Hari Raya Aidilfitri 2018

June 15, 2018 Mohaz Sue 0 Comments

Assalamualaikum

Raya tahun ni lebih kurang je macam raya sebelum ni. Walaupun ada keseronokkannya, tapi tetap rasa pilu menanggung rindu. 3 orang penting, orang yang paling sibuk menguruskan segala-galanya dalam keluarga dah takde. Pemergian Bak, Mak dan Kak Long memang amat-amat merubah segalanya. Al-Fatihah untuk semuanya. Semoga Allah merahmati roh mereka dan tempatkan mereka bersama golongan orang yang beriman. Aamiin..


Hari raya pertama, lepas solat raya tu.. kami makan ketupat palas dengan rendang kerutuk daging yang Abang Nal masak. Memang sedap! Adik dia tukang makan je..haha pemalas punya adik..well, tu salah satu cara adik bermanja dengan abang kalau nak tau. Ngeh ngeh ngeh..alasan je lebey!! Punya syok makan, gambar menu pun tak teringat nak ambik (tepuk dahi sendiri!).


Tahun ni memang betul-betul Moha tak buat kuih atau kek langsung tau. Punyalah dahsyat kesibukkan seketul Moha tu. Entah apa yang sibuk pun tak taulah! Mujur dapat kakak ipar dari yang terer buat kek lapis. Dapatlah hidang kek lapis original Sarawak hari raya ni. Again, Moha jadi tukang makan!! Ngeee.. seronok juga jadi adik bongsu ni..hahaha!



Adik-beradik, ipar-duai, anak-anak..mana yang ada jelah....

So, raya kalini beraya di Mersing, Teriang dan Tenggaroh. Sempat juga berkelah di pantai Kem Sri Pantai. Aktiviti yang arwah bertiga suka buat bila ramai berkumpul dulu. Balik Beranang, sambung beraya di Padang Jawa dan Jalan Kebun. Ada juga penuhi jemputan saudara-mara dan sahabat ke rumah terbuka mereka. Selebihnya, di rumah sajalah. Tahun depan, InsyaAllah panjang umur dan murah rezeki, giliran beraya di Beranang dulu kemudian raya kedua barulah balik Mersing. InsyaAllah....







You Might Also Like

0 comments: