Puas Hati Beli Ayam Bismi Dijamin HALALnya

September 18, 2019 Mohaz Sue 4 Comments


Assalamualaikum...




Lega sangat bila peti ais penuh dengan stok bahan mentah. Senang kerja bila nak masak. Paling penting ayam memang kena sentiasa ada dalam peti ais. Kalau takde, buntu Moha jadinya. Tak tau nak masak apa. Diorang ni suka makan ayam. Hari-hari makan ayam pun takpe. Kalau masak ayam, laju je masing-masing makan. Kalau tak masak ayam, masaklah lauk ikut citarasa Moha macam goreng ikan, ulam-ulaman dan sambal belacan, alamatnya anak-anak pakat masak sendirilah nasi goreng untuk diorang. Amsyar lagilah tak makan. Memilih makan anak bertuah yang sorang ni.

Tapi nak bagi diorang makan ayam setiap hari risau juga. Yelah, ayam kat pasaraya tu mana ada yang tak disuntik hormon? Tak suntik hormon kang lambatlah ayam membesar. Tak besar tak boleh jual. Nanti habis stok, harga ayam melambung pulak. Kan...? Tapi kalau dah disuntik hormon, tak eloklah pulak untuk kesihatan kita ni kalau makan banyak-banyak. Macam-macam penyakit pulak menyinggah. Tu belum pasal ayam tak sembelih cara betul lagi tu. Macam-macam cerita keluar kat media sosial kan? 

Rasa bersalah sebenarnya bagi keluarga makan  ayam tak sihat ni. Jadi, Moha cari jugalah solution nak elak beli ayam kat pasaraya. Bukan apa, kat pasaraya tu macamana nak pastikan ayam yang dibeli tu tak disuntik hormon? Disembelih dengan cara yang betul? Betul ke ayam tu keluaran bumiputra?  

Kalau ada tampal pun info pasal ayam yang dijual tu, sempat sangatlah Moha nak membacanya. Kalau Moha ni biasanya tak perasan pun notis tu semua. Keluar dengan anak berderet ikut membeli ni, dengan nak cepat setel punya pasal, tengok logo HALAL je dulu.. pastu tengok harga, pilih-pilih ayam, terus timbang. Kalau tak ramai yang beratur, bolehlah mintak diorang potongkan. Kalau ramai, erm.. potong sendirilah kat rumah. Makan masa sikitlah bila nak memasak tu.. hurmm.. "berperang" lagilah dengan Amsyar jawabnya..

Haritu nampak Ben Ashaari post kat fb pasal ayam BISMI :
πŸ”Tidak diberikan suntikan hormon
πŸ” Diberi makan dedak tanpa sisa khinzir
πŸ” Ternakan Sembelihan 
      Edaran 100% Muslim
πŸ” Pasukan teknikal ladang 
      terbaik & berpengalaman.
πŸ” In house Dr Veterinar 
      khusus menjaga Ayam 
      Bismi.
πŸ” Kilang modern mendapat 
      pengiktirafan MeSTI dari   
      KKM.
πŸ” ada Sijil Halal Jakim.
πŸ” Ada delivery
πŸ”Ayam siap potong dan dibersihkan sebelum dibungkus.

Wah, terbaiklah!! Semua ciri-ciri yang Moha nak tu ada. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal je rasanya.. hihihi. 

Tak buang masa, terus je wasap ikut link yang ada tu. Senang je aih nak order.. isi je maklumat yang dia minta. Pilih je apa jenis ayam yang nak kat bawah ni.

1. Ayam Bismi size sederhana (Potong 9)  [berat 1.1 - 1.2 kilo] RM16.50 
2. Ayam Bismi bulat (whole chicken, ada internal organ seperti hati & pedal) per ekor [berat 1.1 - 1.2 kilo] RM14.00
3. Ayam Bismi - Thigh 1 pek : RM16.50 
4. Ayam Bismi - Kepak 1 pek : RM16.50 
5. Ayam Bismi - Peha 1 pek : RM16.50
6. Ayam Bismi - Dada 1 pek : RM16.50
Isi borang tempahan macam ni..
Nanti agen akan bungkuskan. Pastu bagitau je nak diorang hantar atau kita ambil sendiri. Senang je kan?

Korang nak order? Klik link order yang Moha letak ni. Nanti diorang reply. 


Nak tengok lagi banyak info pasal ayam Bismi ni, korang boleh baca kat website dan fb ni :


Moha dah order dah pun. Beli 6 pek untuk seminggu terus. Ada ayam bulat, paha ayam, dada ayam dan ayam saiz besar yang dipotong. 


Apa yang Moha masak dengan ayam Bismi ni? Macam biasalah... Lauk favourite satu famili. Ayam Goreng Sambal Cili Api Berserai dan juga Ayam Golek Sempoi.  

Ni Moha kongsikan cara Moha masak.

Ayam Goreng Sambal Cili Api Berserai


4 ketul ayam Bismi - digaul bersama garam dan serbuk kunyit
2 biji bawang besar *
2 ulas bawang putih *
1 inci halia *
Segenggam cili api kampung (ikut sukalah nak banyak mana. Nak pedas lagi, tambah lagi)
Garam dan tumix secukupnya
2 batang serai - diketuk

Cara-caranya : 

- goreng ayam sampai masak tapi jangan terlalu garing. Asingkan.
- kisar /tumbuk kasar bahan bertanda *

- gunakan secukupnya minyak goreng ayam tadi untuk tumis semua bahan kisar termasuk serai. Kacau sehingga naik bau. 
- masukkan garam dan tumix secukupnya. Gaul rata, dan masukkan ayam goreng. Siap! Lauk ni lagi banyak sambal dia, lagi sedap. Kadang-kadang Moha tambah kangkung masa tumis tu. Pergh.. lagi sedap!!



Ayam Golek Sempoi

1 ekor ayam Bismi
2 biji bawang besar *
2 ulas bawang putih *
2 inci halia *
2 batang serai *
1 inci lengkuas *
1 inci kunyit hidup *
2 sudu besar gula perang
1 sudu kecil garam
1 sudu besar kicap manis

Cara-caranya :
- panaskan oven 185°C.
- kisar halus semua bahan bertanda *
- gaul sebati semua bahan kisar bersama garam, gula perang dan kicap 
- lumurkan sekata pada ayam dan masukkan ke dalam oven
Bakar selama 30 minit. Ikut jenis oven masing-masing ye. Kalau belum masak, tambahkan masa lagi. 

Ayam Bismi ni sedang molek je saiz dia untuk buat bakar. Cukup-cukup untuk 5 orang makan. Jadi takdelah membazir. Rasa pun macam makan  ayam percik ni tau.. sedap hingga menjilat jari gitu.. hihi.. resepi ni senang je kan? Korang pun boleh buat. 

Selamat mencuba!!




4 comments:

Kenapa beli Teh Uncang BOH

September 12, 2019 Mohaz Sue 1 Comments



Assalamualaikum.. hai korang..


Biasanyalah kan, tiap hari korang bancuh air apa untuk diminum tak kiralah untuk sarapan ke, untuk tengahari ke, untuk malam ke? Ataupun bila tetamu datang, korang hidangkan air apa pula?

Moha dan keluarga biasanya bancuh teh 'o' jelah. Tak kira masa atau apa-apa situasilah. Nak hidang pada tetamu yang datang ke rumah ke, nak hidang untuk kenduri ke, memang teh 'o' jadi pilihan utama selain air jenis lain. 



Kiranya teh 'o' tu dah jadi minuman ruji dah. Sebab air ni majoriti mesti boleh minum. Jarang sangat jumpa orang yang tak boleh/alergi minum teh 'o' ni. Maka sebab itulah teh 'o' selalu jadi hidangan pada bila-bila masa. Satu minuman untuk semua!


Cerita tentang teh ni, pernah anak-anak Moha tanya, kenapa Mama suka beli Teh Uncang BOH? Kenapa tak beli teh lain? Dan Moha akan jawab, "Mama dah minum teh BOH ni sejak dari kecil lagi arwah atok yang sediakan. Mama dah biasa dengan rasa dia sebab tu mama tak tukar yang lain". Sekarang bila membeli-belah barangan dapur bersama mereka, adakala mereka bantu  Moha ambil Teh Uncang BOH dan letakkan ke dalam troli. 

BOH ni dah wujud  90 tahun di Malaysia dan BOH mempunyai "experteas" dalam menghasilkan teh berkualiti yang tak pernah berubah sejak dulu.


Selain mudah disediakan, rasanya, warnanya malah aromanya yang menyegarkan itu juga menjadi penyebab BOH jadi kegemaran kami. Setiap pagi, mesti bancuh satu jag air teh untuk sarapan seisi keluarga. 

Malah ada ketikanya ketika kami berkelah di mana-mana jeram, teh BOH yang telah siap dibancuh turut dibawa sebagai bekalan untuk menghangatkan badan yang kesejukan selepas mandi-manda.

Cuma satu uncang teh diperlukan untuk satu jag air. Kadang-kadang selain buat teh 'o' Moha buat teh tarik, atau teh halia disajikan bersama biskut atau roti, dah mencukupi sebagai sarapan kami sekeluarga. Dengan satu uncang teh BOH ikatan hubungan kekeluargaan kemi menjadi semakin erat dan kuat. 


Sebagaimana hangatnya air teh BOH yang dihirup ini, begitu jugalah hangatnya hubungan kami yang terjalin. Ada BOH, Ada Ummph!

1 comments:

Berbaloi Ambil Joint Wellness dan Bowel Wellness Himalaya

September 01, 2019 Mohaz Sue 2 Comments



Assalamualaikum..


Harini Moha nak kongsi 2 lagi suplimen yang Moha ambil selain Shatavari produk dari Himalaya. Kenapa Moha lebih yakin dengan Himalaya? Sebab produk Himalaya ini merupakan ekstrak ramuan herba tulen yang HALAL dan berkesan dalam memberikan tumpuan terhadap masalah kesihatan yang Moha hadapi sebelum ni. Harga pun berbaloi sangat-sangat dengan hasil yang memuaskan hati!!

Kali ini Moha cuba ambil Joint Wellness Shallaki dan Bowel Wellness Triphala untuk masalah yang Moha hadapi sekarang iaitu badan cepat terasa letih, lesu dan tidak bermaya. Bahagian belakang selalu saja sakit, tangan juga sering berasa lenguh. 

Sendi-sendi terasa sakit dan ketat terutama pada bahagian lutut. Kaki pula sering kekejangan apabila berdiri atau duduk terlalu lama. Kebelakangan ini bertambah lagi satu masalah iaitu tumit pula berasa sakit apabila berjalan memijak lantai. 


Kelebihan Joint Wellness:
- mengelakkan sendi mengalami kerosakan
- mengurangkan kesakitan artritis dan meningkatkan fungsi sendi
- menindas kesakitan sendi
* Ambil 1-2 tablet dua kali sehari


Lagi satu masalah yang merunsingkan sekarang ni, sistem pencernaan yang tak berapa nak lawas. Kalau orang yang ok sistem pencernaan dia, tentu takde masalah nak membuang setiap hari. Tapi Moha ni pulak, 3-4 hari barulah terasa nak membuang. Masa tu mulalah kepala pun sakit sebab bahan kumuhan tak dikeluarkan. Tiap kali terasa nak membuang pun rasa takut sebab sembelit. Haishhh... macam-macam masalah Moha! Macam dah tua benar pula rasanya.. huhu.. 


Kelebihan Bowel Wellness
- melegakan perasaan sembelit
- membantu aliran usus normal
- menyokong detoksifikasi yang normal daripada usus
* Ambil 1-2 tablet dua kali sehari


Moha perasan juga masalah yang Moha hadapi sekarang ni bermula sejak berat badan mula naik mendadak ni. Mana tak naik? Makan je kejenya! Bersenam tak nak! Haa.. tanggunglah sendiri akibat dia. Huuuuu..

Apa jadi lepas ambil produk?

Sehari dua tu tak ketara sangatlah kesan dia. Ikut pada keserasian individu juga. Kalau badan dah memang banyak toksik tu, kasi canlah dia detox dulu buang segala toksik yang melekat tu. Barulah segala suplimen yang kita ambil tu dapat diserap dan berfungsi dengan baik dalam badan kita. 

Sejujurnya Moha pun tak perasan sangat bila yang sebenarnya Moha dapat rasa perubahan ni. Tapi yang pastinya, sejak ambil 2 produk ni, tiada lagi rasa sakit tumit bagai dicucuk jarum tu setiap kali berjalan. Masalah kekejangan pun tiada lagi. Lutut juga semakin berkurangan sakitnya. Syukur alhamdulillah..


Bowel Wellness juga turut memberikan kesan terbaik mengatasi masalah pencernaan Moha. Sekarang Moha dah tak rasa susah hati bila nak buang air besar. Takde lagi nak "bertapa" lama-lama dalam tandas. Sekarang, setiap pagi pasti dapat membuang dengan selesa. Yeay.. selesai masalah sembelit!

Nak beli di mana?

Kalau korang pun nak cuba 2 produk ni, boleh dapatkan di mana-mana butik Himalaya, Watsons atau boleh beli secara online di laman media Himalaya Malaysia:

Instagram : 

Facebook : 

2 comments: