Banner

Wednesday, 24 May 2017

Siapa Mama Paling Sayang?

Susah nak jawab bila dapat soalan ni. Soalan sama yang pernah Moha tanya pada arwah mak dulu. Tapi mak relax je jawab.... "semua mak sayang".

Sekarang giliran anak-anak pula bertanya. Apa nak jawab? Jawab sama macam arwah mak, boleh tak? Anak-anak terima tak?

Sesungguhnya kasih seorang ibu tiada ukuran buat anak-anaknya. Yang pasti mama sayang semua anak-anak mama.

Dulu arwah mak dan bak sibuk meniaga. Kadang-kadang rasa terabai juga. Rasa tak dipedulikan. Pandai-pandailah jaga diri sendiri. Pergi-balik sekolah sendiri, masak sendiri... pendek kata semua kena urus sendiri. Mereka cuma tinggalkan duit belanja sekolah je. Pandai-pandailah berjimat-cermat berbelanja tu. Nak minta lebih, memang tak berani. Bukan takut kena marah. Tak... mak tak pernah marah. Cuma Moha sendiri tak sampai hati nak minta. Arwah keduanya penat membanting tulang 4 kerat cari rezeki setiap hari. Tak cukup rehat. Tiba-tiba anak pulak senang-lenang tau mintak je... no no no...tu bukan Moha...

Arwah mak kan, tak pernah sekali pun marah Moha.. lagi pula naik tangan... memanglah Moha ni anak bongsu. Orang cakap manja kan? Takdelah manja sangat pun...huhu

Tapi Moha peratikan, Mak takdelah manjakan Moha pun... cuma Moha ni kadang-kadang rajin gak la melepek kat perut mak bila mak baring..hihi..walaupun umur Moha masa tu dah 20-an, situla port Moha suka landing bila lepak-lepak dengan Mak. Nanti Mak usap rambut anak dia yang mengada ni...sikit pun tak mengeluh sakit ke apa...sayang Mak...kesian mak...

Walaupun mak tak garang, tak pernah pukul walau cubit sekalipun, tapi mak ada satu aura yang kitorang anak-anak dia paling gerun. Mak kuat bebel oooo..hahahaha....dia punya bebel, satu hari pun tak habis selagi kita tak buat apa yang dia suruh. Kalau hati dia tak berkenan dengan cara kita, tahan la telinga...huhuhu...

Mak...mak. Hmmmm...rindu sangat. Tak banyak yang adik dah buat untuk mak. Tak cukup rasanya adik menumpang kasih mak..

Ingat lagi masa masuk upm dulu...mak datang...tapi masa tu adik ada program kat padang. Bila senior bagitau mak datang, berlari adik pergi kat mak... lepas tu mam bawak adik pergi makan, beli barang keperluan yang tak cukup...mak siap belikan adik gula-gula fox yang dalam tin tu.. buat hilang mengantuk mak cakap..mak belikan payung lipat supaya adik tak berpanas jalan kaki ke kuliah..sayangnya anak mak ni lalai....setengah tahun je adik dapat pakai payung tu mak..tapi sebab cuai, adik tertinggal dalam dewan. Bila pergi semula, payung dah hilang...huwaaaaa... nangis juga.. cembeng? Bukan... nangis sebab rasa bersalah tak pandai hargai pemberian mak. Sape kata mak tak pedulikan adik? Mak peduli..mak sayang.. tapi cara mak tak sama macam mak yang lain.. buat adik salah faham...ampunkan adik ye mak... moga syurga buat mak...

Ada masanya bila tengah bersendirian, ada rasa sebak di dada. Rindu tu sangat kuat. Sampaikan apa kerja pun tak boleh nak buat. Pernah tak rasa camtu? Sakit tau... rindu pada yang dah takde...cuma gambar jelah jadi pengubatnya.

Pada yang masih punya ibu bapa, hargailah mereka. Jangan dipersoalkan cara mereka mendidik kita. Jangan sesekali pertikai kasih-sayang mereka. Siapalah kita nak menentukan semuanya? Bersyukurlah selalu...






No comments:

Post a Comment

KUE TIAW SEMPOI VS SUPLIMEN

Assalamualaikum.... selamat pagi.. Pagi ni buat kue tiaw goreng sempoi jelah... betul-betul punya sempoi langsung tak letak apa-apa ren...