Resepi gulai ayam cili api sama kentang

December 24, 2017 Mohaz Sue 3 Comments



Assalamualaikum..

Harini masak satu lauk je. Lauk yang senang dan diminati kat rumah ni. Gulai Ayam Cili Api. Tapi kali ni Moha tambah kentang pulak. Cukup ke satu lauk? Takpe, nanti petik kacang botol yang menjalar kat pagar belakang rumah ni dan potong timun jepun nak kawankan dengan sambal ikan talang nanti.


Biasanya kalau beli seekor ayam, bahagian kaki, tulang dan rangka tu memang Moha akan masak lauk jenis berkuah. Samada kari, gulai ataupun sup. Sedap nak gonyeh-gonyeh tulang tu nanti. Isi pun senang tanggal. Lagi puas makan macam tu rasanya. Orang lain tak taulah camne. Ikutlah selera masing-masing kan?


Lauk gulai ni macam-macam versi cara orang masak. Cara Moha, cara yang biasa-biasa jelah. Janji cepat siap tapi sedap menepati citarasa seisi keluarga, sudahla. Jadi ni Moha kongsikan resepinya yang Moha selalu guna ye. 

Resepi Gulai Ayam Cili Api Dengan Kentang

Bahan-bahan

1/2 ekor ayam - potong dan bersihkan
5 biji kentang - kupas kulit, potong 4 Segenggam cili api*
Sebiji bawang besar*
1 inci halia*
2 ulas bawang putih*
1 sdk serbuk kunyit
1 sdk garam
1 sdk Tumix
2 batang serai - diketuk
Santan dari sebiji kelapa
(Kisar halus bahan bertanda*)

Cara-caranya:

1. Dah sediakan semua bahan, terus jelah masukkan semuanya dalam periuk atau kuali. Besarkan api dan kacau selalu.

2. Rasa-rasalah ok ke tak. Tak cukup padu, tambahlah garam sikit, tumix sikit.

3. Bila ayam dah masak, kentang dah empuk, bolehlah tutup api.

Senang je kan? Sebab senanglah, lauk ni je selalu di ulang-ulang. Hihihi...





You Might Also Like

3 comments:

  1. Boleh cuba sendiri nanti. Selalu fail je kalau nak masak gulai, heeee.

    ReplyDelete
  2. Bab menggulai sllu jugak fail ahaha

    ReplyDelete