Nasi Minyak Sempoi

Assalamualaikum...

Lamanya tak update blog..tak bersemangat sebab line yg semput...kite guna line digi je wak...yang bayor RM30 sbulan tu...jadila dari takde..huhu...

Kelmarin masak nasi minyak...taktaula kenapa lately tekak ni teringin sangat2 nak makan nasi minyak..lauk tu tak kisah pon lauk apa..yang penting, nasi minyak...kemaruk punya pasal, pergilah ke tesco beli barang2..dgn semangat waja tak tunggu dah...ketung-ketangla kat dapo tu...

Resepinya ni hantam kromo je...tu pasal nama pon Nasi Minyak Sempoi...he3...tp rasa dia, alhamdulillah...sedappp...bukan nak puji diri sendiri...tp bila tgk anak2 makan dgn berselera, siap tambah 3-4 kali...maknanya mmg sedap la tu...sebab ank2  xbrpa suka makan nasi.

Okla tak nak buang masa beleter panjang2...ni ada resepinya...tapi cara Moha la ye.. cara korang mesti lagi sedap...kalau ikut resepi ni, senang sangat nak buat...

Nasi Minyak Sempoi

Bhn2
4 cwn beras (guna beras taj mahal faeza)
6 cwn air
2 sb minyak sapi
1 bj bawang besar*#
2 ulas bawang putih*#
1/2 inci halia*#
1/2 inci kayu manis#
1 bj bunga lawang#
3 bj buah pelaga#
3 sdk garam
1/2 sdk perisa
3 helai daun pandan disimpul
Sedikit pewarna makanan

Cara2
Cuci beras bersih2 dan tos airnya.
Hiris mayang bahan bertanda *
Dalam kuali, tumis bahan # dengan minyak sapi hingga  wangi dan kekuningan. Tuangkan dalam periuk nasi.

Masukkan beras, air, daun pandan, garam dan perisa. Gaul rata.
Bila nasi hampir masak (air dah kering), titik pewarna yg disukai. Jangan gaul dulu...tunggu hingga betul-betul dah masak.

Bila nasi dah masak, gaulkan perlahan....kaup dari bawah ke atas...hidangkan dalam pinggan dan taburkan hirisan daun sup, daun bawang, gajus dan bawang goreng. Siap.


Comments

  1. wa... nnt nk cuba lah resepi Zila ni. Thanks kongsi resepi ya ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. He3...cuba kak jgn xcuba....tq sudi singgah blog saya

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

SABUN ORGANIK ZING+ DETERGENT FILM

KELAS eUsahawan 2017 secara PERCUMA !

Petua : Cara Selesaikan Masalah Nasi Mentah