JUS ASAM KUNYIT MADU DAN KHASIATNYA

September 27, 2017 Mohaz Sue 19 Comments

Assalamualaikum.

Apa khabar? Nak tau cerita? Masa Moha kecil dulu dalam umur 10 ke 11 tahun macamtulah, arwah mak dah ajar sediakan bahan-bahan untuk merawat kakak-kakak Moha yang dalam pantang lepas bersalin (Moha ada 4 orang kakak, 2 daripadanyalah yang Moha jaga).

Antaranya, sediakan batu panas untuk bertungku. Gigihlah mengangkat batu sungai yang arwah bak dah cari tu letak atas tungku dapur gas dan panaskan. Dah panas tu, angkat dan balut pulak dengan sejenis daun (tak ingat nama daun tu), lepas tu balut dengan kain. Dah siap tu susun elok je atur kat tepi katil. Jadi bila-bila masa nak guna tinggal ambil je. 

Kemudian, rebus air akar kayu (ubat periuk), rebus air serom untuk mandi, tumbuk rencah untuk ikan bakar dan sambal untuk makan dengan nasi (ibu kunyit, halia bara, garam dan lada hitam), dan sediakan pati jus kunyit (tumbuk dan tapis). Tangan memang warna kuning kunyit jelah. Tapi tak kisah sebab ada baby kan? Seronok betul jadi baby sitter. Balik sekolah je tak peduli lain dah.. mesti menghadap baby dulu. 

Itu kisah masa kecil. Jadi pembantu "bidan" kita wak.. hihihi.. tapi bila giliran sendiri pula berpantang anak kedua dan ketiga, banyak antara amalan yang arwah mak ajar tu tak dapat nak praktikkan dah. Siapa nak buat? Suami yang jaga. Jadi mana yang dia mampu buat tu, dia buatlah. Jus kunyit? Dari anak pertama Moha tak amalkan sangat. Sebab baby ada penyakit kuning awal kelahiran, jadi segala pengambilan jamu dan yang berwarna kuning dielakkan. 

Alhamdulillah, penyakit kuning ketiga-tiga anak Moha tak lebih dari seminggu dan bacaan pun tak tinggi. Sepatutnya dah boleh amalkan jamu-jamu ni. Tapi sebab ambil ringan je kan? Konon moden sangatlah. Jadi takdelah amalkan. 

Bila dah mula nak masuk umur 40-an ni, mulalah rasa sengal sana-sini. Sakit kepala, kaki dan pinggang mengalahkan warga emas dah. Ada ketika terpaksa ambil ubat tahan sakit. Barulah terfikir nak jaga pemakanan dan buat amalan berpantang bersalin semula. 

Sesekali tu buat sendiri air serom, makan sambal kunyit lada hitam, minum pati ibu kunyit. Part pati ibu kunyit ni yang selalu tak pass. Tak terdaya nak menelan. Haha..lagi rela makan kunyit dari kena minum pati kunyit yang pekat tu. Aduhai.. Rugi betul tenaga menumbuk kunyit. Huhuhu

Mujurlah sekarang ni dah ada cara yang lebih mudah tapi super sedap. Rasa masam-masam manis dan segar.  Boleh diminum secara sejuk atau suam dengan sukatan 1/2 gelas (-/+60ml) pada waktu pagi sebelum sarapan atau malam. 


Permulaan minum jus ni Moha terlajak dah minum sebotol. Tu dia penangan jus sedap.. yang tak sedap tu satu sudu pun susah nak telan kan? Tapi bila yang sedap tu, suruh minum sikit, saja dia bedal terus sebotol! Mujur takde side effect cirit-birit ke apa. Fuhhh lega.. tapi kalau dek minum sebotol terus tu tiba-tiba esoknya jadi muda setahun, memang pulun habis terus berbotol-botol la jawabnya.. hahaha.. dasar tamak!

Selain rasanya yang sedap tu, kesan yang Moha rasa lepas minum jus ni memang tak disangka-sangka. Banyak betul buang angin. Ringan je badan lepas tu. Masalah kaki yang selalu kebas tiba-tiba tu pun dah takde. Alhamdulillah.. emosi pun lebih terkawal walaupun dah penat dengan rutin harian.

Ada kawan Moha cerita, sebelum ni 2-3 bulan sekali baru datang haid. Badan selalu sakit-sakit katanya. Kesian dia. Tapi lepas minum JAKM ni, kitaran haid dia dah mula teratur. Badan pun dah rasa lebih segar dan bertenaga. Haa.. kena selalu amalkan JAKM nampaknya ni..

Moha ada bagi jiran-jiran rasa juga. Ada seorang tu penghidap asma. Katanya asma dia disebabkan angin dalam badan. Lepas minum sebotol tu dia rasa kurang mengah dan lebih lapang dada nak bernafas. Alhamdulillah..



πŸ’›JUS ASAM KUNYIT MADU (JAKM)πŸ’›

Jus asam kunyit madu dibuat dan dimasak dari bahan asli dan persediaan secara tradisional oleh foundernya. Tiada campuran bahan pengawet sama sekali. 

BAHAN UTAMA JAKM

JAKM homemade ini mengandungi ibu kunyit, halia, asam jawa , temu kunci, madu, saffron, habbatussauda dan gula melaka. Setiap ramuan ni mengandungi manfaat yang tersendiri. 

Ibu Kunyit dikatakan mempunyai pelbagai khasiat. Antaranya mampu menyembuhkan luka dalaman, mengempiskan perut, mencantikkan kulit, anti bakteria dan antioksida. 

Halia pula sinonim dengan keupayaannya mengeluarkan angin dalam badan. 

Temukunci untuk kesegaran badan dan menambahkan tenaga, menghilangkan kelesuan dan letih-letih badan. 

Saffron bagus untuk penjagaan dan kecantikkan kulit. 

Habbatussauda dipercayai mampu menstabilkan gula dalam darah, dan meningkatkan sistem kekebalan tubuh. 

Madu untuk tingkat daya ingatan, anti kanser, meningkatkan kesuburan suami isteri dan juga sebagai manisan pengganti gula. 

Gula melaka pula sebagai pemanis bersifat antioksidan juga mampu mencegah serangan penyakit asma.

πŸ‘KHASIAT JAKMπŸ‘

Antara khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM);
  • Membantu menurunkan berat badan
  • Membantu Rawat Masalah Kulit
  • Membantu Proses Pencerahan Kulit Secara Alami
  • Membantu Naikkan Aura Seri Wajah
  • Membantu Rawat Haid Tidak Teratur & Darah Kotor
  • Membantu menstabilkan kolesterol dalam darah
  • Membantu Buang Angin Dalam Badan
  • Merawat Ibu-ibu dalam Pantang / Lepas Bersalin
  • Membantu Melambatkan proses penuaan (awetmuda)
  • Membantu Rawat Luka Jahitan Lepas Brsalin
  • Membantu Rawat Masalah2 Rahim/Peranakan
  • Membantu Rawat Masalah Bau Badan
  • Membantu Atasi Masalah Keletihan
  • Membantu kurangkan masalah gastrik
  • Membantu Atasi Migrain / Kerap Sakit Kepala
  • Menstabilkan gula dalam darah
  • Meningkatkan kesuburan suami isteri
  • Mencegah batuk / selsema / asma
  • Melancarkan sistem pencernaan
  • Menurunkan paras kolesterol
  • Melancarkan peredaran darah
  • Mengurangkan lemak dalam badan

Anak dara, wanita bersalin dan lelaki digalakkan minum jus asam kunyit madu ni untuk kesihatan yang lebih baik.


Sebotol JAKM ni beratnya lebih kurang 360ml. Dijual dengan harga RM12 sebotol. Tapi baik beli lebih. Sebab sebotol tu tak cukup punyalah! InsyaAllah boleh dapat diskaun kalau beli lebih. Buat stok kat rumah. Nanti bolehlah bagi ahli keluarga, kawan-kawan atau jiran tetangga merasa. Benda elok apa salahnya? Kann? Dah sedia nak rasa? Macamana nak beli? Haa.. boleh terjah media sosial JAKM ni;


19 comments:

Tambah Susu Badan dengan Shatavari Himalaya (Asparagus Racemosus)

September 19, 2017 Mohaz Sue 20 Comments

Gambar dari google 

Shatavari adalah tumbuhan herba dengan duri lurus dan mencapai ketinggian hingga  1-2 meter. Ini adalah ramuan herba yang manis dan pahit. 


Mengeluarkan bunga yang beraroma dan berwarna putih. 


Akarnya berbentuk seperti lobak dan berkelompok seperti ubi. 


Daunnya seperti jarum dan berbuah dalam bentuk beri kecil yang bijinya berwarna ungu kehitaman.


Shatavari atau nama saintifiknya Shathavery (Asparagus Racemosus) dari keluarga Liliaceae, juga dikenal sebagai Asparagus Liar, telah digunakan dalam perubatan Ayurveda sebagai rawatan yang khusus untuk masalah kesihatan dalaman wanita.  Shatavari dianggap herba yang paling bermanfaat bagi wanita kerana ia membantu dalam menyeimbangkan sistem produktif hormon wanita.


Produk Shatavari dari Himalaya adalah produk ekstrak ramuan herba tulen yang HALAL dan memberikan tumpuan terhadap kesuburan wanita tanpa kesan sampingan. Ia juga menjadikan sistem imun wanita menjadi kuat dan juga memberikan kesan penyejukan.


Setiap kapsul mempunyai Shatavari dan banyak lagi herba yang tidak memberikan kesan sampingan yang menyebabkan kemudaratan sama sekali.

Antara manfaat dari penggunaan Shatavari; 
  • Melegakan ketidakselesaan sebelum atau selepas haid. 
  • Menyembuhkan gejala menopaus dan melegakan simptom itu pada wanita. 
  • Meningkatkan kesuburan rahim dan ovum wanita. 
  • Membolehkan wanita mempunyai kelahiran anak normal. 
  • Meningkatkan kesuburan sistem pembiakan wanita .
  • Meningkatkan pengeluaran susu badan ibu menyusu. 
  • Menyembuhkan pedih ulu hati.
  • Menyembuhkan jangkitan gastrik. 
  • Mengeluarkan toksin daripada air kencing.
Disarankan mengambil satu atau dua kali sehari. 


Kenapa Ambil Shatavari? 

Menyusukan anak sepenuhnya lebih-lebih lagi jika anak tidak mahu susu formula dan kurang selera makan,  merupakan satu cabaran yang paling besar buat Si Ibu apabila penghasilan susu mula berkurangan.

Penjagaan amalan pemakanan dan pengambilan suplimen yang sesuai pastinya memerlukan perhatian yang teliti.

Mungkin rezeki menyusu Amsyar tidak semurah abang-abangnya dulu. Dulu Moha terpaksa pam susu disebabkan susu terlalu banyak sampai Moha kena "bengkak susu".

Tapi bila tiba giliran Amsyar,  pengeluaran susu dah tak sebanyak dulu.  Disebabkan dia kurang nak makan dan tak nak susu formula, dan susu Moha sendiri tidak mencukupi buatnya, jadi Amsyar sering merengek kelaparan.  Tidur pun tak lena.
                 
Bermacam jenis petua, cara dan suplimen Moha cuba untuk menambah pengeluaran susu badan. Ada yang serasi dan berjaya tapi tak dapat diteruskan atas sebab tertentu,  ada juga yang langsung tak jadi apa-apa.  Tapi itu tak bermakna Moha nak mengalah dan berputus asa.  Demi anak,  akan diusahakan apa cara pun sehingga berjaya. Sebab itu kali ni Moha ikhtiarkan dengan Shatavari pula. 

Seminggu pertama dah mula menampakkan hasil.  Susu lebih pekat dan banyak dari biasa. Malah kesihatan terasa lebih baik, lebih bertenaga dan emosi lebih terkawal.  Takdelah rasa stress sangat bila terlalu letih dengan tugasan seharian.  Amsyar pun makin ceria.  


Mana taknya,  dulu siap kena paksa berhenti menyusu sebab mama dia dah sakit.  Sekarang tak payah nak suruh.  Dia sendiri berhenti menyusu dan tersenyum kekenyangan. Datang mood baik dia, dapatlah mama ni ciuman di pipi.  Huhu.. Bahagia rasa.. 

Jadi,  bagi yang ada masalah macam Moha ni, bolehlah cuba produk Shatavari dari Himalaya ni. Kawan-kawan Moha yang dah cuba pun beri feedback positif juga.  Boleh baca di sini; 

  1. Susu Ibu Kurang Tip Penyusuan Kepada Ibu-Ibu Baru
  2. Shatavari Himalaya .. Tingkat Pengeluaran Susu Ibu
  3. Shatavari Himalaya untuk tambah susu badan dengan selamat
Produk Shatavari ni boleh didapati di butik Himalaya atau farmasi terpilih dengan harga RM54 sebotol. Kalau nak tau lebih lagi info tentang produk ni, boleh layari facebook mereka;

https://www.facebook.com/HimalayaHealthcareMalaysia

20 comments:

Haziq Gemuruh Ke?

September 13, 2017 Mohaz Sue 4 Comments

Kesian Haziq. Harini sepatutnya dia tenang jawab periksa matematik. Tapi disebabkan dia terlalu gemuruh, rupa-rupanya beri kesan pada diri dia. 

Semalam balik sekolah, dia terus ulangkaji Matematik. Makan tengahari agak lewat dalam pukul 3 lebih. Itupun makan sebab kena suruh. Katanya kenyang lagi sebab dah makan nasi lemak di sekolah. 


Bila tiba waktu makan malam, dia tak nak makan. Puas disuruh tapi dia tetap tak nak. Ingatkan dia masih kenyang. Jadi biar jelah. Pukul 9 malam dia tidur. Penat sangat ke? Hmm.. biar lah..

Masa dia tidur tulah papa mama dia menelek buku latihan matematik yang dia buat tu. Terkedu jugalah tengok soalan-soalan dalam tu. Boleh tahan jugalah susah dia tu. Aduhai.. kecut perut terus! Susah nak lena mengenangkan susahnya soalan tu. Entah apa-apa je kan? Hahaha..betul kata orang..anak yang nak periksa, mak yang neves.. tak sangka pulak termasuk dalam kategori ni. Huhuhu..

Pukul 4 pagi, masa ni baru nak terlayang. Belum sempat nak mimpi tiba-tiba suami kejut bagitau Haziq pergi turun bawah. Terpaksa jugalah turun cek keadaan Haziq. Rupa-rupanya dia sakit perut.

Ingatkan cuma setakat itu je. Selang berapa minit, dia muntah pula. Allah.. kenapa pula ni. Jadi Moha bantulah bagi apa yang patut sebagai ikhtiar sembuhkan dia. Tapi makin hari nak siang, makin kerap pula dia ke tandas. Macamana ni? Takkan tak pergi sekolah? UPSR macamana? Tapi Haziq ni cekal betullah. Dalam pada keadaan macamtu, dia tetap bersiap juga nak ke sekolah. 

Moha dah susah hati. Alaa... boleh ke nak jawab periksa dengan keadaan macamtu? Macam-macam pesan pada dia..semoga dipermudahkanlah..



Lepas Haziq pergi sekolah perasaan masih kacau-bilau. Akhirnya suami ajak pergi ke sekolah untuk maklumkan hal Haziq pada guru yang bertugas. Selesai semua urusan dan balik. Tinggal Haziq dengan cikgu yang akan pantau dia. Jika perlu mungkin dia akan dikuarantinkan di bilik khas dan jawab periksa di sana.  Alahai.. bertabahlah nak. Mama doakan semuanya berjalan lancar. Haziq tak perlu takut. Mama tak kisah pun Haziq dapat apa. Lagipun Haziq dah usaha. 


4 comments:

UPSR 2017 - Soalan Mencabar Minda

September 13, 2017 Mohaz Sue 1 Comments

Tinggal 2 paper je lagi. Siang tadi dah ulangkaji matematik. Allah... seriau tengok soalan ramalan UPSR sekarang ni. Susahnya!! Kena baca soalan dan fahamkan betul-betul baru boleh jawab. Kalau mama pun blur, Haziq macamana? 

Tadi terjumpa satu soalan. Eh.. format macam soalan PMR je ni? Ni ke level UPSR sekarang? Wow!! Nanti giliran Amar dan Amsyar lagi hebat  rasanya. 

Haritu pernah tengok cerita hindi lakonan Amitabh Bachan yg dia jadi cikgu tu. Budak-budak baya Haziq ni dah belajar matematik yang lagi susah dari ni. Tengok formula yang dia ajar tu pun rasa tak boleh nak hadam. Pergh... tak faham langsung. Hebatlah orang yang terer math ni. Kagum..

Sekarang dah pukul 3 pagi. Masih tak dapat tidur. Seriaunya rasa mengenangkan esok. Parah ek? Anak yang nak periksa, mak yang nebes. Huhuhu. 

Bukan apa. Tak nak nanti Haziq frust bila dia tak dapat jawab soalan atau bila keputusan dah keluar. Tak kisah pun dia dapat apa. UPSR je pun. Tapi peringkat inilah yang nak menentukan di mana dia nanti di peringkat seterusnya. 


Apapun, mama doakan yang  terbaik untuk Haziq. U still my little hero no matter what. Love u till jannah..




1 comments:

Complete Travel Guide in Singapore

September 11, 2017 Mohaz Sue 10 Comments

 
 
 
Singapore is a great city that is full of life. If you are planning to visit it, be sure that you will get more than what you had bargained for. There is a wide variety of wonderful places and things to do while you are visiting here. Whether you are a business traveller or a tourist, you will find something that fascinates you. Currently, Singapore is one of the vibrant economic powerhouses in the world and is also the most expensive city in Southeast Asia. Travelling to such a place calls for proper planning otherwise, you may end up missing on out on the best things that the city offers.

Before you set off on your journey, here is a complete guide that will give you a deep insight of what to expect in Singapore.

Accommodation

As stated earlier, Singapore can be expensive to stay in. Getting a quality accommodation comes at a cost. Averagely, you can get a decent hostel at a price of less than 100 SGD per night and it still comes with free WiFI and sometimes even breakfast. A typical 3-star to 4-star hotel can be costly averaging at 150 – 200 SGD. Of course, you can consider AirBnb or temporary rental house in Singapore.


Food

Regardless of where you are coming from, you will definitely find something that suits your taste buds. There’s a wide variety of food from all corners of the world which give you endless options. Given the geographical position, Asian foods dominate the menu. The price range also varies anywhere from 3 SGD in a food court to 30 SGD in a restaurant. 


Transport

Moving around Singapore shouldn't be a problem because there are several transport options that you can use. You can use a bus or a taxi for shorter trips. Massive Rapid Transport ( MRT) will be an ideal solution for long distance trip as it covers a large area of the city-state. The ticket of using MRT depends on the distance cover but you should expect to pay an average of 4 SGD. You can also use Singapore Tourist Pass that gives you unlimited travel within the allocated time. You will pay 10 SGD to use the pass for a 1-day pass, 16 for 2-day and 20 for a 3-day pass.


Suggested budget

It is important the amount of money that you will be spending in a day. This will help you to create a budget for the whole trip. You are likely to spend $50 per day excluding accommodation. This is the cheapest budget and let’s assumes that you are trying not to overspend. Regardless, there are plenty of activities in Singapore that will not cost u a dime or even if it does, you will not a feel a thing.

Top things to see and do in Singapore


Let's look at some of the amazing places that you must visit while in Singapore and things that you must do.

Visit the Singapore Zoo

Singapore Zoo is one of the best zoos in the world and it is ranked among the best tourist attractions in the city-state. It covers an area of over 70 acres and boasts of hosting a wide array of animal species. Taking a trip to the zoo can give you a breathtaking experience. It will only cost you 71SGD to join a night safari in the zoo. You should take note that there are no restaurants nearby. You only need to pay 48SGD to be admitted in the zoo.

Party at Sentosa

Most tourists visiting Singapore like partying and relaxing at Sentosa Island. This is because the island hosts several bars and restaurants. You can also relax at the sandy beaches and enjoy a cool afternoon breeze. Sentosa is the home to Tiger Sky Tower which is Asia's tallest tower.9

Relax at Clarke Quay

After a long day of visiting different places, spend an evening at Clarke Quay. It is an ideal place to relax, sample some local delicacies and have a perfect view of some picturesque landmarks and statues around the area.

Spend some time in Bukit Timah Nature Reserve

Do you love nature and ecosystem? Spare some time at the Bukit Timah Nature Reserve. It is one of the last remaining natural rainforests in Asia. The stretch is just 30 minutes away from the city center.
 
Other must-visit places in Singapore include Chinatown, Botanic Gardens, Sri Mariamman Temple and MacRitchie Reservoir Park.


Tips for saving money while visiting Singapore

-Use public transport: Tourists who have a Singapore Tourist Pass spend 10 SGD to move anywhere they want in a single day. Private means are comparatively expensive.

-Spend less on food: One way of saving on food is by eating on Smith Street. Stalls in this street sell local delicacies at pocket-friendly prices.

-Do not rely on bottled water.

-Utilize couch surf: With this service, you will liaise with locals who will then accommodate you for free.
 
-Book cheap houses: You can get cheap rental house in Singapore that you can stay in during your visit.


Conclusion

By following these guidelines, your trip to Singapore will be fruitful and memorable. You will be able to save your money and still get the best out of the trip.

10 comments: