Posts

Showing posts from 2017

Hari graduasi Haziq

Image
Assalamualaikum..
Hari yang ditunggu dah tiba. Kemain awal pagi budak Haziq dah bangun. Semangat ooo nak graduate. Hehe.. Lepas siap-siap pakai baju melayu, pakai samping, terus nampak hensem. Eh, tak percaya? Nah belanja gambar.. hensem kan? Ngehngehngeh.. nilah baju yang beli kat Nilai 3 tu.


Pagi ni cuma penyampaian skroll je. Malam nanti ada jamuan akhir tahun khas untuk pelajar saja pula. Habis dah zaman sekolah rendah Haziq. Lepas ni masuk sekolah menengah pulak.


Grand betul graduasi budak-budak darjah 6 sekarang ni. Zaman mama dulu nan hado  graduasi macam ni. Diorang siap berjubah macam kat universiti oooo.. mama is jeles!

Amar tak dapat ikut harini. Tiba-tiba demam pulak. Nak rehat kat rumah je katanya. Okaylah. Lagipun kalau dia ikut bukan dia boleh buat apa. Cuaca pun panas ni. Budak Amsyar pun kemain ligat berjalan sana-sini. Mujur ada foyer lapang boleh lepak sementara tunggu acara habis.




Ikutkan tentatif, acara habis pukul 12.30 tghari. Tapi mujurlah habis awal. Tak tah…

Misi mencari baju melayu dikala bukan musim raya

Assalamualaikum...
Esok hari graduasi si Haziq. Haritu kalutlah dok mencari baju melayu. Sebab esok kena pakai baju melayu. Raya baru2 ni diorang takde baju melayu sebab dah beli kurta. Ni majlis graduasi tiba-tiba kena pakai baju melayulah pulak.. uishhhhh.. mana nak cari baju melayu ni? Bukan musim raya dah ni..pergi dah cari kat pasaraya yang terdekat ni. Tapi orang dah simpan stok untuk tahun depan pulak...alaaaa masak!
Gigih mama cari kat online. Ada tu ada. Tapi harga agak mahal juga. Suami pulak ragu-ragu dengan kualiti kain. Memang patut pun. Sebab dah terkena okay. Beli online sekali dapat, kainnya nipis amat. Huhu..sadis!
Tiba-tiba tergerak hati nak pergi cari kat Nilai 3. Orang kata semua barang ada kat situ. Okay..nanti kita pergi terjah. Harap-harap ada.
Sampai Nilai 3, berpusing-pusing juga mencari kedai yang ada jual baju melayu. 2-3 kedai kami masuk, tapi yang ada cuma baju melayu untuk dewasa je. Haish...mencabar juga cari baju melayu budak-budak ni.
Akhirnya teringa…

Apam kek kukus gebu guna blender

Image
Assalamualaikum
Harini Amar ada jamuan akhir tahun sekolah agama dia. Beriya minta belikan air karbonat nak bawa ke jamuan tu. Alamak.. takkan nak bawa air je kan? Hmm... nak buat menu apa ni ye?
Fikir punya fikir, bahan-bahan yang ada kat rumah ni bolehla buat apam kek ni. Nak buat pun bukan susah. Guna blender je. Nak cuba buat? Meh Moha kongsi resepi senang giler ni.

Apam Kek Kukus
Bahan A 1/2 cawan gula perang (kalau takde boleh guna gula pasir) 3 biji telur gred A 1 sdk esen vanilla 1/4 sdk garam 1 sdb ovallet

Bahan B 1 cawan tepung gandum 1 sdk baking powder

Cara-caranya:
1. Ayak tepung gandum bersama baking powder. Ketepikan.
2. Masukkan bahan A ke dalam blender. Kisar sehingga gebu berwarna putih. Kalau blender biasa (bukan heavy duty), kisar sekejap-sekejap. Kang rosak pulak blender tu.) Dah gebu tu, bolehla pindahkan ke mangkuk yang lebih besar.
3. Masukkan bahan B sikit-sikit dan kaup balik.
4. Asingkan beberapa bahagian jika hendak campur pewarna. Masa ni boleh panaskan p…

Harmony

Image
Assalamualaikum Mata terkebil-kebil dalam gelap. Fikiran jauh melayang. Baru je lepas tengok cerita Korea - Harmony. Antara pelakon yang membintangi cerita ini adalah  Kim Yoon-jin,Nah Moon-heedan ramai lagi.

Cerita ni mengisahkan Jeong-hye (Kim Yoon-jin) seorang anak yatim yang dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun di Penjara Wanita Cheongju kerana mempertahankan dirinya dari terus-menerus dipukul oleh suaminya yang pada masa tu dia juga sedang hamil. Di dalam penjara, dia melahirkan seorang bayi lelaki yang comel dan banyak keletah.  Jeong-hye tahu yang undang-undang di sana tidak membenarkan dia membesarkan anaknya selamanya di penjara. Memandangkan dia sendiri tidak mempunyai ahli keluarga, dia terpaksa serahkan anaknya kepada keluarga angkat apabila tiba masanya nanti. Dia memilih untuk serahkan anaknya buat selamanya kepada keluarga angkat tersebut demi masa depan yang lebih cerah si anak. Sementara menunggu masa itu tiba, Jeong-hye menubuhkan satu pasukan koir dengan harap…

JUS ASAM KUNYIT MADU, TF TRI DAN COCONUT SHAKE

Image
Assalamualaikum...
Kebelakangan ni kesihatan diri agak merundum. Kerap sakit kepala dan lesu tak bermaya. Silap diri sendiri juga sebab tak jaga. Memang Moha akui sejak akhir-akhir ni malas nak ambil suplimen dan paling malas minum air masak. Dia punya tahap malas tu boleh bagi 5 bintang! Huhuhu... tapi kalau orang hulur air manis, laju je teguk. Huish, padan muka dah sakit!
Sebenarnya bukan tak tahu kena banyak minum air setiap hari, tapi saja degil campur malas nak amalkan. Bila dah sakit, barulah nak menggelabah cari ubat pulak. Memang sengaja cari penyakit namanya ni.
2 hari lepas, dalam menahan sakit kepala tu tiba-tiba teringin pulak nak minum Coconut Shake. Amboi! Dalam tak sihat tu dia punya demand boleh tahan juga. Hahaha..
Kebetulan masa teman suami ke klinik (dia pun tak sihat juga), depan sikit ada gerai jual air kelapa. Ada beberapa jenis pilihan. ABC pun ada. Wah! Rambang mata juga tapi pilihan tetap yang satu tu lah. Coconut Shake.
Tengok abang tu prepareorder Moha p…

APLIKASI MAYBANK2U BARU LEBIH MUDAH

Image
Assalamualaikum....

Sejak jadi surirumah sepenuh masa ni, jarang sangat dah keluar rumah dan berurusan dengan bank. Kalau nak berurusniaga secara online pula (biasalahkan..pantang nampak promosi atau sales..mulalah nak order), semua urusan bayaran hanya menggunakan sistem online. Termasuklah nak bayar bil-bil utiliti rumah dan tambah nilai kredit telefon.

Awal-awal daftar online banking ni, Moha guna browser je. Tapi agak leceh sebab coverage line kat area rumah ni tak berapa kuat. Tempoh nak loading & upload jadi lambat. Kadang-kadang page tu padam sendiri ataupun jadi hang. 

Tapi semakin lama, semakin banyak aplikasi yang memudahkan urusan perbankan Moha ni. Yang terbaru, sekarang ni Moha guna aplikasi Maybank2u ni je untuk semua urusan perbankan Moha.



APLIKASI YANG MUDAH DAN CEPAT

Aplikasi baru ni lebih mudah nak guna. Apa yang paling Moha suka ialah;



Selepas masukkan id, kita hanya masukkan password sahaja pada penggunaan seterusnya. Tak payah dah nak taip nama id banyak kali. …

JUS ASAM KUNYIT MADU DAN KHASIATNYA

Image
Assalamualaikum.

Apa khabar? Nak tau cerita? Masa Moha kecil dulu dalam umur 10 ke 11 tahun macamtulah, arwah mak dah ajar sediakan bahan-bahan untuk merawat kakak-kakak Moha yang dalam pantang lepas bersalin (Moha ada 4 orang kakak, 2 daripadanyalah yang Moha jaga).
Antaranya, sediakan batu panas untuk bertungku. Gigihlah mengangkat batu sungai yang arwah bak dah cari tu letak atas tungku dapur gas dan panaskan. Dah panas tu, angkat dan balut pulak dengan sejenis daun (tak ingat nama daun tu), lepas tu balut dengan kain. Dah siap tu susun elok je atur kat tepi katil. Jadi bila-bila masa nak guna tinggal ambil je. 
Kemudian, rebus air akar kayu (ubat periuk), rebus air serom untuk mandi, tumbuk rencah untuk ikan bakar dan sambal untuk makan dengan nasi (ibu kunyit, halia bara, garam dan lada hitam), dan sediakan pati jus kunyit (tumbuk dan tapis). Tangan memang warna kuning kunyit jelah. Tapi tak kisah sebab ada baby kan? Seronok betul jadi baby sitter. Balik sekolah je tak peduli lai…

Tambah Susu Badan dengan Shatavari Himalaya (Asparagus Racemosus)

Image
Gambar dari google 
Shatavari adalah tumbuhan herba dengan duri lurus dan mencapai ketinggian hingga  1-2 meter. Ini adalah ramuan herba yang manis dan pahit. 

Mengeluarkan bunga yang beraroma dan berwarna putih. 

Akarnya berbentuk seperti lobak dan berkelompok seperti ubi. 

Daunnya seperti jarum dan berbuah dalam bentuk beri kecil yang bijinya berwarna ungu kehitaman.

Shatavari atau nama saintifiknya Shathavery (Asparagus Racemosus) dari keluarga Liliaceae, juga dikenal sebagai Asparagus Liar, telah digunakan dalam perubatan Ayurveda sebagai rawatan yang khusus untuk masalah kesihatan dalaman wanita.  Shatavari dianggap herba yang paling bermanfaat bagi wanita kerana ia membantu dalam menyeimbangkan sistem produktif hormon wanita.

Produk Shatavari dari Himalaya adalah produk ekstrak ramuan herba tulen yang HALAL dan memberikan tumpuan terhadap kesuburan wanita tanpa kesan sampingan. Ia juga menjadikan sistem imun wanita menjadi kuat dan juga memberikan kesan penyejukan.


Setiap kapsu…

Haziq Gemuruh Ke?

Kesian Haziq. Harini sepatutnya dia tenang jawab periksa matematik. Tapi disebabkan dia terlalu gemuruh, rupa-rupanya beri kesan pada diri dia. 
Semalam balik sekolah, dia terus ulangkaji Matematik. Makan tengahari agak lewat dalam pukul 3 lebih. Itupun makan sebab kena suruh. Katanya kenyang lagi sebab dah makan nasi lemak di sekolah. 
Bila tiba waktu makan malam, dia tak nak makan. Puas disuruh tapi dia tetap tak nak. Ingatkan dia masih kenyang. Jadi biar jelah. Pukul 9 malam dia tidur. Penat sangat ke? Hmm.. biar lah..
Masa dia tidur tulah papa mama dia menelek buku latihan matematik yang dia buat tu. Terkedu jugalah tengok soalan-soalan dalam tu. Boleh tahan jugalah susah dia tu. Aduhai.. kecut perut terus! Susah nak lena mengenangkan susahnya soalan tu. Entah apa-apa je kan? Hahaha..betul kata orang..anak yang nak periksa, mak yang neves.. tak sangka pulak termasuk dalam kategori ni. Huhuhu..
Pukul 4 pagi, masa ni baru nak terlayang. Belum sempat nak mimpi tiba-tiba suami kejut …

UPSR 2017 - Soalan Mencabar Minda

Tinggal 2 paper je lagi. Siang tadi dah ulangkaji matematik. Allah... seriau tengok soalan ramalan UPSR sekarang ni. Susahnya!! Kena baca soalan dan fahamkan betul-betul baru boleh jawab. Kalau mama pun blur, Haziq macamana? 
Tadi terjumpa satu soalan. Eh.. format macam soalan PMR je ni? Ni ke level UPSR sekarang? Wow!! Nanti giliran Amar dan Amsyar lagi hebat  rasanya. 
Haritu pernah tengok cerita hindi lakonan Amitabh Bachan yg dia jadi cikgu tu. Budak-budak baya Haziq ni dah belajar matematik yang lagi susah dari ni. Tengok formula yang dia ajar tu pun rasa tak boleh nak hadam. Pergh... tak faham langsung. Hebatlah orang yang terer math ni. Kagum..
Sekarang dah pukul 3 pagi. Masih tak dapat tidur. Seriaunya rasa mengenangkan esok. Parah ek? Anak yang nak periksa, mak yang nebes. Huhuhu. 
Bukan apa. Tak nak nanti Haziq frust bila dia tak dapat jawab soalan atau bila keputusan dah keluar. Tak kisah pun dia dapat apa. UPSR je pun. Tapi peringkat inilah yang nak menentukan di mana dia…

Complete Travel Guide in Singapore

Image
Singapore is a great city that is full of life. If you are planning to visit it, be sure that you will get more than what you had bargained for. There is a wide variety of wonderful places and things to do while you are visiting here. Whether you are a business traveller or a tourist, you will find something that fascinates you. Currently, Singapore is one of the vibrant economic powerhouses in the world and is also the most expensive city in Southeast Asia. Travelling to such a place calls for proper planning otherwise, you may end up missing on out on the best things that the city offers.
Before you set off on your journey, here is a complete guide that will give you a deep insight of what to expect in Singapore.
Accommodation
As stated earlier, Singapore can be expensive to stay in. Getting a quality accommodation comes at a cost. Averagely, you can get a decent hostel at a price of less than 100 SGD per night and it still comes with free WiFI and sometimes even breakfast. A typical 3…

MANGROVE TOURS ~ HAFIZ'S CHERATING ACTIVITIES

Image
HUTAN PAYA BAKAU SUNGAI CHERATING, PAHANG



Sekali lagi, kami menjejakkan kaki di Hafiz's Cherating Activities. Siap memakai jaket keselamatan, kami diberi taklimat mengenai Hutan Paya Bakau. Masa belajar dulu adalah juga belajar tentang Hutan Paya Bakau dan kepentingannya terhadap ekosistem alam semulajadi. Tapi dah lama ni, terlupa dah. Huhu..


Kali ni dapat informasi secara langsung dari  Encik Hafiz, pengkaji dan pengusaha yang giat memulih dan memelihara hutan paya bakau di sini memandangkan beliau juga pengkaji serangga unik kelip-kelip.


Usaha beliau itu boleh dilihat dengan kebersihan dan ketenangan di sungai itu sendiri. Bersih tanpa sampah. Ini penting kerana jika habitat terganggu, maka sukarlah haiwan liar dan kelip-kelip kekal di sini.


Sepanjang perjalanan menyusuri sungai, Moha hampir terlena. Manakan tidak? Angin yang menyapu muka terasa nyaman dengan pemandangan yang cantik dan suasana yang damai. Macam terapi minda pula rasanya. Relax dan santai.


Sesekali kami berhent…

SELAMAT JALAN CHAMPION ~ ACARA MELEPASKAN ANAK PENYU DI PANTAI CHERATING

Image
Sekembalinya kami ke resort, terus menuju ke pantai. Di sana nanti akan diadakan acara melepaskan anak-anak penyu ke lautan luas. 

Sebelum acara bermula sedikit penerangan diberikan. Anak penyu yang akan kami lepaskan ni baru berusia 3 hari. Peluang untuk mereka selamat sangat tipis. 

Berkemungkinan anak penyu menjadi mangsa kepada hidupan laut yang lain atau pemangsa lain seperti burung helang.

Sekiranya anak penyu yang dilepaskan itu berjaya survive sehingga dewasa, ia pasti akan pulang ke pantai ini semula untuk bertelur.
Inilah CHAMPION. Moga dia selamat membesar dan kembali ke sini semula nanti
Bagaimana nak tahu telur yang dikeluarkan itu penyu jantan atau betina dengan melihat di mana lokasi ibu penyu bertelur. Jika bertelur di kasawan lapang, maka kesemua anak penyu adalah penyu betina. Manakala jika bertelur di bawah pokok, kesemua anak penyu adalah penyu jantan.



ROMBONGAN KE KUALA KEMAMAN, TERENGGANU

Image
DEMO BUAT KEROPOK
 ~KEROPOK CAP INTAN~

Selepas makan tengahari, team KBBA9 bersama keluarga masing-masing menaiki bas bertolak ke Kuala Kemaman. Ada juga yang memandu sendiri memandangkan bas penuh. Perhentian pertama kami di Kedai Keropok Cap Intan.


Di sana kami ditunjukkan demo cara-cara membuat keropok lekor. Kemudian kami diberi peluang membuat keropok lekor. Moha bagi peluang pada geng lain yang buat sebab Moha dah pernah buat sendiri keropok lekor ni. Arwah mak dan bak dulu pun ada buat perniagaan keropok lekor di Mersing dulu. Boleh baca resepi Moha kat sini.


Kak Tati, Kak Dila dan Bella tak lepaskan peluang mencuba bakat menggentel keropok. Keropok yang siap dibentuk terus direbus dan dijual kepada yang ingin membelinya. Moha beli juga sebab suka makan keropok lekor rebus yang masih panas. Kami juga dijamu keropok kering dan keropok lekor goreng beserta air minuman di sana. Selesai membeli-belah, kami ke destinasi seterusnya, Pasar Ikan Kuala Kemaman.

PASAR IKAN KUALA KEMAMAN


G…