Keropok Lekor Sedap

December 06, 2014 Mohaz Sue 0 Comments


Assalamualaikum..

Lama tak makan keropok lekor Mersing...dulu kalau balik sana memang tak sah kalau tak beli. Sekarang ni kalau nak makan kena beli kat pasar malam...kadang2 ok, kadang-kadang masam...emmmm....tak segar lah

Semalam cik bos kita beli ikan kat zee mart....murah jugak...ikan segar-segar pulak tu...itu yang harini gigih menyiang ikan buang tulang, buang kulit...memang nak juga buat keropok sendiri...
Bukanlah pandai sangat...cuma pernah la mak ajar dulu camne nak buat...tapi macam biasalah, kita cuba ubah ikut selera kita pulak...
KEROPOK LEKOR

Bahan A -kisar halus
300 gm isi ikan (saya guna ikan selar dgn ikan selayang/sardin) kisar halus.
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
Bahan B
300 gm tepung sagu (klu xsuka liat sgt, kurangkan tepung...)
1 sk baking powder
1 sk garam
1 sb gula
1/2 sk ajinomoto
1/2 sk serbuk lada hitam
Cara membuatnya:
  • Gaul semua bahan dan uli sebati.
  • Taburkan tepung sagu atas tempat rata.
  • Golek-golekkan doh bentukkan memanjang. Buat sampai siap semuanya.
  • Rebus air yang dicampur 1 sudu kecil gram dan 1 sudu besar minyak.
  • Rebuskan keropok mentah tadi hingga keropok timbul.
  • Toskan keropok. Kalau nak tahan lama, lumurkan dgn minyak.
  • Boleh digoreng atau makan camtu je...
  • Hasilnya memang memuaskan hati. 1 adunan ni dpt 9 btg keropok yg comel-comel...dalam 15cm gitula panjangnya...cukup untuk sekali goreng je..bau diaaaa...wanginyaaaa...macam bau kuah laksam pun ye juga......huhu...next time boleh buat lagi ni....sedap!
#sendiribuatsendiripuji
#hahahaha



 

You Might Also Like

0 comments: