Advertisement

Transfer Factor



Transfer Factor adalah modulator imun. Fungsi utama peptida dalam badan adalah untuk memberi perlindungan imun terhadap mikrob (bakteria, virus, kulat, protozoa), sel-sel kanser dan antigen lain yang boleh mengganggu proses penting dalam badan. Ia merangsang sel sistem imun (limfosit pembunuh), mengaktifkan cytokine sintesis imun dan mengawal fungsi imun. 

Sejak penemuannya oleh Sherwood Lawrence, lebih daripada 50 tahun yang lalu, aplikasi terapeutik dan pencegahan telah aspek yang paling penting dan menarik Transfer Factor. Ia telah didapati sangat berkesan dalam penyakit-penyakit di mana CMI memainkan peranan yang relevan dalam perlindungan dan kawalan penyakit ini, seperti jangkitan virus (herpes simplex, varicella zoster), penyakit bakteria intrasel (tuberculosis, kusta) dan jangkitan parasit ( leishmaniasis, toxoplasmosis), dan juga dalam kekurangan daya tahan (granulomatosis kronik, sindrom Wiscott Aldrich dan beberapa jenis kanser. 


Transfer Factor (TF) adalah protein yang memindahkan keupayaan untuk menyatakan sel imuniti pengantara daripada penderma imun kepada penerima bukan-imun. rawatan TF didapati terpilih memberi kesan kepada pengeluaran cytokine sebagai tindak balas kepada rangsangan antigen.

Transfer factor adalah molekul kecil juga terdapat dalam kolostrum yang menyediakan pengetahuan kebal daripada sistem imun ibu kepada bayinya digunakan dalam memerangi ancaman luar. Dengan memindahkan maklumat dari satu sel ke sel, transfer factor bertindak sebagai "guru" kepada sel-sel baru, memastikan sistem imun yang kuat mampu hidup dan berkembang maju dalam persekitaran yang baru. 




Transfer Factor tidak spesies khusus dan dengan itu boleh diambil dari mana-mana mamalia dan kemudian diberikan kepada mamalia lain dengan keberkesanan yang sama.

Transfer Factor secara semula jadi menyokong sistem imun badan, menyampaikan maklumat imun dengan lebih cekap di kalangan sel-sel dalam badan, dan akhirnya meningkatkan keupayaan badan untuk menahan serangan ke atas kesihatan.

Transfer Factor TM telah diuji untuk keupayaan untuk meningkatkan Natural Killer Cell (NK) aktivitinya. Sel-sel mononuklear darah periferi (PBMC) diasingkan daripada sukarelawan manusia menunjukkan meningkatkan aktiviti sel NK sebanyak 103% di atas tindak balas imun biasa. sel-sel NK adalah penting dalam mengukuhkan dan menyokong sistem imun. 

Post a Comment

0 Comments