini dapat merapatkan perniagaan tempatan ke pasaran terbesar di dunia - China, melalui kolaborasinya dengan JD Worldwide, dengan harapan dapat membantu perniagaan usahawan terutama Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang terjejas untuk menyesuaikan diri dan mencari kaedah alternatif untuk bertahan dari krisis kewangan yang disebabkan oleh wabak Covid-19 yang berterusan.

Objektif utama PGMall adalah untuk membantu perniagaan tempatan berkembang sepenuhnya dan juga membolehkan penjual tempatan dengan bangganya mempamerkan produk buatan Malaysia kepada dunia semasa mereka berkembang dan membina empayar perniagaan yang kukuh dengan PGMall. Program PGMall Sell to China menyediakan penyelesaian sehenti untuk memenuhi semua keperluan penjual. Perkhidmatan tersebut merangkumi pendaftaran jenama di JD, terjemahan perincian produk ke bahasa Cina, bahan pemasaran dan kempen, serta perkhidmatan pelanggan tempatan.

Proses yang diselaraskan ini dengan sokongan rasmi dari JD Worldwide adalah peningkatan yang besar berbanding kaedah penjualan konvensional ke China. Namun China bukan satu-satunya pasar internasional yang diperluas oleh PGMall, saat ini juga PGMall memperluas pasukan dan usaha di Indonesia, pasar e-dagang terbesar di Asia Tenggara.

Dalam beberapa tahun, PGMall telah mengalami pertumbuhan eksponensial, dari hanya RM300,000 GMV pada tahun 2017, GMV PGMall berkembang 200 kali ganda menjadi RM60 juta pada tahun 2020. Dengan pertumbuhan luar biasa yang dilihat sehingga kini, PGMall akan mencapai GMV yang disasarkan sebanyak RM 600 juta pada akhir tahun.

Hingga kini, PGMall telah menarik lebih dari 1 juta pembeli yang membeli dari lebih dari 25,000 penjual yang disertakan dengan sekitar 2 juta produk, mulai dari bahan makanan, kecantikan, elektronik, hingga produk gaya hidup.

Korang boleh dapatkan maklumat lebih lanjut mengenai PGMall dan produk serta perkhidmatannya dengan melayari website dan media sosial rasmi mereka seperti di bawah atau hubungi Pusat Khidmat Pelanggan mereka di (011-10670916)

Bagi usahawan yang berminat untuk menyertai program jual-ke-China, boleh mendaftarkan diri melalui pautan: https://pgmall.my/JD-Worldwide





Post a Comment

4 Comments

  1. PGmall adalah salah satu online shopping terbaik di Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Bagus kan pg mall kak..Bantu kembangkan perniagaan. lagi2 time pandemik ni. Masa ni la peniaga boleh bangkit

    ReplyDelete