Ikhlaskah?

Harini dah Sabtu...esok raya haji dah...dulu2 masa kecik, tak kira raya puasa atau raya haji, meriah sgt. Adik beradik berkumpul...makanan sedap2....tp bila ada yg dah berkawin, ada keluarga masing2, kemeriahan mula berkurang....mana taknya...kenala ikut giliran kan?

Yang kesian mestilah mak ngn bak...sepatutnya hari2 macamtu lah dapat kumpul semua anak2...tp bila ada yg tak balik, terkilan tu mesti ada...mak mcm biasa.... tetap cekal dan sgt memahami situasi tu...cuma su jela mcm xblh nk terima sikit....maklumlah, dulu bujang....belum kawin..jd xfaham situasi org bekeluarga macamana..eh, seronok tau berkumpul semua adk beradik...su ada 5 abang, 4 kakak...haaa...xmeriah ke kalau berkumpul...? Klu xde je salah sorang, memang rasa tak lengkap tau...tp tu dulu...

Sekarang su dah ada keluarga sendiri...alhamdulillah 11 tahun dah su berumahtangga...sejak berkahwin, memang byk yg perlu su korbankan....terutamanya perjumpaan bersama keluarga su...klu dulu su bebas kemana-mana..esh bukan merewang tak tentu hala...no no no...su dulu suka ziarah abg dan kakak su...mggu pertama n ketiga wajib blk tgk mak ngan bak...mggu kedua dan keempat samada umah kakak atau abang..

Tapi sejak kawin, su xboleh lagi buat macamtu...terkilan jugak...tapi mungkin inilah yang su kena terima...perempuan lepas kawin kena ikut suami...nak kemana2 kalau suami izinkan baru boleh pergi...bila dah duduk jauh dari keluarga ni, jarang sangat dah jumpa adk beradik yg lain...rindunya suasana dulu...

Skrg bak dah takde...kak long pun dah takde...Al-Fatihah utk keduanya...semoga Allah tempatkan mereka dalam golongan org yg beriman...aamiinnn.....dan rindu itu tak pernah hilang....mak pulak terlantar atas katil...xmampu bersuara..sesekali airmata mengalir di pipi tuanya...dan su? Hanya menahan sebak di dada....

Banyak yang terpaksa dikorbankan sejak berkahwin...ikhlas ke hati su ni?

Comments

Popular posts from this blog

SABUN ORGANIK ZING+ DETERGENT FILM

KELAS eUsahawan 2017 secara PERCUMA !

Resepi Ikan Bakar Paling Senang