Resepi Ikan Goreng Celup Tepung

Assalamualaikum....

Salam Ramadhan Kareem buat semua...

Semalam hari pertama kita berpuasa. Belum pun tengahari anak-anak dah tanya nak masak apa untuk berbuka... huhu... bila mama diorang ni pun buntu nak masak apa, Si Haziq laju je bagi cadangan... "Jom pergi bazar Ramadhan"

Wah..wah... dahla sahur pertama pun kat kedai mamak... koyak poket camni. Sahur je dah rabak RM50. Mengalahkan makan kat kepsi je. Aduhai..mahal betul mamak caj. Nasi goreng cina yg rencahnya cuma telur je pun RM4 sepinggan...nasi goreng kampung yg rencahnya ikan bilis secubit pun RM4 juga.. hmm... nak bising-bising benda dah masuk perut pun... dah itu rezeki sahur kami kan? Terima jelah...

Semalam hujan sebelah petang. Jadi tak dapatla kami ke bazar. Tapi pukul 6 petang lagi Moha dah siap masak. Menu simple jelah... sup kentang, paprik campur dan ikan goreng celup tepung. Asalnya nak goreng kunyit je. Entah camana tiba-tiba terbayang ikan goreng celup tepung, cam sedap pulak...tu yang buat celup tepung tu..hihi

Tak sangka ada yang minta resepi... jadi Moha kongsi kat sinilah ye. Resepi ni Moha pandai-pandai sendiri je. Resepi ikut suka hati namanya..huhu..meh tengok resepinya ye...


Resepi Ikan Goreng Celup Tepung
Bahan-bahan

Ikan 
2 cawan Tepung gandum (asingkan 1 cawan di pinggan lain)
1 cawan Tepung beras
1 sdk Garam
1sdk Tumix
1 sdk Serbuk kunyit
1 sdb Jintan manis
1 biji bawang besar
1 sdb Ketumbar
1/2 sdk Air kapur sireh
2 cawan Air (atau secukupnya)


Cara-cara

Jintan manis dan ketumbar disangai terlebih dahulu. Kemudian dikisar bersama dengan bawang dan sedikit air. Jgn terlalu halus.

Tuang bahan kisar dalam bekas semua bahan (kecuali ikan) dan gaul sebati.

Panaskan minyak masak dalam kuali.

Celup ikan dalam bancuhan tadi, keluarkan dan lumur dengan tepung gandum yang telah diasingkan dalam pinggan dan celup semula dalam bancuhan. Terus goreng hingga garing dengan api besar.

Dah siap..... lebihan bancuhan tepumg tu boleh dibuat ala2 rempeyek tau..kalau rajin sambung goreng la..


Selamat mencuba dan selamat berbuka...





Comments

Popular posts from this blog

KELAS eUsahawan 2017 secara PERCUMA !

SABUN ORGANIK ZING+ DETERGENT FILM

Resepi Ikan Bakar Paling Senang