Teringin nak keluarkan produk kosmetik jenama sendiri?

July 14, 2018 Mohaz Sue 0 Comments

Assalamualaikum...



Sejak dulu lagi masa kami suami isteri bekerja sendiri, teringin sangat nak hasilkan produk sendiri macam produk-produk keluaran Bumiputra yang sedia ada dalam pasaran sekarang ni. Tapi sayang masa tu modal dan ilmu dalam perniagaan tak banyak mana. Tak tahu nak buat produk sendiri di mana dan macamana nak cari supplier bahan-bahan. Ah, macam-macam nak difikirkan kalau nak buat produk sendiri ni. Dari bahan, cara pembuatan, r&d, pembungkusan, pemasaran dan banyak lagilah.

Akhirnya, disebabkan tak tahu dan salah faham (orang cakap kena banyak modal baru boleh buat produk sendiri), kami mengalah. Baik buka kedai makan saja. Allahuakbar, cabarannya hanya DIA yang tau. Betapa seksanya nak dapatkan pusingan modal. Tu baru modal, untung jangan cerita.

Dari sewa kedai makan, beralih meniaga depan rumah, bertukar bisnes bakeri pulak dengan bantuan jabatan pertanian tapi disebabkan  beberapa masalah, perniagaan bakeri dihentikan dan balik semula meniaga makanan depan rumah. Macam-macam usaha upgrade menu dan cuba  upah pekerja bagi meningkatkan produksi. Tapi masih tak berjaya juga, akhirnya duit simpanan yang ada makin susut dan terpaksa jual aset yang ada.

Tapi cita-cita yang satu ni tak pernah terkubur. Memang teringin sangat-sangat nak buat produk sendiri. Terutama produk kosmetik seperti foundation, compac powder, lipstick, eyeliner dan yang seangkatan dengannya tu. Mesti seronok kan mekap muka guna produk sendiri.



Rupanya senang je nak buat produk sendiri ni. Yang penting kena tau dengan siapa kita nak buat. Jangan sampai tertipu dengan orang tengah yang kerjanya mengaut keuntungan atas angin. Nanti apa-apa hal jadi berkaitan produk kita, siapa nak tanggung? Kita juga!!
Haaa.. kat mana tempat yang paling diyakini nak buat produk ni? Ni Moha ada  kongsikan kat sini.

You Might Also Like

0 comments: