PKP 3.0 di Hari Raya Aidilfitri 2021


 Assalamualaikum

Selamat Hari Raya!! 

Alhamdulillah.. harini semua umat Islam meraikan Hari Raya Aidilfitri. Cuma suasana raya tak meriah dan gembira macam tahun-tahun sebelum ni. Tahun ni sayu hati lagi bertambah. Lebih-lebih lagi sejak abang Moha meninggal Mac lepas. 

Juadah raya pun Moha tak masak banyak. Cuma rebus ketupat mini, masak rendang ayam pucuk ubi dan kuah kacang je. Kononnya nak buat brownies la, nak buat kek marble la, nak buat kek gulung la.. semua tak jadi sudahnya bila dapat tau raya ni tak boleh ziarah-menziarahi. So apa gunanya masak banyak-banyak? Siapa nak makan?


Tahun ni semua kena sambut raya dalam kawasan rumah sendiri je. Tak boleh langsung ziarah raya dari rumah ke rumah. Walaupun rumah ibubapa, adik-beradik, saudara-mara mahupun jiran tetangga. Jika kantoi.. merasalah dapat kompoun yang beribu nilainya tu. Tuan rumah RM25K, yang mengunjung pula RM5K. Uish.. banyak tu!!

Jadinya kami ni duduk jelah di rumah. Buat aktiviti biasa macam hari-hari biasa yang lainnya. Cuma adalah bergambar raya. Buat syarat kata orang.. adalah juga kenangan raya. 

Takpelah.. nanti bila PKP 3.0 ni dah habis, harap masa tu dah takde lagilah Covid kat Malaysia ni. 

Jemu dah rasanya. Betul-betul jemu. Moha sendiri dah lama tak kemana-mana. Last haritu balik Mersing. Itupun sebab abang Moha meninggal dunia. Dapatlah berkumpul semua adik-beradi dan saudara-mara.. tapi.. apa yang nak digembirakan? Dapat berkumpul bila ada kematian je. Apa yang gembiranya? Dah takde baru dapat jumpa!!!! 

Moha ni manusia biasa je. Bersabar pun ada juga tahapnya. Nak redo dengan keadaan macamni, bukan mudah. Nak positif manjang, tipu sendiri namanya. 

Cepatlah Covid ni pergi. Tak sudi sangat rasanya terima tamu tak diundang ni. Letih sangat dah nak ikut SOP sedang yang lain langgar macam dalam dunia ni dia sorang je penghuninya.




No comments