Apple Cider Vinegar Surya Malaysia

Assalamualaikum.....


Haritukan (23/5/2017) Moha ada terima satu parcel dari pos laju. Memang dah tau apa barang yang sampai tu. Teruja la juga... memang dah lama teringin nak benda tu. 


Tanpa membuang masa, Moha pun bukalah bungkusan tu dengan berhati-hati...bukan apa, kalau jatuh pecah pulak..daaahh rugi....


Haa... ini lah barangnya. Apple Cider Vinegar Surya. Apa ni? Ni cuka epal... kalau selalu tengok rancangan masakan omputih tu, kan selalu gak dorang gunakan apple vinegar aka cuka epal..pengganti cuka masakan kita tu... ada yang tambah dalam sos atau mayonis gaul dengan sayur-sayuran atau buah-buahan, tambahan perisa dalam biskut, pastry dan kek, minuman dan juga sebagai bahan perapan daging, ayam dan makanan laut.

ACV Surya Malaysia ni dijual dengan harga yang mampu milik. Rasanya juga sedap tanpa bahan pengawet yang pastinya lebih menyihatkan tubuh badan. Namun begitu, apa yang penting sekali,  ianya HALAL. Jadi bolehla amalkan minum cuka epal Surya Malaysia ni tanpa was-was. 


Moha buat apa dengan cuka epal ni? 



Semalam, waktu berbuka puasa, Moha dah minum segelas. Alhamdulillah...leganya rasa tekak... segar rasa bila minum air ni. Terus terbuka selera makan nasi ayam masakan sendiri...yang mana ayamnya juga diperap dengan ACV sebelum digoreng, salad dan timun juga digaul mesra dengan ACV...eh...ada lagi satu....sos nasi ayam pun Moha letak ACV juga....patutlah sedap...licin seperiuk nasi ayam....hihihi...


Lepas berbuka, badan rasa bertenaga. Tak sama macam kelmarin. Kelmarin walaupun dah berbuka, badan semakin rasa letih dan lesu. Mengantuk jangan cakaplah...macam tak tidur seminggu rasanya...

Tapi lepas minum air ACV semalam, alhamdulillah... Moha ok. Badan rasa cergas, mata segar...sampai pukul 4 pagi pun tak mengantuk lagi. Dapatlah Moha buat kerja rumah sikit. Tu yang sambung sahur terus tu...


Masa sahur tadi, Moha dah bancuh air ni. Ikut sukatan yang disyorkan pada label. 30ml ACV bersama 180 ml air. Nampak kan air dalam gelas tu... itulah hasil bancuhannya. Rasanya camne? Hmmm... pernah tak korang minum air berkarbonat Zapel F&N? Haaa...gitulah rasa dia lebih kurang..cuma ACV ni takde gas dan takde gula. Rasa manis datangnya dari rasa madu ye... memang sedap... masam-masam manis gitu. Lagi sedap kalau minum dengan ais. Nanti nak bancuh 1 jug untuk berbuka satu famili pula... biar semua cergas dan sihat lepas ni. 


Cuka epal keluaran Surya Malaysia ni dibuat daripada buah epal segar berkualiti tinggi dari pembekal yang dipercayai dan didatangkan khas dari Amerika Syarikat yang kaya dengan vitamin, pectin, potassium, sodium, magnesium, kalsium, zat besi dan fosforus. Mengandungi bahan anti-oksida seperti carotenoids dan beta-carotene yang berkeupayaan meneutralkan radikal bebas yang menjadi punca kelemahan sistem imunisasi badan. Berwarna kuning kecoklatan dan rasanya sedikit masam disebabkan bahan utamanya asid asetik. Rasa masam ni diimbangi dengan campuran madu mentah dari ladang tempatan. Jadi tak perlu risau tentang rasanya. Anak-anak Moha selamber je minum air ACV yang Moha buatkan untuk diorang ni. Siap mintak lagi tu... dah rasa sedapkan? Mestila nak lagi...Esok pulak la ye..mama siapkan untuk sahur.


ACV Surya ni memang bagus diamalkan selalu lebih-lebih lagi sepanjang bulan Ramadan ni. Sebaik-baiknya minum ACV waktu sahur dan berbuka agar dapat kekalkan kecergasan badan kita sepanjang bulan puasa kerana ia turut membekalkan tenaga dan kesihatan yang berganda. Ia juga bertindak sebagai antibiotik aktif yang dapat mencegah diarea, pedih ulu hati, mual-mual dan perut kembung. ACV membentuk antibodi baru yang kuat supaya badan tidak mudah diserang bakteria dan radikal bebas sehingga menyebabkan badan diserang demam, batuk ataupun selsema. Jika sakit tekak tu, elokla amalkan minum cuka epal ni ye. 


Lagi satu, ada fungsi detox juga ni.... pada yang hadapi masalah membuang air, elok amalkan minum cuka epal ni. InsyaAllah...sangat membantu...

Hari raya nanti bolehla hidangkan air cuka epal ni menggantikan minuman kordial atau karbonat kepada tetamu yang datang beraya. Nak masak ayam masak merah atau acar? Haaa... Chef Wan pun ada syorkan tambahkan cuka epal ni buat menggantikan asam jawa dan gula..nanti bolela cuba ye..

Cuka epal keluaran Surya Malaysia ni boleh didapati di Lazada dan Shopee untuk botol yang bersaiz 450ml.


Maklumat lanjut tentang ACV Surya ni boleh didapati di sini:

Facebook

Instagram
















Comments

Popular posts from this blog

SABUN ORGANIK ZING+ DETERGENT FILM

KELAS eUsahawan 2017 secara PERCUMA !

Petua : Cara Selesaikan Masalah Nasi Mentah