SOP Pemulangan Buku Teks Sekolah

 


Assalamualaikum...

Harini Moha ke sekolah menengah Haziq. Nak pulang buku teks sekolah tahun lepas. 

Disebabkan kita masih dalam PKP, adalah SOP yang kena ikut. Antaranya pemulangan buku secara berperingkat mengikut kelas.

Macam Haziq, dia kelas pertama.. jadi jadualnya harini bermula pukul 8 pagi sehingga 9 pagi. 


Sampai di pagar sekolah, Moha tengok ibubapa dah mula beratur. Ambil suhu dan scan barkod MySejahtera. Moha pun ikut samalah... Mujur bukan buat serentak semua kelas... Kalau tak, mau sesak keadaan kat sini. Baguslah pihak sekolah atur macamni. Cuma... Letih weh berdiri sambil galas beg yang penuh buku teks ni... Huhuhu... Senget sebelah bahu mak!!

Hanya 5 orang dilepaskan dalam satu-satu masa untuk pemulangan buku ni. Huih... Boleh tahan jauh juga nak berjalan kaki dari pondok guard ke bangunan bilik pemulangan buku.. baguslah.. senaman dipagi hari.. moga turun berkilo-kilo berat badan ni... hahaha.. berangan!!

Untuk Amar, mungkin giliran kelas dia minggu depan pula. So, minggu depan datang sini lagilah. Bersenam lagi kita.. hihihi

JOM MINUM SUPERCUBE MOLASSES HERBS DRINK MINUMAN HERBA TANPA KAFFEIN YANG BERKHASIAT DAN SEDAP

Assalamualaikum…. 

Baru-baru ni Moha cuba minum Supercube - Molasses  Herbs Drink. Sejenis minuman yang berasaskan molasses bersama herba terpilih dan berkualiti yang bagus untuk kesihatan. Apa yang buat Moha tertarik nak cuba minum minuman teh herba  ni, sebab khasiat dia. Antaranya untuk menambah tenaga dan memberikan tidur yang nyenyak. 

Molasses Sugar adalah bahan utama Supercube yang turut dikenali dengan nama Gula Hitam atau Japanese Black Sugar. Molasses yang digunakan dalam Supercube diproses dengan cara yang sama dan ianya dibuat di Malaysia. Jadi, proses pembuatannya dapat dipantau dengan lebih mudah. Hasil perahan tebu direbus beberapa jam sehingga likat dan kemudian dikeraskan mengikut bentuk kiub.

Apa beza molasses Supercube dengan molasses lain? Kebanyakan molasses sugar dan juga gula perang di pasaran adalah hasil gula putih yang kemudiannya dicampur kembali dengan molasses syrup yang didapati semasa proses pembuatan gula putih. Lebih banyak molasses yang dicampur lebih gelap lah gula putih tadi bertukar. Hasilnya seakan sama akan tetapi prosesnya yang berlainan. Penghasilan molasses sugar Supercube adalah semulajadi dan tidak melalui proses pembuatan gula putih. 

Kelebihan: 

Glycemic index yang lebih rendah. Glycemic index adalah kadar sesuatu menaikkan gula dalam darah. Makanan dan minuman yang menjalani proses2 adalah lebih tinggi glycemic index. Supercube adalah pembuatan natural jadi glycemic index seakan-akan madu. Supercube adalah alternatif lebih baik dari gula putih mahu pun gula perang.

Sedap dan berkhasiat. Molasses mengandungi iron, calcium, magnesium dan banyak lagi vitamin dan minerals. 

Supercube dibuat di Malaysia menggunakan bahan-bahan terbaik gred A yang ada dari Malaysia seperti halia dari Bentong dan ada yang diimport dari luar negara seperti Bunga Osmanthus dari China. Yang pastinya Supercube ni HALAL dan bebas kaffein. 

Ada 3 kategori Supercube ni.... Meh Moha kenalkan satu-persatu.


Supercube Osmanthus & Roses ( relax and heal - help in lowering stress level & getting quality deep sleep )

Biasanya bila tengok drama fantasi sejarah China (yang ada kungfu terbang-terbang) tu, selalu tengok diorang makan kuih berasaskan bunga osmanthus ni. Terliur jugalah Moha ni dibuatnya. Hahaha… so, bila tau Supercube ada gabungan bunga ni dalamnya, wah.. lagi terujalah nak cuba! Dapat je parcel, terus buka yang ni dulu. Tak tunggu lama, Moha koyakkan satu plastik kemudian rendam satu kiub tu  dengan satu mug air panas. Sekejap je dia larut. Moha kacau-kacau sekejap, terus hirup sikit. Eh… sedaplah!! Macam air laicikang je rasa dia. Ingatkan rasa herba. Kalau sedap camni, syoklah nak minum. Kan???

Selain rasa sedap dan bau wangi yang menenangkan tu, banyak lagi khasiat dia rupanya. Bunga Osmanthus dalam Supercube ni diimport khas dari China ye. Bunga ni kecil-kecil je saiz dia. Tapi sangat berkhasiat dan digunakan secara meluas di sana sebagai minuman dan juga dalam pembuatan kuih.

Antara khasiat bunga Osmanthus ialah dapat menaikkan semangat, mengharmonikan minda dan melegakan keletihan, merangsang pemikiran dan mencegah rasa mengantuk tetapi memberikan tidur yang lena. Osmanthus juga menyihatkan serta mencantikkan mata dan kulit.

Osmanthus juga dikatakan berkesan mengawal selia endokrin, baik untuk hati dan perut, memutihkan kulit, menyingkirkan toksik, melegakan ketegangan, menyihatkan fizikal dan mental, mengimbangkan sistem saraf, melegakan sakit senggugut, mengelakkan nafas berbau, dan meningkatkan selera makan. 

Manakala bunga Ros pula digunakan secara tradisional untuk menyerikan kulit dan kecantikan, melancarkan kitaran haid, merangsang pundi hempedu dan fungsi penyejukan, melancarkan pengedaran darah dan memecah darah beku, meredakan kebimbangan dan tekanan, memperbaiki masalah tidur.

Kesimpulannya, Supercube Osmanthus dan Roses ni sesuai sangatlah untuk detoks dan untuk mereka yang ada masalah Insomnia dan senggugut.  Amalkan je minum supercube ni InsyaAllah dapat tidur dengan lena, bangun tidur rasa segar, rasa penat pun hilang. Juga dapat menenangkan perasaan dan anti stress.


Supercube Red Dates & Goji Berry ( noorish & boost - help in menstuation and pregnant mother )

Gabungan molasses sugar, goji berry dan juga kurma merah sangat bagus terutama sekali bagi wanita hamil. Minuman ini selain menambah tenaga, boleh juga menambah susu badan, menghilangkan senggugut,  juga sesuai diminum ketika dalam pantang selepas bersalin. 

Pernah suatu ketika Moha ditegur seorang lelaki berbangsa cina. Katanya kulit Moha terlalu pucat. Dia sarankan Moha minum air rebusan kurma merah. Menurutnya, bagus untuk melancarkan peredaran darah.

Moha pun cubalah cari kat Google apa khasiat kurma merah ni. Wah.. tak sangka banyak juga khasiatnya. Antara yang menarik perhatian Moha,  kurma merah dikatakan dapat mencegah anemia, menambah tenaga, membantu melindungi hati, mengurangkan kolesterol dan mencegah barah. Juga baik untuk insomnia.

Goji Berry pula mempunyai kepekatan protein tertinggi berbanding buah lain. Mengandungi sebatian anti-radang, anti-bakteria semula jadi, rendah kalori, bebas lemak, sumber serat yang baik dan makanan tinggi antioksidan serta meningkatkan fungsi imun dan melawan kanser. Juga menyihatkan kulit dan mata. Selain itu, Goji Berry turut membantu menstabilkan gula dalam darah dan menyahtoksin hati. Esh banyak lagilah khasiatnya kalau di google. 

Cop-cop!!! Bukan perempuan je boleh minum yang ni.. lelaki pun boleh je minum tau. Masih tetap dapat manfaatnya. 

Ok, ni Supercube yang kedua. Yang ketiga pulak… 

Ginger & Lavender (calm and soothe - help in soothing body and mind )

Mula-mula Moha buka plastik yang membaluti kiub halia dan lavender ni, terus hidung ni dapat bau lavender. Taburan bunga lavender di atas kiub tu sememangnya menarik perhatian Moha untuk merasainya. Terus je tuang air panas dan kacau rata… Moha hiruplah sikit. Ooooo... walaupun ada campuran halia,  tapi taklah rasa sangat kepedasan halia tu. Yang bestnya lepas minum masih terbau lagi haruman lavender dalam mulut.  Tenang je rasa…

Kebiasaannya kalau perut rasa tak selesa, sebu camtu atau terasa loya bila tak sihat... Moha suka minum air rebusan halia. Minum suam-suam camtu, Kalau terlebih sangat letak halia, rasalah pedas sikit airnya. Jenuh pulak nak tambah madu..huhu.. tapi lepas minum, InsyaAllah rasa legalah masalah sebu tu semua. Cuma makan masa la juga nak menyediakan air rebusan tu. Nak kupas kulit halia, nak hiris-hiris.. nak tunggu mendidih lagi.. hurm.. 

Ni dah ada Supercube, lagi senanglah jawabnya! Cuma koyakkan plastik, masukkan dalam cawan dan tuang air panas. Tak sampai 5 minit dah boleh minum. Sedap pun sedap.. tak terlalu pedas, tak terlalu manis.. sedang elok kata orang. Ala.. macam minum laicikang je rasa dia. Sedaplah tu..

Bagi yang suka minuman detoks tu, eloklah ambil yang ni. Boleh melegakan sakit perut yang meragam, buang angin dalam badan, menyegarkan dan menghilangkan rasa lesu dan letih badan.

Tau tak?? Halia yang digunakan dalam Supercube ni tidak lain melainkan Halia Bentong yang terkenal dan mendapat permintaan yang tinggi samada di dalam mahupun luar negara kerana mengandungi serat yang tinggi dan jus yang lebih banyak. 

Khasiat utama Halia Bentong ialah dapat membantu melancarkan sistem penghadaman, membuang toksik disamping melansingkan badan. Apabila sistem penghadaman dah baik, sistem imun juga akan menjadi lebih kuat. 

Selain itu, halia juga dapat menstabilkan kolestrol dalam darah dan dapat mengelakkan simptom awal strok dan serangan jantung..

Lavender pula mengeluarkan aroma tersendiri yang sering digunakan sebagai aroma terapi anti stress bagi memberikan rasa tenang, mengubati insomnia dan menghilangkan rasa sakit kepala. Juga bagus sebagai pelembab dan merawat kulit kering dan gatal. Kaya dengan anti oksidan yang membantu mencerahkan dan melembabkan kulit, meremajakan kulit, juga memudarkan parut jerawat dan luka kerana mempunyai kandungan 'cicatrisant' dan 'cytophylatic'.

Teringin nak minum? Boleh je beli online atau dari wakil jualan Supercube. Kalau kat media sosial, taip je #supercube, nanti jumpalah.. kalau tak pasti, boleh rujuk website dan media rasmi Supercube sendiri yang Moha tuliskan kat bawah ni. Moha dah cuba.. dah rasa pun kesannya. Bestnya tidur lena… korang pun cubalah. 

Web Supercube : Supercube – Molasses Herbs Drinks.

Facebook : Supercube.HQ

Instagram : Supercube.HQ



NASI GORENG IKAN MASIN DENGAN CENDAWAN TIRAM


Assalamualaikum... 



Macam biasa, setiap kali nak masak je, termenung dulu depan peti ais. Apalah nak masak pagini? Nak buat sarapan ke nak masak untuk makan tengahari terus?

Hurm.. menung punya menung, masak sup cendawan pastu goreng ikan tamban masak sambal cili api jelah.. 

Sekali baru teringat nasi semalam banyak lagi dalam periuk. Ahhh... Masak nasi goreng ikan masin dengan cendawan pun sedap ni... 

Alhamdulillah... inilah hasilnya untuk sarapan pagini.


Nah, Moha kongsikan resepinya Nasi Goreng Ikan Masin dengan Cendawan Tiram cara Moha..

NASI GORENG IKAN MASIN DENGAN CENDAWAN TIRAM

Bahan-bahannya:

Nasi sejuk

Sepotong ikan tenggiri jeruk – dipotong kecil-kecil

Telur ayam sebiji

Sepokok kailan - hiris kecil-kecil

½ batang lobak merah - hiris halus

Cendawan tiram secukupnya - koyak-koyakkan

2 ulas bawang putih – dicincang

1 biji bawang kecil – dihiris

6 biji cili api – hiris halus

Garam, ajinomoto, minyak masak secukupnya


Cara masak:

Goreng ikan masin hingga garing, masukkan bawang kecil, bawang putih dan cili api dan kacau selalu hingga naik bau. Pecahkan telur dan gaul sebati. 

Masukkan lobak merah, kailan dan cendawan. Kemudian masukkan garam dan ajinomoto secukupnya.

Gaul rata semua bahan dan masukkan nasi sejuk. Gaul semua hingga sebati. Rasa sikit dengan sudu. Kalau masih tawar, tambahlah garam atau boleh juga masukkan perisa tambahan seperti Tumix, Secukup Rasa ataupun Pasti Sedap. Tak kisahlah mana-mana yang korang suka. Haa... Kalau dah ngam rasa dia, matikanlah api... Dah siaaaap!!!!! 

Nak hidang tu taburlah bawang goreng sikit atas dia. Kalau ada daun sup, hiris halus-halus, tabur juga sekali.. Moha takde stok daun sup.. bawang goreng pun jadilah.. kalau takde bawang goreng pun takpe. Tak yah susah hati. Janji nasi goreng tu sedap!! Hihihi...

Ok.. selamat mencuba!!!




KESAN PENGAMBILAN LIVEON


Assalamualaikum....


Sejak dah masuk umur 40-an ni, Moha mula rasa perubahan pada diri sendiri. Sekarang ni selain berat badan yang semakin bertambah, tahap kesihatan mula merosot sedikit. Antara yang paling ketara adalah susah nak tidur, kerap migrain dan selalu rasa kebas terutama di tangan. Rasa kebas ni Moha akan rasa bila buat kerja yang memerlukan genggaman tangan.  


Misalnya bila pegang pisau nak potong sesuatu, pegang gunting, pegang pen masa menulis atau bila Moha pegang jarum nak mengait. Rasa kebas tu betul-betul merimaskan dan menyakitkan. 

Bila rasa kebas, terpaksalah Moha berhenti buat kerja sehingga rasa kebas tu hilang. Bukannya cepat dia nak hilang. Kadangkala hampir satu jam! Aduhai.. memang lambat nak siapkan satu-satu kerja. Itu baru tangan. Ada masanya bila bangun dari duduk dan mula berjalan, lutut terasa sengal dan tumit kaki terasa sakit bagai dicucuk jarum. Aduh.... Sakit oiii! Macam tua sangat pulak dah rasanya.

Tak tahan punya pasal, Moha cubalah ikhtiar minum LIVEON. 1 sachet sehari iaitu sejenis minuman botani anti-penuaan, antioksidan dan anti-Glycation yang siap diminum dari pelbagai ekstrak tumbuhan semula jadi seperti campuran buah-buahan seperti kiwi, manggis, malberi, tembikai susu wangi,  ekstrak  kulit kayu pinus dan pelbagai lagi dengan teknologi yang dipatenkan.  

Produk LIVEON telah melalui proses kajian anti-penuaan dan antioksidan selama 13 tahun dan telah pun mendapat pengiktirafan termasuklah kelulusan dari KKM dan NPRA, kelulusan halal JAKIM  dan turut dilindungi insuran rawatan oleh KURNIA sehingga RM3 juta.



Sedap ke rasa LIVEON? Pada Moha, LIVEON ni rasanya macam gabungan buah beri. Ada sedikit masam, manis dan hujung-hujung tu adalah rasa pahit sikit. Sikit je..  Takde masalah lah nak minum. Sekejap je boleh habis satu sachet tu. Sambil-sambil buat kerja pun boleh minum. Koyakkan je sachet tu dan terus minum. Mudah sangat! Jadi, orang yang super-duper busy pun dah tak boleh bagi alasan takde masa nak minum LIVEON. Esh.. nak sihat kan? 

Antara faedah yang boleh didapati dari LIVEON ni adalah : 

  • Menguatkan sistem kekebalan tubuh 
  • Merangsang sel-sel otak  
  • Meningkatkan kualiti tidur 
  • Mencegah penyumbatan saluran darah 
  • Mencegah kedutan & bintik-bintik gelap di kulit
  • Meningkatkan metabolism & memulihkan tenaga 

SIAPA YANG SESUAI AMBIL LIVEON?

LIVEON ni sesuai untuk mereka  yang berusia 12 tahun keatas dan  mempunyai banyak tekanan oksidatif dalam badan kerana faktor dalaman dan luaran seperti tekanan, pemakanan dan diet tidak sihat, sistem imun yang lemah, asap rokok, minum alkohol dan pendedahan kepada toksin dan bahan pencemaran, mereka yang mempunyai gaya hidup yang sibuk, sering terdedah pada cahaya matahari, kurang tidur dan bagi mereka yang mengambil berat akan penjagaan kulit mereka.

CARA PENGAMBILAN LIVEON

Hanya ambil 1 sachet sehari, koyakkan sachet dan terus minum. Sangat disyorkan untuk mengambil LIVEON 30 minit sebelum makan untuk kesan yang terbaik. Jangan risau..  setakat harini Moha tak rasa pun sebarang kesan sampingan yang berlaku akibat pengambilan LIVEON ni. 

BAHAN YANG TERKANDUNG DALAM LIVEON

LIVEON mengandungi pelbagai jenis buah dan tumbuhan semulajadi yang mengandungi khasiat tertentu termasuklah 4 bahan utama yang telah diiktiraf oleh 4 buah negara seperti: 

SOD ~ Tembikai Wangi (Cantaloupe)

Juga dikenali sebagai Rock Melon atau Tembikai Susu Wangi. Antara kebaikan dan manfaat yang boleh didapati dari buah tembikai wangi untuk kesihatan termasuklah:

  • Karotenoid: antioksidan kuat yang membantu mengekalkan fungsi mata yang sihat.
  • Folat: penting untuk pertumbuhan dan pemeliharaan sel yang sihat di dalam badan.
  • Vitamin C: terbukti dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh, serta memberi kulit yang sihat, menguatkan tisu, dan meningkatkan fungsi otak yang sihat.
  • Kalium: mineral penting untuk fungsi jantung yang sihat. Kekurangan kalium boleh menyebabkan degupan jantung tidak teratur.
  • Vitamin A: penting untuk gigi, kulit, tulang, dan membran mukus yang sihat.

SuperOxide Dismutase bioaktif yang terhasil dari tembikai wangi merupakan antioksidan terkuat yang dapat melambatkan proses penuaan dan  terbukti secara klinikal dapat mengurangkan selulit yang kelihatan pada paha selepas 28 hari pengambilan suplemen yang berasaskan SOD. 

SOD B Dimpless adalah satu-satunya bahan aktif dengan tindakan sinergi yang ditunjukkan secara saintifik terhadap kedua-dua serat kolagen fibrosis dan hipertrofi sel lemak, yang dikenali sebagai dua penyebab utama perkembangan selulit.

PUREDIA SEABERRY

Puredia Seaberry merupakan ekstrak buckthorn laut yang dianggap sebagai salah satu tumbuhan antioksidan yang paling berkesan membantu mengaktifkan pertumbuhan sel kulit.. Ia kaya dengan proanthocyanidins, flavonoids dan polifenol, dan kapasiti antioksidannya adalah 70 kali lebih kuat daripada vitamin C. 

Omega 7 yang terkandung di dalamnya adalah asid lemak tak tepu  yang pertama kali ditemui oleh saintis di Harvard Medical School pada tahun 2008. Para penyelidik telah menunjukkan bahawa Omega 7 berkesan dalam mencegah penyakit kardiovaskular, pengumpulan kolesterol dan deposit lipid dalam saluran darah, selain merangsang pertumbuhan semula membran mukus di dalam tisu okular, oral, pernafasan, usus, faraj dan kulit.

ENZOGENOL ~ EKSTRAK KULIT KAYU PINUS

Pokok pinus terkenal dengan  aromanya yang menyegarkan. Sering digunakan dalam produk untuk terapi. Namun begitu, ia juga mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan tubuh badan. Penelitian di Universiti Kyoto, Jepun  menunjukkan bahawa berjalan-jalan di hutan pinus selama 15 minit sehari mampu menurunkan tekanan dan mestabilkan emosi. Turut dikatakan, ianya  mampu mengatasi masalah sinus, sesak nafas, dan ronchitis.


Pada tahun 1940-an saintis Perancis menemukan bahawa kulit pohon pinus dan daun jarumnya mengandung banyak vitamin C  dan juga antioksidan, iaitu flavonol dan bioflavonoid.Hasil ekstrak kulit kayu pinus menjadi Pycnogenol dan dipasarkan menjadi suplemen diet. Pycnogenol juga digunakan sebagai ubat jet lag, melancarkan peredaran darah, pelega sakit lutut, melegakan senggugut, bahkan sebagai salah satu rawatan untuk meningkatkan memori pada warga emas.

SIRTMAX ~ KUNYIT HITAM

Antara kandungan bahan aktif yang terdapat di dalam tumbuhan Kunyit Hitam ini adalah Curcumin. Kajian telah menujukkan bahawa Kunyit Hitam (Curcuma Caesia) mengandungi nilai konsentrasi Curcumin yang paling tinggi di rekodkan berbanding spesis tumbuhan lain dan ia juga mengandungi nilai antioxidan serta nilai anti-inflammatory yang sangat kuat. 

Flavonoids adalah anti penuaan, melindungi sel-¬sel daripada radikal bebas yang meningkatkan risiko penyakit jantung, obesiti, diabetik dan mencegah pelbagai penyakit cara hidup/kronik. Mengurangkan risiko penyakit jantung, terutamanya atherosclerosis-pengerasan arteri.  

Flavonoids bertindak dengan menghalang pembentukan enzim penting. Bagaimanapun, penyelidik berkata trik dalam penggunaan flavonoids sebagai pra-rawatan dan bukannya menggunakan mereka dan dadah chemotherapeutic serentak, kerana flavonoids boleh bertindak sebagai anti oksidan dan pengambilan anti oksidan tambahan pada hari yang sama dengan ubat-ubatan chemotherapeutic boleh menafikan kesan ubat-ubatan tersebut.

Penyelidik juga mendapati bioflavonoid mengurangkan kekerapan (hot flash) dalam pra menopause dan putus haid wanita, boleh menghalang osteoporosis dan meningkatkan kekuatan tulang, mengurangkan risiko keretakan tulang pada wanita dengan meningkatkan kepadatan mineral tulang secara ketara. Juga mengurangkan keradangan arteri dan pelekatan molekul yang menyebabkan pembentukan plak dalam arteri.

Banyak penerbitan jounal antarabangsa juga memperakui bahawa Kunyit Hitam mempunyai  1001 khasiat termasuk berpotensi dalam mengawal kencing manis, mencegah atau merawat penyakit otot, memperbaiki fungsi otot serta mengawal berat badan. Bahan aktif Methoxyflavon yang terdapat dalam kunyit hitam bertindak dalam tubuh manusia bagi membantu, merawat dan memulihkan pelbagai penyakit.


KESAN PENGAMBILAN LIVEON

Selepas beberapa hari Moha amalkan minum LIVEON setiap hari, rasa kebas di tangan Moha semakin berkurangan. Sukanya rasa hati ni bila Moha dapat mengait lebih lama dari sebelum ni. Sakit di lutut juga rasa lebih lega. Kalau dulu setiap kali bangun dari duduk rasa sengal, sekarang dah jarang rasa sakitnya. Oh, ya! Satu lagi yang Moha perasan, Moha tak cepat rasa penat macam sebelum ni Badan rasa lebih bertenaga masa buat kerja. Part paling best, parut jerawat pun hilang! Suka! Suka! Heee…

Ok, pada korang yang nak cuba LIVEON ni.. boleh terus hubungi wakil jualan mereka atau jika nak tahu lebih lagi pasal LIVEON ni, lawati laman sesawang dan media social LIVEON yang Moha tuliskan kat bawah ni ye.  

Website : WELLOUS 

Facebook : WELLOUS MALAYSIA 

Ambassador : Lynn Lim