Amsyar kena demam campak

July 25, 2018 Mohaz Sue 0 Comments



Pukul 5 pagi Amsyar merengek. Gatal katanya sambil tergaru-garu belakang badan. Dengan lampu handphone, mama tengok takde pulak tanda-tanda bintat merah kena gigit nyamuk atau apa. Tapi mama sapukan juga vicks kat bahagian yang dia tunjuk gatal tu. Kemudian, dia tidur semula. 

Tak sampai pun sejam lena, dia merengek lagi. Kali ni tergaru-garu satu badan. Ah, sudah! Apa yang gatal? Sekali tengok, merah-merah badan dia. Pelik! Apa ni? 

Nak tak nak, terpaksa juga mandikan dia subuh tu. Dia pun merelakan je dimandikan. Mungkin rasa lega agaknya badan kena air. 


Lepas mandi dan lap kering badan dengan tuala, semakin jelas kelihatan tanda-tanda merah tu. Banyak sangat! Macam ruam pun ye cuma takde biji-biji halus tu je lagi. Dalam hati ni dah mula syak HFMD je ni. Maka habislah segala pelusuk badan dia mama telek. Tapak kaki, tapak tangan, dalam mulut pun mama suluh. Bimbang ada biji-biji berair tu. Doa sungguh-sungguh janganlah ada. Alhamdulillah, takde. Tapi yang merah-merah ni apa?

Untuk sementara waktu, mama sapukan satu badan dia dengan krim Cosmoderm. Taklah dia rasa gatal sangat nanti. Kalau tengahari nanti makin melarat, mama wajib bawak ke klinik.

Menjelang tengahari, dia makin rimas. Sekejap-sekejap datang kat mama minta tolong garukan badan dia. Yup.. masa ni dah muncul biji-biji halus ruam tu. Merah macam apa dah badan dia. Terus mandikan dan siap-siap pergi klinik.


Sampai kat klinik, doktor sendiri terkejut tengok badan Amsyar. Yang buat mama lega, doktor sahkan Amsyar bukan kena HFMD. Alhamdulillah.. awalnya doktor cuma syak Amsyar alergi je. Tapi lepas cek dalam mulut, barulah nampak ada bintik-bintik putih macam ulser dalam mulut dia. Jadi memang sahlah Amsyar kena demam campak. Allah.. mama harap sangat janganlah campak ni seteruk Haziq dulu. Teruk sampai berdarah mulut jadinya. Nak buka mulut pun tak boleh. Susah hati mama jadinya. Doktor pun ada pesan, kalau Amsyar semakin teruk dan tak mahu makan dan minum, cepat-cepatlah bawa ke hospital.

Masa ni barulah rasa menyesal sikit sebab dah lama skip bagi Amsyar makan TF. Bukan apa, ingat dia dah sihat tu tak payahlah bagi. Nak jimat kononnya. Esh.. silap! Sepatutnya dah tau musim ramai budak-budak kena demam campak, chicken pox dan HFMD nilah kena bagi setiap hari! Hurm.. balik nanti terus bagi.


Sepanjang kena demam campak ni, kenalah kuarantin. Nanti tak pasal-pasal jadi penyebar wabak kat semua orang pulak. Takpe, mama tak kisah pun. Janji Amsyar cepat sihat. Tu je!

Alhamdulillah, walaupun kena demam campak, demam Amsyar taklah teruk sampai tak lalu makan dan minum. Dia cuma tak lalu nak telan ubat yang doktor bagi tu je (huh...dah pandai keluarkan balik ubat yang dibagi!!). Mujur dia nak makan TF tu. Yelah benda sedap. Bukan rasa pelik macam ubat tu pun. Rasa macam susu tepung campur kuning telur je (memang dibuat dari extrak kolustrum susu lembu dan kuning telur pun). Amsyar ni pulak memang suka makan telur. So, no big deal lah!!! Sebotol TF tu pun dia boleh habiskan. 


Wina Calamine Lotion yang doktor bagi tu, setiap kali lepas mandi memang mama sapu sentiasa kat area yang merah-merah tu. Dapat kurangkan gatal-gatal merenyam tu. Bila dia dah mula berpeluh dan rasa rimas, terus ajak mandi dan sapu balik lotion ni. Kalau tak buat macamni nanti dia asyik tergaru-garu je. Kang luka pulak badan tu. Lagi lambat nak baik. Memandangkan dia tak nak makan ubat, mama bagi je dia TF tu 2 biji pagi, 2 biji malam. Sambil main-main tu dia kunyah TF. 

"Erm dap" senyum lebar dia tiap kali dapat TF haha.. makanlah dik. Biar sihat..



Alhamdulillah, ruam tu tak merebak kat bahagian badan yang lain. Semakin hari semakin berkurangan merah-merah kat badan dia tu. Masa ni mama stop sapu lotion tu tapi gantikan dengan Chiriszen Aloe Vera pula untuk lembabkan kulit dia. Risau kalau kulit kering, nanti dia rasa gatal pulak. Dah menggaru je kerjanya. So, lepas sapu gel lidah buaya ni, takdelah dia tergaru-garu lagi.

Sepanjang demam ni Amsyar aktif macam biasa, selera makan pun makin bertambah. Tak sampai seminggu pun dia kena demam campak ni. Setiap malam pun tidur lena je. Syukur sangat-sangat.. 


You Might Also Like

0 comments: