Amalan yang Diangkat

Assalamualaikum

Dua tiga hari ni viral bab amalan2 pada hari arafah yang diangkat kecuali orang yang bermusuh...maka ramailah yang bermohon maaf sesama mereka supaya setiap amalan yang dilakukan tak sia2....

Harini su dapat ilmu dari sahabat blogger juga...kak ita...nak baca blog kak ieta blh klik sini byk ilmu kak ieta share...seronok baca tau...tq kak ieta

Nak olah ayat yang kak ieta share tu, su bukan pakar...jadi su copy n paste jela ye....kak ieta jgn marah ek...kita pastekan terus kat sini...

"Ni sahabat akak beri smlm tp lupa nk share sini berkaitan apa yg dikatakn hadis maudhu' (palsu) tu
#shbt yg share

Yg dinyatakan dlm edaran tu bukan hadith..ianya penipuan atas nama hadith tentang hari arafah

Sebenarnya amalan manusia ni diangkat dlm 3 keadaan iaitu :
1. Amalan harian diangkat pada setiap waktu tengahari dan malam. Hadith sahih Bukhari dan Muslim.

2. Amalan mingguan iaitu pada setiap hari Isnin dan Khamis. Sebab tu digalakkan puasa. Hadith riwayat Imam Muslim, Ahmad, Tirmizi dll..

3. Amalan tahunan iaitu pada bulan Sya'ban. Ni pun Nabi sebut baginda suka diangkat amalan baginda dlm keadaan baginda puasa.

Hadith riwayat Imam Ahmad dan Nasa'iy..

Yg khusus menyebut perihal hari Arafah ni, jawabnya tak de hadith seperti itu. Jadi ianya dihukumkan palsu. Istilah dlm ilmu hadith disebut  لا أصل له iaitu tiada asalnya.palsu la tu..

Tp perlu diingat bahawa dlm hadith berkaitan amalan hari Isnin dan Khamis yg diangkat tu, ada beberapa riwayat yg sebut bahawa amalan seseorang tu diangkat melainkan org yg bermusuh..yg ni ada..dlm riwayat tu dijelaskan lagi bahawa amalan org yg bermusuh ni dikemudiankan..kiranya dah last2 baru la kena hisab..maknanya tak comel laa nasib org yg  bermusuh ni..tp hadith ni hanya pada hari Isnin dan Khamis dan bukan pada hari Arafah..
Utk hari Arafah, memadai dengan hadith2 sahih yg lain, yg cukup banyak menerangkan fadhilatnya..

Sebaik2 petunjuk ad alah petunjuk Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

Wallaahu a'lam#.

Haaa ada lg satu....yg ni kawan kat grup wasap plak share...
Kami panggil omak...tq omak..ok jom baca yg ni jugak....

"Tidak ada satu amal sholeh yang lebih dicintai oleh Allah melebihi amal sholeh yang dilakukan pada hari-hari ini (yaitu 10 hari pertama bulan Dzul Hijjah).”

Para sahabat bertanya: “Tidak pula jihad di jalan Allah?”

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Tidak pula jihad di jalan Allah, kecuali orang yang berangkat jihad dengan jiwa dan hartanya namun tidak ada yang kembali satupun.”

Jika puasa di sepuluh hari awal Dzulhijjah dikatakan utama, maka itu menunjukkan bahwa puasa pada hari-hari tersebut lebih utama dari puasa Senin-Kamis, puasa tiga hari setiap bulannya, bahkan lebih afdhol dari puasa yang diperbanyak oleh seseorang di bulan Muharram atau di bulan Sya’ban. Puasa di sepuluh hari pertama Dzulhijjah bisa dikatakan utama karena makna tekstual yang dipahami dari sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.

Yang menjadi dalil keutamaan puasa pada awal Dzulhijjah adalah hadits dari Hunaidah bin Kholid, dari istrinya, beberapa istri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan,
عَنْ بَعْضِ أَزْوَاجِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَصُومُ تِسْعَ ذِى الْحِجَّةِ وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ وَثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ أَوَّلَ اثْنَيْنِ مِنَ الشَّهْرِ وَالْخَمِيسَ.
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berpuasa pada sembilan hari awal Dzulhijah, pada hari ‘Asyura’ (10 Muharram), berpuasa tiga hari setiap bulannya, …”

Kata Ibnu Rajab Al
[8:34am, 04/10/2014] Omak Kbba: صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِى بَعْدَهُ وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ
“Puasa Arofah dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun akan datang. Puasa Asyuro (10 Muharram) akan menghapuskan dosa setahun yang lalu.”

Hadits ini menunjukkan bahwa puasa Arofah lebih utama daripada puasa ‘Asyuro. Di antara alasannya, Puasa Asyuro berasal dari Nabi Musa, sedangkan puasa Arofah berasal dari Nabi kita Muhammad shallallahu ’alaihi wa sallam.

Keutamaan puasa Arofah adalah akan menghapuskan dosa selama dua tahun dan dosa yang dimaksudkan di sini adalah dosa-dosa kecil. Atau bisa pula yang dimaksudkan di sini adalah diringankannya dosa besar atau ditinggikannya derajat."

Ok....itulah serba sikit penjelasan berkenaan hal ni.....

Apapun, tak salah jadikan amalan minta maaf pada setiap masa...sebab kita cuma manusia biasa...kadang-kala ada ketikanya apa yg kita cakap, kita buat, samada sedar atau tak, ada mengguris hati orang lain...kita tak sempurna....

Su sendiri mohon maaf pada semua....su bukan yang terbaik...namun su cuba jadi yg terbaik...andai ada kesilapan yg su lakukan, tegurlah...walau pahit...tetap cuba su telan....

Comments

Popular posts from this blog

KELAS eUsahawan 2017 secara PERCUMA !

SABUN ORGANIK ZING+ DETERGENT FILM

Resepi Ikan Bakar Paling Senang