Laksam Mudah Gulung Tak Melekat Guna Tudung Bekas Bahulu


  

Assalamualaikum...


Memandangkan Moha dan anak-anak suka sangat makan laksam ni, harini Moha buatlah laksam untuk makan tengahari.

Resepi kalini mungkin lebih-kurang sama macam yang orang lain dah pernah kongsi. Cuma kalini Moha nak kongsi apa pekakas yang Moha guna masa nak kukus laksam tu.

Kat rumah ni, Moha takde penutup periuk yang leper tu. Penutup kaca adalah. Mana boleh guna! Loyang kek gulung pun kecil sangat saiz dia. Jenuhlah nak siap kukus laksam tu karang.. huhu..

Jadi, pilihan yang tinggal cuma 3. Samada nak guna pinggan kaca, pinggan plastik atau penutup bekas bahulu yang bulat tu. 


Hurm... Sebab nak puaskan hati, Moha cuba guna tiga-tiga jenis tu. Mula-mula guna pinggan kaca. Ketebalan laksam sama rata. Cuma masalah dia pinggan tu berat. Jadi bila nak keluarkan dari pengukus kena lebih hati-hati. Moha cungkil dengan sudip leper dan kepit tepi pinggan dengan playar. Laksam tetap melekat kat pinggan walaupun dah sapu minyak. 

Uish.. lecehlah nak kikis-kikis ni. So, Moha tukar dengan pinggan plastik pulak. Sapu minyak dan tuang adunan. Ala... Sama jugalah hasilnya... Melekat juga. Lastly Moha cuba guna penutup bekas bahulu.


Alhamdulillah, cantik kejadian dia. Nak gulung pun senang. Langsung tak melekat. Licin je bawah dia. Seronok betul rasa! Haha..

Cuma kelemahan dia, bila panas sangat, penutup tu jadi melengkung ke dalam sikit. Ketebalan laksam jadi tak sekata. Tebal kat tengah, nipis kat tepi. Tapi apa ada hal, sendiri yang nak makan kan.. penyelesaian masalah penutup melengkung, Moha gunakan 4 keping penutup bekas tu. Sempatlah penutup yang panas tu sejuk dan boleh digunapakai semula.

Eh, panjang pulak cerita.. jomlah tengok resepi laksam.



Laksam

Bahan-bahan :
Sepeket tepung beras
1 cawan (guna cawan kopi) tepung gandum
1 sudu kecil garam
10 cawan air (guna cawan sukat tepung gandum)

Cara membuatnya :

*Didihkan air dalam pengukus dulu. *Sapu minyak pada acuan laksam.
*Campur semua bahan dan gaul rata.
*Letak acuan (penutup bekas bahulu) ke dalam pengukus.
*Tuang 1 cawan adunan (yang guna untuk menyukat tadi).
*Kukus hingga laksam menggelembung. Angkat dan gulung bila dah sejuk sikit. Siap.
*Potong bila nak makan. 

Tips : Kalau laksam tak habis, masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti ais. Kukus sekejap bila nak makan.

Kuah laksam yang Moha buat tadi macam ni..

Bahan-bahan :
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci belacan bakar
1 kg isi ikan mabong (rebus dengan 1 sdk garam dan asam jawa. Dah sejuk, buang tulang).
Kisar semua bahan kat atas ni.
3 sudu besar lada hitam - dikisar halus 
500ml Santan kotak Kara 
500ml air 
2 keping asam gelugur.  
Tambah garam dan tumix/ajinomoto. Tak nak letak ajinomoto, letaklah kiub ikan bilis/ayam. 

*Campur semua bahan dan gaul sentiasa hingga mendidih. Siap.

Sambal dia Moha buat simple je. 6 biji cili besar merah tu campur 5 biji cili api merah kisar halus dengan sikit air masak. Siap. Nak makan laksam nanti tambah la cili ni sesudu. Nak pedas lagi, tambahlah lagi.. senang je cara Moha ni kan? 

Ulam pulak, ikut sukalah nak guna sayur apa. Biasanya orang guna tauge mentah, kobis, timun dan kacang panjang. Tadi tauge tak ada. Jadi Moha ganti dengan daun salad. Tak kisahla.. sedap juga..hihi..




Ok, selamat mencuba ye.

1 comment: